X
تبلیغات
رامسر شهر دریا وجنگلTourism City

سَرگین‌چَرخانان (نام دیگر: شاخدارسوسکان) (نام علمی: Scarabaeidae) خانواده‌ای از حشرات از راسته قاب‌بالان (Coleoptera)، بالاخانواده سرگین‌چرخان‌واره‌ها (Scarabaeoidea) هستند.

این خانواده شامل ۳۰ هزار گونه از سوسک‌ها در سراسر جهان است. همه گونه‌های این خانواده بزرگ را در زبان معمول به نام سرگین‌غلتان می‌شناسند.

سرگین‌چرخانان سوسک‌هایی درشت‌پیکرند و میان ۵ تا ۶۰ میلیمتر اندازه دارند. بسیاری از آنها رنگ‌های روشن فلزگونه دارند.

در شهرستان رامسر و حومه

یکی از بزرگترین سوسک ها و معمولا به رنگ بسیار تیره است. با صدای مخصوص خود هنگام بال زدن سبب ترسیدن کودکان و به دور از جان خانم ها سبب ترس زیاد آنان می شود. این نوع سوسک ها در خاک تخمگذاری کرده و بیشتر با گرم شدن هوا در تابستان و بیشتر در محل انباشته شدن پهن گاو و غیره جمع می شوند. واژه  گِه گردن نیز کنایه از آدم زشت رو ی  است.

*گژگال نام نوعی پرنده نیز در رامسر می باشد.


نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |


نام علمی انجیر ficus carica و از تیره moraceac می‌باشد. در مناطق مختلف ایران به نام‌های: دیو انجیر، هنجیر، کرار، کم‌سو، معروف است. و براساس شواهد این درخت حدود پنج هزار سال قبل از میلاد مسیح (ع) در مصر، یونان و روم باستان وجود داشته است. درخت فوق که بلندی آن به شش متر و گاهی بیشتر از آن می‌رسد. برگ‌های پهن و بزرگ پنجه‌ائی دارد و تنها درختی است که بدون گل میوه می‌دهد یا به‌عبارت دیگر گل در دل میوه می‌شکفد. این درخت در بسیاری از مناطق شمال ایران، نواحی غرب کشور، خراسان، خوزستان، شیراز، اصفهان و اطراف تهران می‌روید. در کلام‌الله مجید در سوره (التین) به نام این میوه بهشتی نام‌گذاری شده و خداوند به‌عنوان سوگند از این میوه یاد کرده و رسول اکرم (ص) هم سفارش به خوردن آن نموده و فرموده است:
”انجیر بخورید چون جسم را تقویت می‌کند و بواسیر را از بین می‌برد و برای بسیاری از بیماری‌ها مفید است.“

در شهرستان رامسر و حومه
علاوه بر وجود درختان پهن برگ انجیر در جنگل ها و کوههای اطراف تا ارتفاع کمتر از 200 متر از سطح دریا انجیل های سیاه و سفید(اصطلاح محلی دوباره انجیل) در جلگه و در مناطقی که دارای آب فراوان است در لمتر-توساسان و غیره وجود دارد. در گذشته از میوه نارس و سبز انجیر ساییده شده که ترش مزه است در تهیه خورشت استفاده می کردند. از برگ انجیر پاکوتاه در تهیه دُلمِه و ... نیز استفاده زیادی می شود.درختان انجیر تا ده ها متر ارتفاع دارند و نوعی پرنده به نام انجیل خوره نیز از خانواده گنجشک سانان در این مناطق خصوصا در میانه تابستان و اوایل پاییز همزمان با رسیدن میوه انجیر به این منطقه مهاجرت می نمایند.وجود درختان انجیر در حیاط مساجد و امامزاده ها در نواحی جلگه ای نشان از قداست و توجه مردم به این درخت بهشتی است و حد نهایت آن را می توان در تقدس درخت انجیر معابد تدر مناطق جنوبی کشور ایران توسط مردم  و در کشورهای هند و چین دانست.
(http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%86%D8%AC%DB%8C%D8%B1_%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%A8%D8%AF
منبع:ویکی پدیا

ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

هنگامی که صحبت از توسعه و عمران شهری می شود طرح های خرد و کلان و تصویب دولت و اجرای آنها در فواصل زمانی معین  به ذهن می آید. واقعیت امر این است که تا مناسبات اجتماعی، اقتصادی  و اهداف از قبل تعیین شده جا نیافتد و زیرساخت های فرهنگی لازم جهت راهنمایی و شرکت مردم فراهم نگردد، اجرای طرحها نه تنها به اهداف خود نمی رسند بلکه ممکن است باری بر مشکلات موجود نیز بیافزایند.
کلنگ زدن با نوک تیز یا پهن آن کدام یک!!!!!!


مثلا پُل زدن بر روی رودخانه ای در یک روستا امکان مهاجرت به شهر ها را آسانتر می نماید. یا انتقال برق و خط تلفن و اینترنت به روستا ممکن است جوان روستایی را به جای تبلیغات و فروش محصولات مزارع و  باغات و کمک به اقتصاد خانواده خود، ساعت ها بر پشت میز کامپیوتر به دنبال دانلود کردن موزیک و یا احیانأ فیلم ها سرگرم نماید. جوان روستایی به جای استفاده از فضای مجازی جهت افزایش اطلاعات علمی و آشنا شدن با شیوه های آموزش جدید دروس خود با تبلیغات سؤء و هجوم محصولات بی ارزش و تجارتی مواجه می شود و وقت گرانبهای خود را تباه می سازد. .ذکر این نکته لازم و ضروری است که متولیان امر ابتدا به مسائل و مشکلات احتمالی بعد از اجرای طرح های خرد و کلان توجه کافی نموده و آنگاه در مراسم کلنگ زنی و افتتاحیه  طرح ها شرکت فرمایند. در غیر این صورت کلنگ به ریشه زدن است نه کلنگ به تیشه.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس ذیل مراجعه نمایید:

مدیریت شهری در دوران باستان تا اکنون

http://kashpelechamestan.persianblog.ir/post/2/
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

ترک رود= تورکِ رود پنجشنبه 1390/07/28 7:20

ک آخر به معنای تصغیر است و  و ترک همان تور  و یا توئیرا (در کتاب دینی اوستا) و نام دیگر آن سکاها است. سکاهای مستقر در کوه ایلمیلی این رود را جاری در سرزمین خود می دانستند(این مطلب نیاز به تحقیق بیشتری دارد-نگارنده). این رود از ارتفاعات لگام پشته و آرباچان و کوههای جنوب تنگدره رامسر سرچشمه می گیرد.محل اداره کل شیلات در مصب آن به دریا است و در گذشته کشتی های کوچک تجاری به نام نوید و قایق های روسی در لنگرگاه آن رفت و آمد داشتند. مسیر رفت و آمد آنها از باکو تا هشترخان(آستارای امروزی) بود. از سخت سر نیز مرکبات و چای را برده و در عوض قند، سماور و ظروف (بیشتر از جنس نیکلای روسی)، ظروف چینی و اشیایی نظیر قاشق و چنگال استیل، استکان و نعلبکی(نقاشی با دست hand painted) به سخت سر آورده می شد. ازجمله تجار معروف این دوره حاج عبدالرحیم معروف به حاج آقاجان رحیمیان بود که دارای انبار بزرگ کالا به نام کومله بود.

منابع:

1- تاریخ و جغرافیای تاریخی رامسر- سید محمد تقی سجادی

2-سخت سر و یا رامسر در گذر زمان- عنایت الله رحیمیان

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

منبع:http://www.sabadnews.com

علی محرر در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به دلیل عدم پرداخت خرید تضمینی چای از کشاورزان گفت: دولت باید پول و اعتبار بدهد در غیر اینصورت پولی نیست که پرداخت شود.

رئیس سازمان چای کشور افزود: قرار است سه شنبه این هفته (26/07/1390)خبری بشود.
وی در مورد جزئیات این خبر توضیحی نداد و از پاسخ به میزان بدهی هم طفره رفت.
چندین هفته است که این مقام مسئول از خبرهای خوش در مورد بدهی چایکاران خبر می دهد اما تاکنو ن خبری نشده است.
سخنگوی خرید تضمینی بانک سپه پیشتر به خبرنگار فارس گفت: تاکنون 243 میلیارد ریال از بابت خرید تضمینی برگ سبز چای پرداخت شده و هنوز 180 میلیارد ریال به چایکاران بدهکار هستیم.
دارایی پیش بینی کرد: برای برداشت پاییزی چای نیز 500 میلیارد ریال نیاز باشد که باید برای تامین اعتبار از سوی سازمان چای کشور پیگیری شود.
به گفته احمد رنجبر، بازرس اتحادیه چایکاران شمال کشور، ازابتدای تیرماه سال جاری تاکنون، حدود نیمی ازمطالبات چایکاران شمال کشور در حدود 25 میلیارد تومان هنوز پرداخت نشده است.
"چای کشور در صدد تجدید قواست"
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

لازم به ذکر است ،مجموعه زبانزدهای ذکر شده در این وبلاگ بر اساس شنیده ها و گفتار مردم رامسر و حومه بیان شده است و تغییرات و دخل و تصرفی در آنها صورت نگرفته است تا توسط اساتید محترم مورد بررسی و ویرایش قرار گرفته و با تشخیص سره از ناسره و تلفظ آوایی (فونتیک) مناسب اصلاح و ویرایش گردند.

1-     کلاچ بوگوتِن کی قشنگ تَرَه  بگوتِه می وَچِه

به کلاغ گفتند چه کسی زیباتر است گفت بچه من!

کنایه: حب فرزند و خویشان نزدیک

یادآوری: خودشِه چو اَسبِ پیش کین دارِه(بِدَشتِه)

اسب چوبی خود را جلو آورد. خودش را مطرح کرد.

 

2-     کلاچ بوگوتِن تو حرف بزن بگوتِه گی

به کلاغ گفتند تو حرف بزن گفت .....

کنایه: انتظار حرف درست شنیدن از نادان

یادآوری: آهن سرد چُکوش نَزِن

 

3-مگر کُس شتر بُشوستِه بی(با)

مگر واژن شتر را شسته بود

کنایه: کار کوچک را بزرگ جلوه دادن

یادآوری:وی سایَه افتاب سو وِرَرِه گَتِه نظر هَنِه

سایه اش در نور آفتاب برایش بزرگ به نظر می آید.خودبزرگ بین

 

4-وِرِه چاکُردِه کلاچ کُس

آن را مثل .... کلاغ کرده است.

کنایه: جارزدن- همه را خبر کردن

یادآوری:

1-     همه جار عَیان بُکردِه

2-     ترش غَلِیه=سخن چین

 

5-مگر اسب دُم کندِه دِبی(دَرِه)

مگر می خواستی دم اسب را بکنی!

کنایه: انجام کار دشوار

یادآوری: ...... رستم بیشکنی

 

6-می تلِه مَن گَبِر دَکِتِه

داخل تله من پرنده  ابیا(گبر) افتاد.

کنایه: روی آوردن شانس-بخت و اقبال

یادآوری: می مِرسَه رِوایَه

کارها بر وفق مراد من است.

 

7-همه کس ویر وَکَنِه اَمِرِه ویرها      همه کس سگ گَرِه اَمِرِه کُتکاه

همه را عجب می گیرد ما را عجب ها   همه را سگ می گیرد ولی ما را توله سگ

کنایه:  بدآوردن- انتظار نداشتن از رفتار کسی با خود

 

8-وی رِ زیَ   در بیردِه

"ر" و"ز" آن را بیرون آورد.

کنایه: دقت و کنکاش در موضوعی

یادآوری: وی دل و روده در بیردِه

 

9-جا دَشتِم جانشیر(جانشین) نداشتِم

جا داشتم جانشین نداشتم

کنایه: غصب کردن جا و یا نوبت در صف  که توسط ذیحق بیان می گردد.

 

10-بُخوارده، بُخواردِه  بُمانسِه میراث

مال خورده شده خورده شده است ولی مالی که مانده میراث وارثان می شود.

کنایه: دل نبستن به متاع دنیوی- مال و منال

یادآوری: دونیا دورزه آمدن و رفتن

 

11-دونیا لیمو مانِه  اول شیرینه بعد تلخا بونِه

دنیا مثل لیمو است اول شیرین بوده و بعد تلخ می شود.

کنایه: دل نبستن به خوشی های زودگذر در این دنیا

 

12- مشهد، کربلا   داخل خانَه

مشهد و کربلا در داخل خانه است.

کنایه: رفتار خوب و شایسته با اهل خانواده خود در منزل داشتن

یادآوری: بهشت و دوزخ هی دنیا دِلِه

 

13-وی پَرتوک هَوایه

بر سر پرتگاه نشسته است- افتادنی است

کنایه: مریض بدحال- وضع مالی بد

پرتوک= پُرچی: نام محلی در نزدیک اُشکَته چال در بین راه جواهرده رامسر

 

14- اسب گوزِه رِ  رَم نوکون  خودتِه (خودت رِ) نصیب غم نوکون

برای گوز اسب نترس  و خودت را اسیر غم نکن.

کنایه: اهمیت ندادن و توجه نکردن  به حرف افراد کم ارزش

 

15-رازدل با دوست و دشمن نوگو اگر دوسته ناراحت بونو اگر دشمنه شاد(بونو)

راز دل با دوست و دشمن نگو اگر دوست باشد ناراحت می شود و اگر دشمکن باشد شاد می گردد.

کنایه: پنهان داشتن راز درون- سفره دل را هر جا نگسترانید

یادآوری: تی دل دوست تی جیب دو زِری

دوست دل تو دو ریالی داخل جیب توست.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

خاطرات دوران کودکی شنبه 1390/07/23 13:51

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

منبع: مازرونی کیجا

برخی ریشه نام مازندران را آمیخته‌ای از ماز به معنی بزرگ و نیز میانه ، ایندیرا و ان پس وند مکان دانسته‌اند و در نتیجه عبارت «مازیندیران» را به معنی جایگاه دیو بزرگ ، ایندیرا می‌دانند.

دیو چشمه در مازندران


گواه آن را هم شاهنامه دانسته‌اند که در آن از مازندران به عنوان جایگاه دیو سفید نام برده‌است و نیز ایندیرا را کوهی دانسته‌است در میانه این سرزمین. بر پایه همین موضوع ملک الشعراء بهار بیت زیر را سروده‌است:

 

ای دیو سپید پای در بند

این گنبد گیتی ای دماوند

 

نام قدیمی و اصلی مازندران طبرستان است که در واقع تپورستان بوده و علت نامگذاری آن وجود قوم ؛البی که درآن وجود دارد به نام قوم تپور می‌باشد که از شهر بابل تا شهر گرگان امتداد دارد و مرکز آنها ساری (در منابع یونانی زاداکرتا) بود.

 برخی نام مازندران را به شکل ماز + اندر + آن می‌دانند . ماز در زبان مازندرانی به زنبورعسل گفته می‌شود و کسانی که این ریشه یابی را پذیرفته‌اند معنای مازندران را «جایی که زنبورعسل در آن هست» می‌دانند .

 عده‌ای نیز به این دلیل که سابقا این سرزمین مملو از گوزن ( گیلکی رامسری گُنجه گاو)بوده و مازن نیز به معنای گوزن بوده و از طرفی دران را نیز به معنای درندگان می‌باشد اینطور استنباط کرده‌اند که دران به معنای درنده کنایه از ببر مازندران است وچون این سرزمین در گذشته مملو گوزن و ببر بوده مردم آن سرزمین را به این نام خواندند مازندران کنونی در درازای تاریخ، شاهد وقایع و اتفاقات فراوان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بوده‌است.

 در اهمیت سرگذشت وقایع تاریخی این استان، کافی است که گفته شود هیچ یک از مناطق ایران به اندازه این خطّه، شاهد رویدادهای تاریخی نبوده‌است.

به همین سبب است که نویسندگان و مورخان ایرانی و خارجی، فراز و نشیب‌های تاریخی این سرزمین را در کتاب‌هایی به رشته تحریر در آورده‌اند.

 از آثار نویسندگان روسی درباره مازندران، تاریخ مازندران و استرآباد تالیف رابینو، و از آثار نویسندگان مازندرانی،تاریخ طبرستان و رویان و مازندران تالیف میر ظهیرالدین مرعشی، و از آثار نویسندگان ایرانی، تاریخ تبرستان به کوشش اردشیر برزگر (ترک اصل مقیم مازندران) و مازندران از قدیم‌ترین ایام تا به امروز، نوشته دکتر محمد مشکور را می‌توان نام برد.

 اما این که نام مازندران از چه زمانی در این خطّه متداول شد اختلاف نظر وجود دارد. بعضی از مورخان معتقدند از زمان ابن اسفندیار و یاقوت، بجای هیرکانیا کلمه مازندران بکار برده شده‌است عده‌ای هم تاریخ استعمال کلمه مازندران را از قرن چهارم هجری قمری به بعد می‌دانند.

از اقوام دیگر مازندران قوم آمارد است که از آمل تا تنکابن وقوم کادوس از تنکابن تا رامسر هستند.(قوم کادوس بخش هایی از آذربایجان شوروی سابق و جلگه نشین های گیلان و مازندران و قسمت زیادی از ساکنان نواحی کوهستانی این دیار را شامل می شدند.-نگارنده)
آداب و رسوم و فرهنگ یک قوم در مرز های جغرافیایی نمی گنجد. کشور شهر پتیش خوارگر دارای منطقه بزرگی به نام رویان (نام رستمدار در دوره مغول)از ملاط(مه لات=ماه لات) در شش کیلومتری لنگرود  و هوسم(رودسر و کلاچای) امروزی  تا سخت سر-تنکابن-چالوس و .... و بخش های بزرگی از آمل بوده است . سخت سر قدیم در قسمت میانی رویان نیز در این منطقه دارای والی و حاکمانی نظیر هزار اسب (حاکم نشین در بامسی) -سید کیای رکابزن (حاکم نشین در گرماسر پشت هتلهای بزرگ)و … بوده است.  در سال 590 هجری قمری حاکم رویان هزار اسب فرزند شهرنوش از ملاط تا سفید تمش سخت سر را به پیروان اسماعیلیه که در اشکور حکومت داشتند فروخت. بخش میانی سخت سر را تنهیجان= تمی جان  می گفتند که حاکم نشین ییلاقی آن جوارده(جواهرده امروز) و حاکم نشین قشلاقی آن بامسی(کوه درخشان و روشن مظهر آیین مهر) بود که به تمی جان کِری (نوعی سرخس) معروف بود.. در سال 533 هجری قمری اسماعیلیان بخشی از تنهیجان را سوزاندند و با خاک یکسان کردند. آثار بجای مانده  از ان ایالت   بزرگ تنهیجان را می توان در مسیر جاده رامسر به جواهرده در بامسی (محل زندگی قوم بامسیج)- در رودخانه صفارود(ترک رود) و در جنگل من دامان و ولگام لَم  و سل مَل (سر مَت) مشاهده نمود.قدمت این منطقه به دوره اشکانیان و اواخر دوره هخامنشیان برمی گردد(کمتر از 2500 سال پیش).
توزیع امکانات استانی بطور مسالمت آمیز و رضایت مردم شرط اصلی پیشرفت در منطقه است.وگرنه چه فرقی دارد تبری(طبری) از تبار تپورها و آرش کمانگیر و یا کادوس ها باشی و یا گیلانی از تبار آماردها و یا دیلمی های ساکن کوهستان.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

بلدرچین (به پارسی سره: بَدبَده) (نام علمی: Coturnix کُتورنیکس) پرنده‌ای کوچک از تیره قرقاولیان، راسته ماکیان‌سانان است.

بلدرچین‌ها جثهٔ کوچک و خپلی دارند و زندگی بر روی زمین را ترجیح می‌دهند. از دانه‌ها و نیز حشرات و دیگر جنبندگان کوچک تغذیه می‌کنند. بر روی زمین لانه می‌سازند و بر پروازهای کوتاه و سریع قادرند، برخی گونه‌هابلدرچین ژاپنی و بلدرچین معمولی پرندگانی مهاجرند و توانایی پرواز در مسافت‌های طولانی را دارند. در برخی کشورها برخی گونه‌های بلدرچین در تعداد زیاد پرورش داده می‌شوند تا از تخم و گوشت آن‌ها استفاده شود و یا حتی در شکارگاه‌ها رها شوند. این پرنده در سکونت‌گاه‌های خود هم توسط انسان‌ها بطور گسترده‌ای شکار می‌شود تا از گوشت و پرهایش استفاده شود. پراکندگی وسیع و فراوانی نِسبی این پرنده در خاورمیانه با نام‌های مختلف برای آن در میان فارسی‌زبانان همراه بوده‌است. به‌جز «بلدرچین» که واژه‌ای در اصل ترکی و اصلی‌ترین نام این پرنده است. واژهٔ «کَرَک» به‌ویژه در گویش هراتی و گویش‌های زبان کردی، در فارسی جدید به‌ویژه در گویش کرمانی واژهٔ «بدبده»، در فارسی کلاسیک واژهٔ «وَرْتِج/وَرْتیج/وَرْدیج» و در برخی مناطق مازندران، گیلان و سمنان «وَرده» از نام‌های دیگر این پرنده است. در زبان گیلکی نیز آن را «وُشُم/وُشوم» می‌نامند و سومین پادشاه زیاری را به جهت علاقه‌اش به شکار بلدرچین وشمگیر می‌نامند. در عربی از واژه‌های «سَمانی» و «سَلویٰ» استفاده می‌شود که به فارسی نیز راه یافته‌است. لامعی گرگانی شاعر سدهٔ پنجم می‌سراید:

باران و برف بارد بَر ما کنون زِ ابر
چون بر بنی سرائیل از آسمانْ سَمان

ویژگیهای عمومی بلدرچین

ویژگیهای عمومی بلدرچین

مشخصه

میانگین

واحد

دمای بدن

۱٧/٤٢ ۱٥/٤٢

درجه سانتیگراد

دمای محیطی مورد نیاز

٣٠ - ٢٠

درجه سانتیگراد

رطوبت محیطی مورد نیاز

٧٠ - ٤٥

درصد

تعداد ضربان قلب

٦٠٠ - ٥٠٠

تعداد در دقیقه

متوسط مصرف خوراک

٣٠ - ٢٥

گرم در روز

تعداد کروموزومها

٧٨

٢n

دوره جوجه کشی

۱٨ - ۱٥

روز

میزان فضای مورد نیاز

٤٠٠

سانتیمتر مربع به ازا هر پرنده

پرورش بلدرچین

افرادی كه علاقمند به پرورش بلدرچین می باشند باید جوجه های آن را خودشان تولید و تكثیر نمایند زیرا محلی در ارتباط با تولید انبوه جوجه بلدرچین و یا كارخانه جوجه كشی ویژه بلدرچین فعلا وجود ندارد . جهت ایجاد تاسیسات مربوط به پرورش بلدرچین نیز محلی  را كه دارای آب ، برق  و راه بوده وجای خلوت باشد باید انتخاب كرد  همچنین دارای امكانات لازم نسبت به حمل محصولات تولیدی  به بازار باشد .

در شهرستان رامسر و حومه

بلدرچین ها در ارتفاعات بالاتر از 1000 متر از سطح دریا و بیشتر در حوالی کوهها و مراتع ییلاقی دیده می شوند. گوشت این پرنده همواره علاقمندان زیادی داشته و دارد. امروزه با ایجاد مجتمع های بزرگ صنعتی گوشت این پرنده را می توانید در مرغ فروشی های شهر با قیمت حدود 8 تا 12 هزار تومان به دست آورید.

 بلدرچین در فرهنگ و باورهای مردم

1- بلدرچین می گوید بَد بَدو  و این به معنای آن است که کار بد ، همیشه بد است و هیچ وقت نباید به سراغ کار بد رفت. 

2- تی وِشِم خوانه= بلدرچین شما می خواند

کنایه: سر کیف بودن- خوشحالی

یادآوری: کبک تو خروس می خواند

با دُمَت گردو می شکنی

و ...........


انواع بلدرچین

  • بلدرچین معمولی (Coturnix coturnix)
  • بلدرچین ژاپنی (Coturnix japonica)
  • بلدرچین بارانی (Coturnix coromandelica)
  • بلدرچین نیوزیلند (Coturnix novaezelandia) منقرض شده در ۱۸۷۵
  • بلدرچین قهوه‌ای (Coturnix ypsilophora)
  • بلدرچین آبی آسیایی یا چینی (Coturnix chinensis)
  • بلدرچین آبی افریقایی (Coturnix adansonii)
  • بلدرچین جزایر قناری (Coturnix gomerae) منقرض شده

http://www.dquail.blogfa.com/post-24.aspx

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1390/7/5/96980_252.jpg

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

به کودکان گوش کنیم شنبه 1390/07/16 7:57

منبع: آوا

جامعه بشري مملو از چالش­ ها و منازعات مختلفي در عرصه هاي عقيدتي، سياسي، اقتصادي، فرهنگي و موارد ديگر است. در اين ميان، کودکان از حيث فکري و فيزيکي، ضعيف ترين و آسيب پذيرترين قشر جوامع بشري هستند و به آنان همواره می بايست بدون در نظر گرفتن رنگ و نژاد و عقيده و غيره، کمکهای مختلف رسانده شود. استفاده ابزاري از کودکان چه در محيط خانواده و چه در خارج از محيط خانواده و جنگهای سياسي ، عقيدتي و نظامي  به شدت زير سئوال و مردود شناخته شده است تا آنجا که سازمان ملل 16 مهر برابر با 8 ماه اکتبر را روز جهاني کودک، نامگذاري کرده است.

حقوق کودک چه در بيرون از خانه و چه در درون خانه، مي بايست با دقت و وسواس رعايت شود. در خانه، اگر پدر و مادري صلاحيت رسيدگي و نگهداري کودکان خود را نداشته باشد، قانون حمايت از کودکان، حق تکلف را از والدين آن کودک سلب خواهد کرد. کسي اگر چندين سال مداوم سرپرستي و تکلف کودکش را به عهده نداشته باشد، تکلفش سلب خواهد شد.

همچنين گفتني است، پس از اين که به بهانه جنگ خليج فارس، مجاهدين خلق 800 کودک دو ماهه الي 15 ساله را از والدين شان جدا کرده و به کشورهاي غربي فرستادند، سپس شرايط و فضايي را براي آن کودکان فراهم آوردند که آنان يا مي بايست تحت تعليمات فرقه اي و تروريستي مجاهدين خلق به تروريست بدل مي شوند و يا اين که در اثر تمرد و نافرماني، سر به شورش و عصيان زده و خطراتي را براي خود و جامعه خلق کنند که در مجموع قريب به اتفاق آن 800 کودک که از والدين شان جدا شدند، يا بدل به تروريست فرقه مجاهدين شدند و يا اين که از دور اجتماعي جدا شده و توان رشد شخصيتي و اجتماعي لازم را کسب نکردند. اين يک نمونه از تلفات کودکان از جامعه بشري است که نيازهاي تروريستي و فرقه اي مجاهدين خلق آن را سبب شده است.

(یادآور تعلیم دیدگان فرقه اسماعیلیه جهت تربیت فدائیان حسن صباح).

استفاده از کودکان جهت تبادل مواد مخدر- فروش محصولات گلخانه و میوه جات فصلی- کسب خبر برای دزدان و جاعلان بانک- توزیع خبرنامه و شب نامه ها - تبلیغات شرکتهای ریز و درشت داخلی و خارجی و پدیده ناهنجار تکدی گری در مجامع عمومی و .... در سطح گسترده ای ادامه دارد که محتاج برنامه ریزی- کشف علل و رفع مشکلات اجتماعی ناشی از آن توسط مسئولین ذیربط است. در مقابل افراد زیادی من جمله باغچه بان- هانس کریستیان سن و ......زندگی خود را صرف آموزش و رشد کودکان نموده اند .جای دارد از کلیه پرستاران توانبخشی-  مربیان مهد کودک ها و مدارس آمادگی و کلیه پدرها و مادرانی که برای رشد و اعتلای کودک خود تلاش می نمایند تشکر و قدردانی شود.


امسال نیز روزجهانی کودک(16 مهرماه 1390=8 اکتبر 2011) با شعار

"سلامت کودک ، فرزند پروری مثبت و ایمنی و تغذیه مناسب  کودکان"

توسط unicef با شکوهتر از پیش در مهد کودک ها و فرهنگسراهای کشور برگزار می گردد.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

حرم مطهر امام رضا(ع) شاه خراسان

http://www.razavi.tv

حضرت امام رضا علیه السلام هشتمین پیشوای شیعیان ،فرزند حضرت امام کاظم و نجمه خاتون است که در مدینه منوّره ولادت یافت. اسم مبارک آن امام علی، کنیه‌اش ابوالحسن و ملقب به رضا است. حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام در دوران زندگی‌اش بارها آن حضرت را به عنوان وصی و خلیفه خود و امام مردم معرفی می‌فرمود.از حضرت رضا علیه‌السلام معجزات و کرامات فراوانی در تاریخ ثبت شده است. از امام رضا علیه‌السلام کلمات و سخنان آموزنده‌ای به یادگار مانده و صدها حدیث روایت شده است. در عمر پر برکتش شاگردان زیادی تربیت فرمود که مناظرات آنان بهترین گواه بر عظمت مقام او است. از سوی دیگر پس از شهادت حضرت موسی بن جعفر،عده‌ای از پیروانش به امام رضا ایمان نیاوردند که به آنها واقفیه می گویند.

درصد قابل توجهي از زائران حضرت رضا عليه السلام كساني تشكيل مي دهند كه از خارج مرزهاي ايران اسلامي به پابوس امام رضا عليه السلام مي آيند . ...

شقايق سوخته دل
امروز به ميهماني رضا آمده‌ايم
با هم به گلستان صفا آمده‌ايم

مانند شقايقي همه سوخته دل

محتاج و غريب و بينوا آمده‌ايم

در سنگر عشق و كرمش پاي نهاديم

چون كفتر گنبد طلا آمده‌ايم

امروز كنار پنجره فولادي

دلخسته و با دست دعا آمده‌ايم

ما زائر بارگاه عشقش هستيم

اي دل تو مگو كنون چرا آمده‌ايم؟

محتاج كرم گشته و در بند اسيريم

با بارگنه بهر شفا آمده‌ايم

شاعر:معصومه حيدري


تولیت آستان مقدس احمدبن موسی شاهچراغ

http://shahecheragh.ir/default.asp

شاه‌چراغ آرامگاهی است در شیراز که بنا بر اعتقاد شیعیان احمد بن موسی کاظم، پسر ارشد امام موسی کاظم و برادر امام رضا، در آن به خاک سپرده شده است. او در راه پیوستن به برادر خود به سوی خراسان سفر نمود ولی در راه توسط افراد مأمون خلیفه عباسی در شهر شیراز کشته شد.

این آرامگاه در کنار میدانی به نام احمدی در شهر شیراز قرار دارد. آرامگاه سیدمیرمحمد برادر سیدمیراحمد نیز در نزدیکی شاه‌چراغ است.


حرم مطهر حضرت معصومه(س)

http://haram.masoumeh.com

از میان فرزندان  بزرگوار حضرت امام موسى بن جعفر(ع) ، دو فرزند ایشان يعنى حضرت امام على بن موسى الرضا(ع) و حضرت فاطمه کبری (ع) ملقّب به معصومه، از ویژگیهای خاص برخوردار بوده اند تا  ادامه دهنده خطّ امامت بعد از پدر باشند.

پس از 25 سال که از تولد حضرت امام رضا (ع) گذشته بود ، حضرت فاطمه معصومه(ع) در اوّلين روز ماه ذى قعده سال 173 هـ ق، در شهر مدينه منوّره چشم به جهان گشود، آن حضرت به همراه امام رضا (ع) هر دو در دامان پاک يک مادر بزرگوار به نام حضرت نجمه خاتون(س) که از مهاجران مغرب بود، رشد و پرورش يافته اند. اين در حالى است که پدر بزرگوارشان پيوسته در زندان هارون الرشید بسر مى بردند و سرانجام در همان زندان ، هنگامى که حضرت معصومه(س) در سن ده سالگى بود، به شهادت رسيدند و از آن زمان به بعد حضرت معصومه (س) تحت مراقبت برادرش امام رضا(ع) قرار گرفت. با آغاز خلافت مأمون اين خليفه مکار عبّاسى، او نيز همانند اسلاف غدّارش براى مقابله بانفوذ روبه گسترش تعاليم امامان معصوم و اهل بيت(ع) عصمت و طهارت بر دل هاى مشتاقان و جلوگيرى از انسجام سياسي شيعيان حضرت علي(ع) به ترفندى ديگر متوسّل شده و امام رضا(ع) را به پايتخت خود «مرو» دعوت نمود. امام با اکراه اين دعوت را پذيرفتند و بدون اين که کسى از بستگان و اهل بيت(ع) خود را همراه ببرند به سوى «مرو» حرکت نمودند. حضرت فاطمه معصومه(ع) در سال 201 هـ ق، يک سال پس از ورود امام رضا(ع) به مرو، با چهار تن از برادران و گروهى از برادرزادگان  به سوى خراسان حرکت نمودند و چون اين کاروان کوچک به حوالي ساوه رسيد عدّه اى از دشمنان اهل بيت(ع) به دستور مأمون عبّاسى راه را بر آنان بستند و در يک درگيرى نابرابر همه برادران و تقريباً اکثر مردان همراه کاروان را که حدود 23 نفر بودند به شهادت رساندند. حضرت معصومه(س) از شدّت رنج و تأثّر روحي بيمار گرديد و بنا بر قولی حضرت را مسموم کردند . چون شب هنگام خبر به مردم  قم و  آل سعد رسيد، موسي بن خزرج به نمايندگى آنان، در همان هنگام از قم به قصد ساوه حرکت کرد تا ايشان را به قم دعوت کند. پس از ديدار حضرت و پذيرفتن دعوت وى، خود زمام مرکب ايشان را در دست گرفت و به سوى قم و به منزل و سراى خويش آورد.


" من که لیاقت وصل تو ندارم     اذن نگاهی"




نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

کورفو = شب جغد پنجشنبه 1390/07/14 7:52

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

گورزا = گوراشکا= کفتار چهارشنبه 1390/07/13 8:30

hyena (plural hyena, hyenae, hyenæ, or hyenas)

کَفتار حیوانی است از خانواده کفتاران. این حیوان از گوشتخواران خشکی‌زی و بومی آفریقا و آسیا است.هر چند شکل این حیوان شبیه سگها می‌باشد، اما به خانواده گربه‌ها نزدیکتر است. کفتارهای خالدار به شکل گروهی زندگی می‌کنند و از لاشخورهای حرفه‌ای مردار حیوانات می‌باشد. کفتارها از باقیمانده لاشه مردارهایی*ه استثنای کفتارهای بومی جنوب و مشرق آفریقا، همه گونه‌های کفتار لاشخور و شکارچی هستند. این حیوان در مقایسه با جثه آن از آروره بسیار قوی ای برخوردار است و سیستم هضم آن بسیار قوی است. سیستم هضم این حیوان دارای مایعات اسیدی مختلفی است که به آن این امکان را می‌دهد که تمام شکار خود (از جمله پوست، دندان، شاخ، استخوان ها، حتی سمها) را بخورد و هضم کند. از آنجایی که این حیوان لاشه مردار می‌خورد سیستم گوارش آن بسیار با باکتری‌ها سازگار است. که توسط حیوانات دیگر شکار شده اند، تغذیه می‌کنند. آنها به طور عادی در طول شب فعالیت می‌کنند و در طول روز در لانه‌هایشان استراحت می‌کنند.

کفتارهای ایرانی برخلاف عادات سایر کفتارها به صورت جفتی و نه گله ای زندگی می کنند.

منبع: ویکی پدیا

در شهرستان رامسر و حومه دیگر اثری از این حیوان نیست. در گذشته در گورستانها قبر ها را شکافته و از جسد تازه مردگان تغذیه می نمود. لذا روی جسد را با شاخ و برگ درختان تیغ دار و سنگ می پوشاندند و بعد روی آن را خاک می ریختند.قیافه ظاهری این حیوان همچون چهره سالخوردگان پر چین و چروک است لذا اصطلاح "پیر کفتار "برای مردان و زنان سالخورده که لجباز بوده و دائم غُر می زدند و از همه مردم طلبکار می شدند  و یا واژه "گورزا "کنایه از آدم کوتاه قد و بد طینت هنوز هم کاربرد دارد.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

چرخ ریسک خزری

نام انگلیسی : Caspian Tit

نام فرانسوی : Mésange

نام لاتین : parus hyrcanus

 

این پرنده 11 سانتی متر طول دارد. شبیه چرخ ریسک سر سیاه است که اخیرا از گونه  P.lugubris جدا شده است. اطلاعات در مورد آن اندک است. جدا شدن از گونه چرخ ریسک سر سیاه به خاطر تفاوت مرفولوژی بوده است. این چرخ ریسک خودش سوراخی را برای تولید مثل و بزرگ کردن جوجه ها حفر می کند.

گونه‌های چرخ ریسک :

در شهرستان رامسر و حومه به آن کافره می گویند.در گذشته های دور  کودکان و نوجوانان بر اساس عقاید خرافی هنگام جشن سَدِه زرتشتی پارچه ای را آغشته به نفت و پیه کرده و به پای آن بسته و آتش می زدند. این پرنده مثل گلوله آتش در هوا می پرید و خصوصا در شب تماشایی بود از این رو به آن کِلک آویز نیز می گفتند(کِلک = آتش).


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

 1- یکی کَترا هَره  یکی کِلیز

یکی کفگیر می آورد یکی ملاقه

کنایه: همکاری و همفکری در انجام یک کار

یادآوری:یکی نان نِی یَنِه یکی پنیر

 

2- زمینی که حاصل نَدَنِه شخم زَئن بی فایده

زمینی که محصولی نمی دهد شخم زدن آن بی فایده است.

کنایه: زمین لم یزرع- زن نازا

یادآوری: کوتِ و بات بیهوده

 

3- دونیا خیلی به دُو دُو نِیَه بِن تی سَر طالع چی دَرِه(دابا)?

دنیا زیاد به دوندگی نیست ببین در طالع تو چیست?

کنایه: اعتقاد به سرنوشت و تقدیر- جلوگیری از حرص و طمع

یادآوری:

سر نِدانِه سرانجام چیَه   مال نُدانِه بُخواردِه  کِیَه

سر از سرانجام و مال و ثروت از خورنده خود خبری ندارند.

 

4-آو همیشیک خوشته رایَه پیدا کانِه

آب همیشه راهش را می یابد

کنایه: تلاش برای انجام دادن کار

 

5-هر زمینی پَستِه  ویشتَه آو خواره

زمین پست آب بیشتری می خورد.

کنایه: مغرور نبودن- خاکی بودن

یادآوری: هر داری ویشته محصول دِشتِه بی وی سَر جیر تَره(جیت تَرِه)

هر درختی محصول بیشتری دارد سرش پایین تر است.

 

6-تی وِشم  خوانه

بلدرچین تو می خواند

کنایه: سر کیف هستی- حالت خوب و خوش است

یادآوری:

1-کبک تو خروس می خواند

2-با دُمت گردو می شکنی

 

7-مِرِه مگر وِرگِ پی وَرِه (وَبا)

مگر به بدن من پیه گرگ مالیده شده!!!!

کنایه: دوری کردن از افراد

یادآوری:

مگر می بدن ...... وَرِه

پیه گرگ: در گذشته مردم بر این باور بودند چون گرگ درنده و بدخو است  اگر پیه گرگ به بدن کسی مالیده شود سبب دوری اطرافیان و نزدیکان و جدایی زن از همسر می شود.

 

8-گورزا= گوراشکا

کفتار

کنایه: آدم قد کوتاه و زِبِل-زبر و زرنگ

یادآوری:

اونی که قد به زمینِ ترس وَرَه

 

9-وی لُمپوسِ پو داکُردِن(قوت بِگیتِه)

داخل دهانش را باد کردند

کنایه: طرفداری- پشتیبانی کردن

یادآوری: وی گوزه روغان دَکِتِه

 

10-کیجا دارِم غم ندارِم

دختر دارم دیگر غمی ندارم

کنایه: لزوم توجه به فرزند دختر که مهربانتر و با محبت تر است.

یادآوری:

کیجا پَئرِ غم خوارِه

دختر غمخوار پدر است

 

11- جواب های هویَ جواب کاچ چو(چویَ)

جواب های هوی است و جواب چوب  چوب است.

کنایه: برخورد بر طبق اخلاق و رفتار هر کس مثل خود او

یادآوری:

1-هر کسی یَه هونو مُثان برخورد کانِن

2- هر خری یَه با یِه چوب نُرانِن

3-خلایِق هرچی لایِق

 

12-مِرِرِه آو مُثان  روشِنِ

برایم مثل آب روشن و واضح است.

کنایه: مستند بودن- یقین داشتن

یادآوری:

حساب دو دوتا چهار تایَه

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

با هدف غنی سازی اوقات فراغت جوانان و شهروندان، ایجاد شور و نشاط عمومی در جامعه، ترویج فرهنگ ورزش و افزایش سرانه های ورزشی در كشور امروزه احداث و ایجاد مجموع ههای تلفیقی تفریحی و ورزشی مورد حمایت دولت و شهردار یها قرار گرفته است. در این راستا با توجه به این كه سرانه ورزشی کشور تنها در حدود 0.7 مترمربع میباشد ظرفیت بالقوه بالایی برای طرح احداث یک مجموعه كامل ورزشی تفریحی وجود دارد. این مجموعه ورزشی تفریحی كه میتواند تلفیقی از امكانات ورز شهای عامه پسندی مانند فوتبال (زمین چمن مصنوعی)، والیبال، بسكتبال، تنیس، پینگپنگ و ورزشها و تفریحات مدرن و جدیدی چون بولینگ، اسكواش، لژ سواری، تیوبینگ و بیلیارد باشد از پتانسیل بالایی برای جذب جوانان و دیگر شهروندان برخوردار خواهد بود. همچنین امكانات جنبی مجموعه مانند استخر، سالن سونای خشك، سونای بخار، سالن ماساژ، رستوران، كافی شاپ و دیگر امكانات رفاهی تفریحی  در محوطه تله کابین رامسر از دیگر عوامل اقبال عمومی برای حضور در چنین مجموع هایی بوده و افزایش درآمدزایی آن را به دنبال خواهد داشت. با توجه به تلفیقی بودن ورزش های معمول، ورزشهای نوین و در كنار آن مركز تفریحی مجموعه از طر حهای جدید و بی بدیل در حوزه ورزش شهرستان می باشد  که در قالب یک پروژه اقتصادی سودآور به مراجع استانی قابل ارائه می باشد.

منبع:http://www.etarh.com/default.html

همچنین احداث پیست اسکی روی چمن (تابستان) و اسکی روی برف (زمستان)در محوطه  دیگ سر و یا در منطقه پشت لوی گِه تله نزدیک یخچال طبیعی در مسیر کوه سه برادر (سه براره گه رَجِه) در جواهرده   نگین منطقه گردشگری رامسر پیشنهاد می گردد.
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

نماینده و ویژگی های آن شنبه 1390/07/09 10:19

در کوران حوادث اجتماعی و سیاسی مردم و در شرایط مختلف جهت حل مشکلات قومی- منطقه ای و حتی در یک کشور نیاز به نمایندگانی پرقدرت- با سواد و آگاه به مسائل است تا با شناختی که از نقطه نظرات متفاوت و اختلافات بین گروهها (بعضا تا 180 درجه ای ) نسبت به تحکیم زیرساخت های فرهنگی و استفاده از اصول زندگی مسالمت آمیز اقدام نمایند. یک نماینده خوب در دل مردم جای داشته و باید بتواند برخی از انتظارات بحق و عادلانه آنها را برآورده سازد نه همه آنهارا. مردم نیز جهت رسیدن به آمال و خواسته های خود می بایست با فرد ی که انتخاب کرده اند کمال همکاری و توافق را داشته و از بیان مشکلات و پیشنهادات سازنده خود دریغ نورزند. استفاده از القاب و عناوین خانوادگی و اجتماعی نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی نماید بلکه جز ایجاد نارضایتی و ناامیدی مردم از انتخاب شدن فردی به عنوان سکاندار شهر و یا مسئول دردی دوا نمی کند.

اولین نماینده رامسر و تنکابن

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AD%D8%B3%D9%86_%DB%8C%D9%88%D8%B3%D9%81%DB%8C_%D8%A7%D8%B4%DA%A9%D9%88%D8%B1%DB%8C


نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

منبع: تا بی نهایت  http://azbinahaiat.blogfa.com/post-187.aspx
به گزارش خبرگزاری شبستان از ارومیه ،در این نامه آمده است : "ای کودک فلسطینی ای از جان خود گذشته و ای کفن پوش آماده در راه وطن و ای برادر دینی من،ضمن سلام گرم به گرمی شوق مبارزه به زیبایی سنگ در دست گرفته ات که از بمب اتم ویرانگر تر است می خواهم چند صباحی را باتوبه درد دل سیر کنم، زمانی که خواستم این نامه را به تو بنویسم به یاد انقلاب های تاریخی افتادم که هیچ کدام از انقلاب اسلامی کبیرتر و مردم پسندانه تر نبوده و نیست و نخواهد بود، چون همه مردم این خطه خود خواستند و شد.

آه روزی خواهد رسید که تو هم مانند من زیر این سایه نشینی و دمی باهم به خوبی و خوشی گذرانیم، روزی رسد که آن روز نزدیک و دور نباشد و از دل زمین آسمان بار دیگر امام خمینی (ره)بیرون بیایید و سبب اتحاد مردم را فراهم سازد و آنان را از قید و بند طاغوتی صهیونیست رها سازد و انقلابی دیگر بیافریند، هر با که از تلویزیون شما را می بینم که سنگ دستتان را آراسته و با چنان خشم و انزجار درونی آن را به سوی اسرائیلی ها پرتاب می کنید، به حجاجی می مانید که به هنگام رجم شیطان سنگ می اندازند.

غریبان خود می دانند که هر سنگ خود سنگی دو چندان نسبت به اسلحه های آنان دارد و هیچ فلز و فولادی در برابر آنان مقاوم نیست چون از ته دل و با خشم واقعی بر سر شیطان فرود می آید، باشد، به امید روزی که آزاد باشید و سر افراز زندگی کنید."

انتهای پیام/

نامه ایی به کودکان فلسطین از طرف دانش آموزان آذربایجان غربی

http://shabestan.net/fa/pages/?cid=7247
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

دختران با حجاب پنجشنبه 1390/07/07 8:0

ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختران مبارک باد

شناخت هنجارها از ناهنجاری ها در جوامع و طبقات مختلف مردم در جامعه با آموزه های دینی و یا اخلاقی از اوان کودکی آغازمی شود و  در شکل گیری شخصیت انسانها نقش خود را ایفاء می کند. انکار جاذبه های جنس مخالف برای دختران و پسران امری غیر منطقی و غیر عقلانی است. جهت دادن به مسیر شناخت و انتخاب همسران توسط اقوام دور و نزدیک و فراهم نمودن زمینه ارتباطات سالم از اهم فعالیت های مراجع ذیصلاح و نهادهای دولتی است. اگر فردی با پشت پا زدن به ارزش ها در فکر بیان خود و احساسات خود شیفتگی می باشد ریشه آن را می بایست در خانواده- اجتماع و تبلیغات صدا و سیما با معرفی چهره های سینمایی بد حجاب و به اصطلاح امروزی جستجو نمود که متاسفانه الگوی بر خی از فرزندان این آب و خاک شده اند. احساس آرامش درونی و عشق حقیقی به خداوند متعال چیزی است که کمتر در این افراد سراغی  از آن گرفته می شود . این گونه افراد بیشتر به ظواهر امر نظر انداخته و مصرف کننده وسایل و لوازم تولید شده از کشورهای دیگر می شوند.


دخترم با تو سخن می گویم

http://hijabs.blogfa.com/post-959.aspx


لطفا حجاب اسلامی را رعایت فرمایید!!!



ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

عدم کنترل ریزش و مهار نزولات جوی سبب تغییر واژه مناسب نعمت الهی به کلمه نامأنوس عذاب الهی می شود. با بررسی سیل های بوجود آمده خصوصا در مسیر رودخانه صفارود(دیو رود-تور رود)که منجر به  تلفات چندین نفر از همشهریان  همراه با ویرانی های زیاد در جوار رودخانه ها شده است یک هشدار جدی برای مردم و مسئولین بود.توجه جدی به این پدیده و ارائه راهکار مناسب جهت پیشگیری از عوارض آن من جمله بازسازی و مرمت مسیر رودخانه ها ی موجود و لایروبی آنها- احداث کانال و آبراهه ها از مسیر های از قبل تعیین شده با عنوان سیل برگردان و .....از اهمیت حیاتی برخوردار است. دوره برگشت سیل از چند دهه کوتاهتر شده و به دلیل هجوم مردم به مناطق کوهپایه ای و ساخت و سازهای غیر مجاز با ازبین بردن پوشش گیاهی و قطع درختان جنگلی و باغات میوه به این پدیده خانمان سوز دامن زده می شود.

اجرای طرح جامع شهری (یا طرح هادی و یا تفضیلی)و نقشه های از قبل تهیه شده جهت رشد بافت شهری به درستی رعایت نشده و عواقب آن علاوه بر مردم یقه مسئولین را نیز در آینده خواهد گرفت. ریزش مداوم نزولات جوی در شش ماه آخر سال با سرازیر شدن روان آبهای سطحی در مسیر رودخانه ها و کانالها به سمت دریای خزر احتمال آب گرفتگی مجدد منازل و پیشروی دریا و برگشت آن به محل اصلی خود در 40 تا 50 سال قبل، زیاد دور از انتظار نیست.

نقش جنگل در جلوگیری از بروز سیلاب ها

در هنگام ریزش آب باران های سنگینی که باعث بروز سیلاب ها می شوند، ذرات آب با شاخ و برگ درختان جنگل برخورد می کنند و تا حد زیادی از سرعت آن ها کاسته می شود. همچنین خاک جنگل هم پوشیده از شاخ و برگ گیاهان و درختان است که باعث جذب آب می شود و جویبار هایی با آب ذلال را به وجود می آورد

اطلاع از چگونگی جریان، حجم، شدت، مدت، مکان و بالاخره زمان وقوع سیلها اهمیت ویژه‌ای در طراحی و نگهداری سازه‌های مهندسی، مخصوصا تاسیسات آبی و همچنین پیش بینی خطرات و زیانهای احتمالی ناشی از سیل دارد. به دلیل شرایط آب و هوایی کشورمان سیلابها، چه از نوع بهاره و ناشی از ذوب برف باشند و چه از نوع ناگهانی ناشی از رگبار، بخش عمده‌ای از جریان سطحی اغلب رودهای حوضه مرکزی را تشکیل می‌دهد

"کارهای یک رئیس در دوره ریاست خود غیر از درون ادراه می بایست در بین مردم نمود عینی داشته باشد وگرنه افراد زیادی بر این مسند ها تکیه زده اند ولی اکنون نامی از آنها نیز نمی برند و کسی آنها را به درستی نمی شناسد". 

منبع WWW.roshd.ir]

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

مورخان و نویسندگان چیره دست قرون گذشته با بررسی  های بعمل آمده از آثار ارزشمند گذشتگان با هدف سلطه اقتصادی- سیاسی و ... دست به تالیف کتابهای گوناگون زده اند تا تاریخ سرزمین آباء و اجدادی ما را دستخوش تغییر نموده و گاها برخی موارد را وارونه جلوه بدهند. مورخ نامی رابینو(کنسول انگلیس) با سکونت در رشت و با تحقیقات خود در زمینه استانهای شمالی من جمله گیلان برگی از خاطرات این خطه را مکتوب نموده است. بی شک مورخان داخلی و خارجی با در نظر گرفتن اهداف خاصی نسبت به تهیه کتابها و خاطرات خود به صورت مکتوب اقدام نموده اند که در لابلای سطور منظور خود را به خواننده القاء می نمایند. در این میان با مطالعه دقیق و ژرف اندیشی به رازهای پنهان مطالب ذکر شده از گذشته مردم این سرزمین می توان دست یافت و برداشتی کلی از معنی و مفهوم نوشته ها به دست آورد.

با وجود آثار ارزشمند-ابنیه تاریخی و مسکوکات متنوع در دوران پادشاهی اقوام مختلف می توان از نحوه زندگی مردم گذشته اطلاعات ذی قیمتی بدست آورد. در هنگام مطالعه این مطالب همواره باید بخاطر داشت که هدف نویسنده از بیان مطالب و گذشت سریع از یک موضوع خاص به چه دلایلی می تواند باشد تا به تاریخ به دیده یک آینه راستگو نگاه کرد.

نقدی بر مطالب رابینو

فرشاد قربانپور

http://us.mc1102.mail.yahoo.com/mc/showMessage?filterBy=&.rand=1090147364&midIndex=11&mid=1_26352_ALoIw0MAAAZrTn4DCg6V8wPABWw&fromId=farshad.ghorban%40googlemail.com&m=1_22693_ALgIw0MAAGt4Tn6T%2BgsGbnqIMC4%2C1_23564_ALgIw0MAAGt4Tn6T%2BQdnhWHmGIE%2C1_24433_ALEIw0MAAKXfTn6T7guTZ1B9kbk%2C1_25304_ALgIw0MAARMxTn48bgMox1KlNvM%2C1_25868_AL8Iw0MAACQwTn4NkAmG7xwH7ic%2C1_26352_ALoIw0MAAAZrTn4DCg6V8wPABWw%2C1_27342_ALUIw0MAAHfqTn3zdQjj4XVHeAI%2C1_27907_AL8Iw0MAAVNRTn2fAQqtP0lWJTU%2C1_28650_ALQIw0MAAXbKTn0JgwFipHU3izw%2C1_29462_ALwIw0MAAVTrTnz5MgWIkASR1k4%2C1_30231_ALgIw0MAADY0TnzphgaGm3N%2FeS4%2C&sort=date&order=down&startMid=0&hash=02893ed85871d5c92780ac48e1fb3d3b&.jsrand=6459069&acrumb=%2FG7%2FYOoeWl8&enc=auto&cmd=msg.scan&pid=2&tnef=&fn=rabino-etemad.pdf

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

 

1- تو مِهمانِه بُخور کاهی بوشو راهی

تو در اینجا مهمان هستی غذایی بخور و راه خودت را برو.
کنایه: عدم شرکت مهمان در اختلافات و دعوای میزبان با فردی

پادآوری: تو خوشتِه رایَه باش

 

2- خودِه مُردِه جِل واکونی(دَر گِنی)

انگار که رخت و لباس مرده را آویزان کنی

کنایه: کج و معوج آویزان کردن رخت و لباس- چیزی غیر معمول و ناهموار

 

3-مُردوم آدِمِه جَوَنِن

مردم آدم را می جوند(بدگویی می کنند)

کنایه: حسادت- بدگویی از افراد موفق

یادآوری: حسود می میرد ولی حسد هرگز

 

4- تِرَرِه نُخوارِه

برای تو مناسب و شایسته نیست.

کنایه: عدم رعایت حال افراد- عدم سنخیت با سن و سال

 

5-وی سر تا پایَه نیا بوکون!!!

سر تا پای او را نگاه کن!!!!1

کنایه: تعجب از انجام کار زشت و یا پوشیدن لباس نامناسب

یادآوری: نگاه عاقل اندر سَفیه

 

6-خیلی وِگیر دارِه

به سرعت مطالب را می فهمد و یاد می گیرد. باهوش و خوش فکر است.آماده دریافت سریع مطالب است.

کنایه: افراد باهوش و زرنگ

پادآوری: تا گوز بَدِه بِگیتِه

 

7-تی دوست تی جیبِ دو زِری

دوست تو دو ریالی داخل جیب توست.

کنایه: پول همراه تو کارساز است نه دوست نااهل و نادان

 

8-آدم خر دِشتِه بی پیاده راه نوشونو

آدمی که خر دارد پیاده راه نمی رود.

کنایه: انجام کار شخصی توسط دیگران

 

9- چِشتِه بَتِه کرکِ گوشته  سینه سرِه کینِ پُشتِه

نظیر روباه و شغال به چیز خوب خوردن نظیر گوشت مرغ آنهم از سینه و پشت مقعدش عادت نموده است.

کنایه: رفاه طلبی- راحت طلبی

 

10- دنیا کاسه زرین بُوَد گَهی تلخ و گهی ترش و گهی شیرین بود.

کنایه: خوب و بد روزگار با هم است.

پادآوری: هر کََندی یِه کولی دارِه

 

11- داغ نترس گَپ زَنِه

حرفی از روی نترس بودن از داغ شدن می گوید.

کنایه: سری نترس داشتن

 

12-حمام زنانه کیسه کَش نداشتِه بین مردانه هَرِن!

حمام زنانه اگر کیسه کش نباشد مرد می آورند.!

کنایه: انجام کار از روی ناگزیری

 

13- هر یِه گَپ زنِه یه کَندِه = لُغُز گویَه

حرفهای بزرگ می زند=حرفهای زشت و نامربوط می گوید.

 

14- تا چَم بَزِه دار بَکت

تا چشم زد درخت افتاد

کنایه: اثر چشم زخم

* امروزه  به نیروی ماورایی و قدرت پنهان امواج مغز که از چشم افراد خاصی بر روی اشیاء و غیره اثرات خارق العاده ای می گذارند اذعان شده است.

 

15-مسجد نِدِه  کور منزل بوکورده

هنوز مسجد ساخته نشده و دیده نشده شخص کور مستقر شده است.

کنایه: فرصت طلبی

16- خودِه یزید مارِه قبر مانِه

مثل قبر مادر یزید است.

کنایه: کریه المنظر- زشت

  • به روایتی یزید مار قبر تلطیف شده ایزد بانوی آبها(آناهیتا) است که در منطقه سلمَل در راه جواهرده رامسر قرار دارد و قبلأ آتشکده زرتشتیان بوده است.

17- هرکی روغان خواره  با مُقان خوارِه.

هرکسی روغن می خورد با تلاش کردن و سختی کشیدن آن را به دست می آورد.

کنایه: به دست آوردن راحتی بعد از گذراندن سختی

پادآوری : هر گنجی با رنجی

 

 

 

 

 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

1-کُهنه کَمِلِ لِها داناکُن

کاه های قدیمی برنج مانده از سال قبل را با چوب بزرگ سر پهن(نظیر چوب نانوایی سنگکی) را زیر رو نکن.

کنایه: به اختلافات قدیمی دامن نزن. مشکلات گذشته را بر ملاء نکن.

یادآوری: سگ گی یَه دَس نزن بو وَدَنِه(بو وَدَه!!!!!).

توضیح

کَمِل: ساقه برنج به جا مانده در زمین بعد از درو

لِها: چوب دوشاخه برای حمل و نقل کاه و انتقال دادن کاه از محل خرمنکوبی بعد از جدا شدن دانه برنج و یا گندم کوتاهتر از چوب بلند نانوایی سنگک.

خویا(پارو) : مثل کفگیر بوده و با آن گندم و جو را در معرض باد قرار می دادند تا دانه از کاه جدا شود.

 

 

2- سفیده من زَرد نزن     می گَپِ مَن گَپ نزن

زرد را با سفید قاطی نکن   در بین حرفهایم صحبت نکن

کنایه: سکوت در مقابل افراد بزرگتر

پادآوری: گود موسو  نباش

 

1-     مسجد مانِم سر نِدارِم  (سَر حوزه) نِدارِم(سقف ندارِم)

                                                        امامزاده ای هِسِّم که بُقعه ندارِم

کنایه: حرف من حساب است. جدّ من بر حق است. سخنم شنیدنی و قابل تامل است.حرفم سندیت دارد.

یادآوری:هرچی بوگوم درست از آب در هَنِه

 

2-     اسب نَکِتِه وی نالِ کَندَنِن(بَکِن دی یَن)

هنوز اسب نمرده نعلش را در می آورند.

کنایه: حریص بودن به مال دنیا. طمع زیاد به ارث و میراث

 

 

3-     هرکی بُزه بام بابُردِه  خوشتِرِه وِرِه بُنِه (جیر) هَرِه

هرکسی بز را بالای بام برد خودش آن را پایین می آورد.

کنایه: دردسر ساز خودش باید مشکل را حل نماید.

یادآوری: هرکی کاری یَه شروع بُکُردِه وَنِه وِرِه تمانا کونِه.

 

4-     سگِ فوخاس بَدی دُرون نوشونِه

سگ را دنبال کنی تو(داخل) نمی رود.

کنایه: ریخت و پاش- خانه و یا محل کثیف

 

6-سگ سولوِتی یَه- سگ کُتَه

توله سگ است. از خانواده سگ و بی شرم و حیاست.

کنایه: گدازاده و بی آبرو است.مراعات ادب نمی کند.

یادآوری: بی بُتّه

 

7- خَسته بالِش نِوَنِه   وِشنایَه خوروش

آدم خسته بالش نمی خواهد و آدم گرسنه نیز خورش نمی خواهد.

کنایه: شدت خستگی و گرسنگی

 

8-گاو مُثان نارِه کانِه

صدایی مثل صدای بلند گاو از خود در می آورد.

کنایه: شدت ناراحتی و درد-مریض بدحال- وخامت بیماری

یادآوری: گیارِه کانِه  

* با پیارِش کانه (فریاد زنه)اشتباه نشود.

9-سِنگ مُلکِ سَر هِچی سبزا نوبونِه

بر روی زمین سنگی چیزی نمی روید.حرف حساب در گوش نادان فرو نمی رود.

کنایه: افراد درس نخوان و تنبل.آدم بی عقل و نادان.

یادآوری:

1-وی کلّه گَچِِ = وی مغز کِشش ندارِه

2- نَسلِ سنگ سَر بکارِن دَر نِیَه

 

10-وروتِه  دوروتِه- وروته دوروت کَه هِسَّه

فرار کرد راحت شد. از نظرها پنهان است.

کنایه: راحت طلبی- تن به کار ندادن-از مشکلات فرار کرد و جان سالم به در برد.

پادآوری: دور باش خوش باش (دوری و دوستی)

 

11-کُل نِدیَم اینقَدَر چَسب  یِروغی  شونو مثلِ اَسو(اسب)

لنگ ندیدم اینقدر چالاک باشد که مثل اسب یک پهلو راه برود.

کنایه: تمارض-خود را علیل و بیچاره جلوه دادن.

یادآوری: زرد مارِه

 

12- ورزا گوز بَدِه غلّه بُسوتِه

گاو نر گوزید و غله سوخت.

کنایه: بهانه الکی- ایراد بنی اسرائیلی

 

13-وَچِه دَس کینِ نیا کانِه

بچه به دست افراد نگاه می کند تا چیزی برایش بخرند.

کنایه: خوشرفتاری با بچه ها- زود گول خوردن بچه ها

 

14- خر خره پاسُرِه نِمَرَه

خری با لگد خر دیگری نمی میرد.

کنایه: همجنس بودن – هم کفو بودن

 

15- جای بزرگان شان سَختِه ولی دَر هَمَن آسانِه

ورود به خانه بزرگان سخت است ولی در آمدن آسان است.

کنایه: وصلت با بزرگان-خوانین و غیره توسط افراد عامی و رعیت

 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

با آغاز جنگ تحميلي در شهريور 1359 بخشهايي از شهرهاي مرزي کشور که به ناگاه هدف تجاوزات آشکار رژيم بعث عراق قرار گرفته بودند، علي رغم 40 روز مقاومت جانفشانه مردم به دست دشمن سفاک افتاد که در اين ميان شهر آبادان نيز به محاصره کامل نيروهاي بعثي درآمد.
در همين زمان ارتش عراق در آبان ماه 1359 وارد آبادان شد، اما به دنبال صدور فرمان تاريخي حضرت امام خميني (ره) مبني بر شکستن حصر آبادان، اين مساله اهميت خاصي براي رزمندگان اسلام يافت.
بدين طريق بود که طرح عمليات ثامن الائمه تکميل شد و پس از انجام مقدمات، زمان حمله، ساعت يک بامداد روز پنجم مهر 1360 به واحدهاي عمل کننده اعلام شد. در اين زمان بود که با استفاده از اصل غافلگيري دشمن، حمله رزمندگان اسلام شکل وسيع تري به خود گرفت و نيروي هوايي موفق شد پوشش هوايي خود را در منطقه نبرد برقرار و نيروهاي بعثي را مجبور به عقب نشيني کند. پس از 42 ساعت مبارزه مستمر و عاشقانه رزمندگان اسلام و جانفشاني هاي نيروهاي مردمي، نيروهاي دشمن پا به فرار نهادند و عقب نشيني را ترجيح دادند. پس از اين عمليات و مدتي بعد آبادان از محاصره کامل رژيم بعثي خارج شد و طي چندين عمليات بيش از 150 کيلومتر مربع از اراضي اشغال شده کشور آزاد شد. صدام که انتظار نداشت نيروهاي وي علي رغم در اختيار داشتن تجهيزات مدرن و امکانات گسترده، دچار شکست شوند، پس از اين عمليات 7 نفر از فرماندهان ارشد خود را تيرباران کرد و شخصاً فرمانده لشکر سوم عراق را کشت.
اين عمليات هشداري براي رژيم بعث عراق بود و به همين دليل صدام تلاش کرد تا از طريق تهديد و ترغيب عمومي، نيروهاي زيادي را به جبهه هاي جنگ اعزام کند و حتي تعدادي مزدور را از کشورهاي مختلف عربي به کار گيرد. بعلاوه صدام که از قدرت ايمان رزمندگان اسلام بشدت هراسيده بود از شرکتهاي غربي براي توليد سلاحهاي شيميايي کمک خواست و در اين زمينه تعداد زيادي کارخانه توليد سلاحهاي شيميايي در عراق احداث شد.

 منبع:حوزه علمیه مروی http://www.howzehmarvi.com/roz/M.sH/40.htm

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |