منبع:http://www.ghiasabadi.com/zabane_farsi_dar_arabi.html

نوشته: توردی بردی یوا

برگردان: رضا مرادی غیاث آبادی

دستنویس مقالهٔ مهم و روشنگرانهٔ زیر را استاد تُردی‌بانو بردی‌یوا در سال 1374 به من سپرد تا پس از برگردان به فارسی در ایران منتشر نمایم. من نیز آنرا در نخستین شماره «مجموعه‌ مقاله‌های پژوهش‌های ایرانی» (سال 1380، ص 53 تا 59) منتشر کردم. از آنجا که این گفتار تاکنون در اینترنت منتشر نشده بود، آنرا با ویرایش دوباره و اندکی تلخیص در دسترس علاقه‌مندان می‌گذارم. این ویرایش فقط شامل نثر مقاله می‌شود و محتوای آن تغییری نکرده است.

این مقاله زمان پیدایش زبان فارسی را تا چند سده به عقب می‌برد و ناقض فرضیه پیدایش زبان فارسی در سده‌های نخستین پس از اسلام است. توجه به این مقاله و مقاله‌های گوناگون دیگر در این زمینه، نشان می‌دهد که اطلاق هویت عربی به هر واژه‌ و ترکیبی که ساختاری عربی‌مآب دارد، همواره درست نیست و بسیاری از واژه‌هایی که عربی دانسته می‌شوند، دارای ریشه‌ای در زبان‌های ایرانی و دیگر زبان‌های متداول در بین‌النهرین باستان دارد. این مقاله همچنین نشانگر نفوذ فراوان زبان فارسی در شبه‌جزیرهٔ عصر جاهلی است و نشان می‌دهد که آمیختن این زبان‌ها و به ویژه تأثیرپذیری زبان عربی از زبان فارسی، مدت‌ها پیش از آمدن اسلام آغاز شده است.

یادآوری این نکته نیز ضروری است که اصطلاح «جاهلی» در سراسر این گفتار برای تحقیر و تخفیف بکار برده نشده و صرفاً یک اصطلاح متداول و شناخته‌شده برای دوران پیش از اسلام در شبه‌جزیره است. (م)  

* * *


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

علت نامگذاری خاویار

به نظر برخی واژه خاویار واژه‌ای فارسی و دگرگون‌شدهٔ واژهٔ خاگ‌آور (به معنی تخم‌آور) است. دهخدا در باره این واژه در لغتنامه چنین می‌نویسد: لغت خاویار که در اکثر زبانهای اروپایی - باستثنای روسی یکی است، ظاهراً باید از ریشه ترکی یا تاتاری گرفته شده باشد (گرچه ترکها امروز آنرا خاویاه مینامند که محتملاً از کلمه کاویالا ایتالیائی مشتق شده‌است).

در شهرستان رامسر نیز از دیرباز صید ماهیان خاویاری رواج داشته است. بندری نیز در قسمت دریاپشته رامسر جهت انتقال کالا ها و برای صیادی نیز وجود داشت که در حال حاضر اثری از آن وجود ندارد.

کشور همسایه جهت بهره برداری بیشتر از منابع غنی ماهیان خاویاری فرض حرام گوشت بودن آنها را بین مردم استانهای گیلان و مازندران رواج داد. با توجه به ارزش صادراتی و ارزآوری خاویار و کنسرو گوشت این گونه ماهیان این امر رفته رفته به فراموشی سپرده شد.

شرکت سهامی شیلات ایران با بکارگیری صیادان فصلی و تمام وقت صید این گونه ماهیان را بصورت انحصاری در آورد و شکار آنها در حال حاضر توسط افراد جرم محسوب می شود.همچنین این شرکت توانسته است با آزادسازی بچه ماهیان خاویاری جهت غنی سازی دریای خزر و صید کنترل شده تا حدود زیادی از انقراض نسل آنها جلوگیری نماید. ولی متاسفانه با افزایش جمعیت و توسعه جوامع شهرنشینی و نهایتا راه یافتن آلودگی های ثانویه و فاضلابهای شهری و خانگی به دریای خزر نسل این موجودات شگفت انگیز همانند فوکها-پرندگان دریایی -میگوهای کوچک جثه و هزاران هزار موجودات گیاهی و جانوری دریای خزر در معرض خطر جدی قرار دارند.

شایسته است ادارات حفاظت از محیط زیست -شرکت سهامی شیلات -شهرداری و سایر ادارات ذیربط برای حفظ این سرمایه ملی جهت نسل حاضر و آیندگان تلاش خود را بیشتر نمایند.

 تا  در آینده ای نه چندان دور نظاره گر پرشدن دریای خزر از انواع رسوبات و مواد زاید بجای جانوران دریایی و پرندگان مهاجر نباشیم.

مطالبی در مورد خاویار ایران

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

منبع: http://www.rouzaneha.com/Digaran/HassanSabah.htm

حسن صباح از قزوین به الموت رفت و کس به قلعه‌ی الموت فرستاد تا مردم آن قلعه را به مذهب اسماعیلی دعوت نماید. از مردم آن‌جا جمعی قبول اين مذهب کردند. در همان اوان حسن خود نيز از قزوين به ديلمان و از آن‌جا به ولايت اشکور و قلعه‌ی اندجرود، نزديک الموت رفت و چندی در آن قلعه به سر برد و در اين مدت به سبب زهد و پرهيزکاری وی، بسياری از مردم آن حدود دعوت‌اش را پذيرفتند و شب چهارشنبه ششم رجب 483 او را به قلعه‌ی الموت بردند. اتفاقن حروف اله‌اموت به حساب ابجد نيز 483 می‌شود. الموت، مخفف «اله اموت» يا «عقاب آموخت» است. زيرا اله به لغت ديلمی به معنی عقاب است [توضيح ورگ: آله=آلوغ=نوعی پرنده‌ی شکاری. واژه‌ای گيلکی‌ست. مورخان فارس و عرب زبان مردمان جنوب کاسپين را ديلمی می‌ناميدند] و سبب ان‌که قلعه‌ی مزبور را بدين نام خوانده‌اند اين است که وقتی يکی از اميران شکاردوست ديلم عقاب خود را در پی شکار پرواز داد، عقاب بر موضع آن قلعه نشست و آن امير چون آن‌جا را برای بنای قلعه‌ای مناسب ديد، در آن محل قلعه‌ای ساخت و نام آن را به سبب آن‌که عقاب راهنمای وی شده بود، اله‌موت (الموت) گذاشت. و ترجمه‌ی آشيان عقاب صحيح نيست.

[توضيح وب سایت ورگ: ترجمه‌ی آشيان عقاب، بر اساس فرضيه‌ی آله+موت به وجود آمده که در اين فرضيه، آله (=آلوغ=عقاب) با موت (از مصدر موتن=گشتن، آشيانه کردن) ترکيب شده که ايرج شجاعی‌فرد در سلسله يادداشت‌های خويش در باب ريشه‌يابی نام‌واژه‌ها در نشريه‌ی گيله‌وا، اين فرض را مردود دانستند که البته با توجه به همان دلايل، می‌توان فرض «عقاب آموخت» را نيز مردود دانست.

در شهرستان رامسر نیز مکانی پشت هتل بزرگ رامسر واقع در بالای کوهی به نام  نام قلعه بند و مشرف به منطقه رمک  جهت تأمین آب آشامیدنی قلعه مارکوه در بالای کوهی به همین نام (مشرف به منطقه کتالم و سادات محله )و همچنین قلعه هایی به جای مانده در مناطق اشکور علیا و سفلی را به اسماعیلیان نسبت می دهند که روزگاری چند در آنها می زیستند و به تبلیغ دین خود می پرداختند.

 ولی مردم رامسر چون شیعه دوازده امامی بودند و به معصومین و همه امامان شیعه ارادت خاصی داشتند کمتر به این دین گرایش پیدا نمودند. لذا حکومت اسماعیلیان با همه آزار و اذیت و حکومت مقتدرانه حود در این منطقه دیری نپایید. 


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

ترانه ها ی گیلکی و جشن شب یلدا چهارشنبه ۱۳۸۸/۰۶/۱۱ 8:47

منبع:

http://doosti77.blogfa.com

آیین ها و مراسم شب یلدا ثبت ملی می شود، درست که توصیف این آیین در این برگه ها نمی گنجد ولی گذری بر این آیین فرهنگی و تاریخی می تواند همچنان در پاسداری آن مفید واقع شود. بنابراین بر خود وظیفه دیدیم تا شب یلدا را بعنوان شب اول زمستان و درازترین شب سال است را از نگاه فرهنگی و تاریخی بررسی کنیم.

ایرانیان قدیم شادی و نشاط را از موهبت های خدایی و غم و اندوه و تیره دلی را از پدیده های اهریمنی می پنداشتند.
مراسم نوروز، جشن مهرگان، جشن سده، چهارشنبه سوری و شب یلدا و سنت های دیگر در واقع بیانگر این حقیقت است که ایرانیان پس از رهایی از بیدادگری و ستم به شکرانه بازیافتن آزادی، جشن برپا می ساختند و پیروزی نیکی بر بدی و روشنایی بر تاریکی و داد بر ستم را گرامی می داشتند.

شب یلدا نیز یکی از این موارد است.در دوران کهن، شب مظهر تاریکی و تباهی و وحشت بوده و اغلب سعی می کردند که شب هنگام با افروختن آتش و افزودن نور، خانه روشن باشد. تا پلیدی و تباهی در آن راه نیابد.

اشعار شیون فومنی

اَمی ماران

اَمی ماران گیلکی دوعا کونید
گیلانِ لبظ خودایا صدا کونید

خوشانِ جی جاکی دستانِ ذرهَ
گیله تجربه مرهَ دوا کونید

دوشمنا نفرین و دوستانا دوعا
گوشت و ناخوناَ اَجور سیوا کونید

دمبتو ابریدی آسمان جیر
عروسهِ گریه مرهَ عزا کونید

پسرِه ... دُخترِه ... خانه مرداکهِ
خوشانِ جانَ ذرهَ فیدا کونید

نیشینید پینیک پاره سر تنایی
مرداکِ نیم تنه یاَ قبا کونید

عینهو بسوخته کوسر آدمان
هفت ساله کهنه جورفاَ پا کونید

فچمید وقتی کی آب واغوشتنهِ
آسمان کمراَ دولا کونید

همه تاَ سرده زمستان شبانهِ
موشاَ نقل میانی پیچا کونید

ترجمه شعر و بقیه در ادامه مطلب


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

 منبع:وبلاگ برمکو http://baramkoh.blogfa.com

غرور و صلابت چهره و صدا و رفتارش، نشانی از مردان دوران بازگشت به شکوه ايران کهن را دارد، مردان دورانی که پس از شهريور 1320، به بازخوانی تاريخ ايران نشستند. دکتر منوچهر ستوده نویسنده کتاب زیبای  از آستارا تا استارباد، که در سال 1347 از اشکورات دیدن کرده، در کتاب از آستارا تا استارباد مطالبی در مورد روستای برمکوه نوشته اند که جزئیات آن در لینک بالا آمده است. ایشان با این کهولت سن کتاب، راه های چاواداری رشته جبال البرز از سفيدرود تا شاهرود را در دست تالیف دارند. این پیر دلسوخته سینه ای مالامال از درد دارند، از اینکه میبینند آثار تاریخی و فرهنگی و آداب و رسوم  گیلان یکی یکی از بین میروند . جایی که میگویند: میدانم که کاشی های قدیمی از بناهای تاریخی را برمیدارند و جایش حلبی میگذارند!!! و در جواب خبرنگاری که میپرسد :

  در حوزه‌ی مطالعات شمال ايران، چه توصيه‌ای برای جوان‌ترها داريد؟ میگویند:

مطالعه و بررسی الان به نظر بنده  با سياست توأم شده واگر علم با سياست بخواهد توأم بشود، اصلا  حرکت و پيشرفت نمی‌کند. همه را دارند از بين می‌برند. آخر بنده طرح هم بخواهم بدهم و بگويم اين‌ها را به جای حلبی کاشی کنيد، چه کسی گوش می‌دهد؟ کسی که گوش نمی‌کند به حرف بنده! آقايانی که مأمور اين کار هستند، همه دارند تماشا می‌کنند. آن وقت من و تو که خارج از دايره هستيم برويم سينه بزنيم؟ نه! بنده اگر سفارشی و طرحی هم داشته باشم، غير قابل اجراست.

بیاییم دکتر ستوده ها را که برای غنای سرزمین عزیزمان اشکورات میکوشند ، گرامی بداریم و اگر کسانی پیدا میشوند که با زبان و قلم سعی در شناساندن سرزمینمان به امید عمران و آبادانی بیشتر ، به  مسئولین و مردم دارند ، برماست که حمایتشان کنیم و با زخم زبان و قلم آنها را نرنجانیم چرا که اینان ستارگان کمیابی هستند که هر از چند گاهی در آسمان سرزمینمان طلوع میکنند وسو سو میزنند و اگر نوری دارند ، برگرفته از عشق پاک به زادگاهشان میباشد و لا غیر . 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

کشتی نوح بعد از ۴۰۰۰ سال کشف شد چهارشنبه ۱۳۸۸/۰۶/۰۴ 8:51

و لقد ارسلنا نوحا الى قومه اني لکم نذير مبين (سوره هود آیه 25)

پیغمبران اولوالعزم در تاریخ بشر اثرات مثبت و ماندگاری از خود بجای گذاشته اند که کم و بیش در قرآن و کتابهای تاریخی و لوح های آشوری و غیره آثار و نشانه های زیادی از آنها برجای مانده است. این دل عبرت بین ماست که با درس گرفتن از واقعیات و پدیده های خارق العاده طبیعی و غیر طبیعی می بایست درسها گرفته و خود را برای یک سفر معنوی که جز با شناخت دین و روش پیامبران ابزار آن به دست نمی آید مهیا نماییم.

این هم مشتی نمونه خروار از :

کشتی نوح


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

منبع : محمود کیانی ده کیانی

http://shahnamekhani.blogfa.com

 به نام خداوند جان و خرد                          کزین برتر اندیشه بر نگذرد

خداوند نام و خداوند جای                        خدا وند  روزی ده و رهنمای

همیشه مالك این ملك ملت است كه داد
                                                        سند بدست فریدون ؛ قباله دست قباد

شاهنامه فردوسی داستان شاهان نیست ؛ مجموعه كارنامه هایی است كه داستان و سرگذشت پدران توست و اینکه برای زنده ماندن چگونه جنگیده اند ؛ برای پیروزی حق چگونه قیام کرده اند ؛ چگونه از طبیعت آموخته اند و چگونه آن را رام كرده اند و چگونه با جان و تنشان این ملك را حفظ نموده اند ؛ چگونه پیرو راستی و ایمان به خداوند بوده اند و این همان میراثی است که امروز بدست تو سپرده شده. پهنه تاریخ ما که نشانه تمامی رنج ها و شادی ها ؛ دادگری ها و ستم هاست ؛ هنوز بارور از حماسه رستم ها و پهلوانی هاست .

......آنگاه جوانی خوش طبع و گشاده زبان پیدا شد و به این اندیشه افتاد که این کتاب را به شعر درآورد.دوستان وی همه از این اندیشه شاد شدند. اما افسوس که این شاعر گرفتار برخی تندرویهای جوانی بود و به عاقبت آن دچار شد و در جوانی به دست بنده خود کشته شد و نظم کردن «نامه شاهان» ناتمام ماند. من وقتی از کار این شاعر ناامید شدم به دلم افتاد که همت کنم و نامه شاهان را فراهم آورم و خود آنرا در قالب شعر بریزم. پس در طلب آن برآمدم و از هر کسی جویا شدم. از گردش روزگار می ترسیدم ،می ترسیدم عمرم وفا نکند و کار به دیگری بیفتد. از طرفی زر و مال من چندان نبود که بپاید و سالها عهده دار من و کوشش من باشد. اینگونه کوششها و رنجها هم خریدار نداشت. سراسر کشور را جنگ و شورش فرا گرفته بود و کار بر پژوهندگان و هنرمندان سخت بود و کسی قدر سخن را نمی دانست و حال آنکه در جهان چه چیزی بهتر از سخن نیکوست؟ مگر نه آن است که پیغمبر مردم را با سخن به خدا رهبری کرد؟ .

توجه:

علاقمندان جهت دریافت نسخه کامل شاهنامه (با فرمت pdf  ) می توانند از طریق ارسال آدرس خود از طریق بخش نظرات و یا تماس با پست الکترونیکی مدیر وبلاگ آن را به صورت رایگان دریافت دارند.


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

رامسر در جهان یکشنبه ۱۳۸۸/۰۵/۲۵ 13:19

آریوبرزن یکی از سرداران بزرگ تاریخ ایران است که در برابر یورش اسکندر مقدونی به ایران زمین، دلیرانه از سرزمین خود پاسداری کرد و در این راه جان باخت و حماسه‌ی «در بند پارس» را از خود در تاریخ به یادگار گذاشت.
«اسکندر مقدونی» در سال 331 پیش از میلاد، پس از پیروزی در سومین جنگ خود با ایرانیان «گوگامل» (Gaugamele) [پیشتر به اشتباه آن را اربیل (Arbela) می‌خواندند] و شکست پایانی ایران، بر بابل و شوش و استخر چیرگی یافت و برای دست یافتن به پارسه، پایتخت ایران روانه این شهر گردید.

اسکندر برای فتح پارسه سپاهیان خود را به دو پاره بخش کرد: بخشی به فرماندهی «پارمن یونوس» از راه جلگه «رامهرمز و بهبهان» به سوی پارسه روان شد و خود اسکندر با سپاهان سبک اسلحه راه کوهستان (کوه کهکیلویه) را در پیش گرفت و در تنگه‌های در بند پارس (برخی آنرا تنگ تک‌آب و گروهی آن را تنگ آری کنونی می‌دانند،) با مقاومت ایرانیان روبرو گردید.
در جنگ دربند پارس آخرین پاسداران ایران با شماری اندک به فرماندهی «آریوبرزن» دربرابر سپاهیان پرشمار اسکندر دلاورانه دفاع کردند و سپاهیان مقدونی را ناچار به پس نشینی نمودند. با وجود آریوبرزن و پاسداران تنگه‌های پارس، گذشتن سپاهیان اسکندر از این تنگه‌های کوهستانی امکان‌پذیر نبود. ازاین رو اسکندر به نقشه جنگی ایرانیان درجنگ «ترموپیل» (Thermopyle) متوسل شد و با کمک یک اسیر یونانی از بیراهه و گذر از راه‌های سخت کوهستانی خود را به پشت نگهبانان ایرانی رساند و آنان رادر محاصره گرفت.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

امروزه همه خود را فارسی زبان می دانیم ولی چقدر به آن توجه داشته و از ورود کلمات بیگانه وارد شده به آن و تغییر و دگرگونی کلمات و واژه های اصیل ایرانی در آن آگاهی و اطلاع داریم سوالی به فراخنای تاریخ این مرز و بوم است!

شاید دستور زبان فارسی را بیاموزیم و با آن درست سخن بگوییم و یا متن جالبی را تهیه نماییم که در ذهن افراد بنشیند و اثری ماندگار گردد.

ولی آیا می توانیم با بهره گیری از عادات اخلاف و پیشینیان خود کلماتی کاملا بی بدیل و بی مثال بیافرینیم و در بیان آنها از زبانهای دیگر کمک نگیریم.

 توجه:

مراجعه به آدرس های ذیل بر هر ایرانی تبار لازم است.

زبان فارسی

فرهنگستان ایران

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

 دانشنامهٔ ایرانیکا (به انگلیسی: Encyclopædia Iranica) یکی از بزرگ‌ترین و جامع‌ترین پروژه‌های ایران‌شناسی است.[۱] کار تدوین این دانشنامه در سال ۱۳۴۷ خورشیدی و به پیشنهاد احسان یار شاطر و با اختصاص ۲ میلیون دلار بودجه توسط امیرعباس هویدا نخست وزیر وقت ایران در دوران سلطنت محمدرضا شاه پهلوی آغاز گردید[۲]، اما با رویداد انقلاب ۱۳۵۷ در ایران، بودجه این دانشنامه توسط دولتمردان وقت نظام جمهوری اسلامی قطع و ادامه تدوین آن در ایالات متحده آمریکا دنبال گردید.[۳] این دانشنامه که درباره فرهنگ و تاریخ ایران‌زمین و به زبان انگلیسی می‌باشد، در بخش ایران‌شناسی دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک نوشته می‌شود.

حامیان مالی این دانشنامه دانشگاه کلمبیا و بنیاد ملی علوم انسانی آمریکا هستند. این دو بنیاد پس از ده سال تامین این پروژه، ادامه کمک مالی را منوط به کمک مالی از داخل ایران کردند.[۴]

جلد اول این مجموعه در سال ۱۳۶۱ (۱۹۸۲ میلادی) به چاپ رسید و تا امروز ۱۵ جلد از آن منتشر شده‌است.[۵] قرار است حجم این دانشنامه به ۴۵ جلد برسد.[۶] احسان یارشاطر سر ویراستار ایرانیکا است و هیأت ویراستاران (شامل افرادی چون احمد اشرف و نیکولاس سیمز-ویلیامز) و بیش از ۴۰ ویراستار (همانند ویلیام چیتیک) و ۱۶۵۰ پژوهشنده، در تکمیل این دانشنامه بزرگ مشارکت دارند.[۷]

شایان ذکر است حدوداً بیست سال پس از آغاز انتشار ایرانیکا پنج مقاله (انقلاب مشروطه، پوشاک در ایران‌زمین، ادبیات داستانی در ایران، خوشنویسی و تاریخ روابط ایران و آلمان) از سری مقالات این دانشنامه توسط انتشارات امیرکبیر ترجمه و چاپ شده‌است و در دسترس علاقه‌مندان فارسی زبان قرار گرفته‌است. [۸] دانشنامهٔ ایرانیکا با هدف بیش‌ترین دسترسی برای خوانندگان در سطح جهانی به زبان انگلیسی منتشر می‌شود. قرار است پس از اتمام و تکمیل، همهٔ نوشتارها به زبان فارسی ترجمه شوند.[۹]

منابع

1.      اعتراض‌ دانشنامه «ایرانیکا» به آسوشیتد‌پرس (رادیو زمانه)

2.      «هفته‌ی ایرانیکا» در پاریس (رادیو زمانه)

3.      جشن تولد ایرانیکای ۳۵ سالهٔ ۱۳ جلدی (رادیو زمانه)

4.      جشن تولد ایرانیکای ۳۵ سالهٔ ۱۳ جلدی (رادیو زمانه، ۳۱اردیبهشت۱۳۸۷)

5.      «هفته‌ی ایرانیکا» در پاریس (رادیو زمانه)

6.   US-funded encyclopedia revels in Iran greatness (انگلیسی). هرالد تریبیون. بازدید در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۰۷.

7.      ۱۲ تا ۱۹ اردیبهشت، هفته جهانی «ایرانیکا» (رادیو فردا)

8.      نشست «بیش از سی سال با ایرانیکا» در سوئد (بی‌بی‌سی فارسی)

9.      Encyclopaedia Iranica

توجه:

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس های ذیل و منابع اصلی ایرانیکا مراجعه فرمایید:

ایرانیکا قدیم(کتاب اوستا)

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7hdvhk

 ایرانیکا میانه(قبل از انقلاب اسلامی)

http://www.iranica.com/newsite/aboutiranica/index.isc

 

ایرانیکا جدید (فضای  مجازی)

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

آدم و حوا. اثر نقاش دوره صفوی جعفر صادق بسال ۱۵۶۵ میلادی از کتاب فال نامه. واقع در موسسه اسمیتسونین در واشنگتن دی سی.

 

کیومرث و جمشید

شادروان مهرداد بهار (پژ ص ۴۹) اظهار داشته‌است که اسطورهٔ کیومرث اسطوره‌ای جدیدتر است و به پس از کشف فلزات بازمی‌گردد و در اسطورهٔ کهن‌تر (مربوط به اقوام هندو ایرانی) جَم (جمشید) و خواهرش نخستین زوج مردمان بشمار می‌آمدند.

هرچند در متون پهلوی تکیه بر نخستین‌انسان‌بودن گیومرث است ولی اشاره به پادشاهی او نیز شده‌است. برای نمونه در دینکرد به او لقب «گرشاه»*[۱] به معنی شاه کوهستان داده شده‌است.

حضرت آدم

آدَم بر پایه اسطوره‌های سامی و کتاب مقدس یهودیان، مسیحیان و مسلمانان نخستین انسانی است که آفریده شده‌است. او ابتدا در بهشت می‌زیست. همچنین آدم را آدم التراب می‏نامند و کنیه‏اش ابوالبشر است و وصفش صفی‏الله که در ضمن در سوره‏های بقره ٬ اعراف ٬ حجر ٬ طه ٬ ص ٬ بنی اسرائیل و کهف از او سخن به میان آمده که با روایت «سفر پیدایش» در عهد عتیق (تورات) اختلاف‏هایی دارد.


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

موسسه اسمیتسونین یکشنبه ۱۳۸۸/۰۵/۱۸ 11:2

منبع : ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

 
جیمز اسمیتسون (۱۷۶۵-۱۸۲۹)، بنیانگذار موسسه

موسسه اسمیتسونین (به انگلیسی: Smithsonian Institution) بزرگ‌ترین موزه علمی-فرهنگی-

خود می‌باشد.

از نظر حیطه کاری و نوع برنامه‌ها و فعالیت ها، این موسسه بی شباهت به سازمان میراث فرهنگی ایران نیست.

این موسسه که از منابع خصوصی و دولت فدرال آمریکا بودجه خود را دریافت می‌کند، متشکل از ۱۹ موزه و ۹ مرکز علمی-فرهنگی در چند ایالت آمریکا می‌باشد. ۱۵۶ موزه در آمریکا وابسته به این موسسه می‌باشند.

مرکز این موسسه در شهر واشنگتن دی سی قرار دارد، و نزدیک به ۲٫۲ میلیارد دلار هدایای نقدی دریافت نموده است

در سال ۲۰۰۶ نزدیک به ۲۳ میلیون نفر از موزه‌های این موسسه بازدید نمودند

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

قبل از خلقت آدم یکشنبه ۱۳۸۸/۰۵/۱۸ 10:41
<<تمام ملائکه به آدم سجده کردند جز ابلیس که امام رضا (ع) گفته است که نام اصلی وی حارث و نامی که با آن شهرت داشته عَزازیل(در لهجه گیلکی رامسری عازِزیل تلفظ می شود) بود و به دلیل تکبر، حسادت از سجده امتناع ورزید. >>

آنچه که در احادیث و دست نوشته‌های اسلامی موجود است، قبل از خلقت آدم ابوالبشر، ساکنان زمین را موجوداتی به نام‌ نسناس و جنیان تشکیل می‌دادند. با توجه به روایات‌ها آن‌ها هفت هزار سال در زمین زندگی می‌کردند و پس از آنکه فسق و فجور در آن‌ها زیاد شد، خدواند پرده حجاب را از دنیا برداشت و به ملائکه فرمود: « که‌ای فرشتگان و ای ساکنان آسمان، نظر کنید بر زمین و اهل آنرا از جن و نسناس ببینید.» و زمانی که ملائکه به رفتارها و روش زندگی آن‌ها نگاه کردند بسیار متأسف و غضبناک شدند. [۱]

فرشتگان به خداوند عرض کردند: پروردگارا توئی خالق عزیز قادر عظیم و الشان و اینها مخلوقات ضعیف و ذلیل پست تو هستند. که متنعم به نعمت‌های تو و در قبضهٔ قدرت تواند و بدینگونه معصیت تو کرده و فساد در زمین می‌نمایند و تو به آن‌ها غضب نمی‌کنی و از آن‌ها انتقام نمی‌کشی و حال آنکه تو خداوند بینا و شنوا هستی، خدایا این معنی بر ما بسیار گران و در نظر ما بزرگ است.[۲]


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

وقتی نوبت نيما می رسد برای اولين بار شعر آی آدمها يش را می خواند:
آی آدمها كه در ساحل نشسته شاد و خندانيد
يك نفر در آب دارد مى سپارد جان
يك نفر دارد كه دست و پاى دايم ميزند


دكتر پرويز ناتل خانلرى فرزند ميرزا ابوالحسن خان در اسفند ماه سال 1292 خورشيدی در شهرستان نور مازندران به دنيا امد. دوره متوسطه را در تهران (دارالفنون) به پايان برد و تحصيلات عاليه را در دانشسراى عالى و دانشكده ادبيات دانشگاه تهران به تحصيل پرداخت و موفق به اخذ مدرك ليسانس شد. سپس به استخدام وزارت فرهنگ درآمد و به تدريس ادبيات فارسى در دبيرستان هاى رشت و تهران پرداخت. در طى اين دوران، دكتراى خود را در رشته زبان و ادبيات فارسى گرفت. رساله دكتراى وى « تحقيق انتقادى در عروض فارسى » نام داشت. دكتر خانلرى مدتى در دايره آموزش وزارت فرهنگ و رياست انتشارات دانشگاه را بر عهده داشت و همچنين به عنوان دانشيار زبان فارسى در دانشگاه تدريس كرد. وى در سال دوم دانشكده با گروه موسوم به « ربعه » که شامل صادق هدايت، مجتبى مينوي، بزرگ علوى و مسعود فرزاد بود آشنا شد و با با نيما يوشيج مراوده داشته و به توصيه نيما کلمه ناتل را به نام خانوادگی خود افزود. وی از فعالين جنبش صلح در دوره جنگ جهانی اول و پس از آن بود. سال 1322 خورشيدی شروع به نشر مجله سخن كرد.


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

منبع:وب سایت شمالیها

ماکان ساحلی

در جلدهای اول تا سوم (شاهنامه 9 جلدی) از شمال ايران بويژه از مازندران بيش از هر جای ديگر ايران صحبت می شود. بد نديدم برای آشنايی ديگران، حداقل کسانی که شاهنامه را نخوانده اند به چند مورد از آنها اشاره کنم

بسياری از اسطوره ها ، افسانه ها و رويدادهای تاريخی ايران به نحوی با مازندران مرتبط می شوند. نمی خواهم با برشمردن رويدادهای تاريخی نوشته را طولانی کنم. در اين مورد به اندازه کافی مقاله و نوشته در

آرشيو سايت شماليها موجود است که علاقه مندان می توانند به آنها مراجعه کنند. بلکه تنها به برخی اسطوره ها ی ايرانی که شايد درخود بخشهايی از واقعيات تاريخی را نهفته دارند و با مازندران مرتبط می باشند اشاره می کنم


از حدود پنج هزار سال پيش ، هرجا که سومريها در سنگ نوشته هايشان و بعدا آشوريان، يونانيان، هخامنشيان به مردم ساکن ساحل دريای مازندران مثل آماردها، کادوسيها، کاسپين ها، ديلمييان و تپورها اشاراتی کرده اند از آنان به عنوان متحد يا متخاصم نام می برند و نه خراج ده و يا مطيع ملل ديگر. خطه ی شمال بارها مورد تجاوز و لشگرکشی قرار می گيرد، اما رشادت، رزمندگي، استقلال طلبی و ميهن دوستی شان هميشه داغ حسرت اشغال سرزمينشان را بر دل متجاوزان گذاشته است:
از آدم تا به اکنون شاه بی مر / کجا بودند شاه هفت کشور
نه آن کشور به پيروزی گشادند / نه باژ خود به آن کشور نهادند


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

گلچين گيلانی شاعری نام آشنا یکشنبه ۱۳۸۸/۰۵/۱۸ 7:48

منبع:

وب سایت شمالیها (http://www.shomaliha.com )

رضا اشکوری

باز باران،
با ترانه،
با گهر های فراوان
می خورد بر بام خانه.

یادم آید ........
هميشه لازم نيست تا هزاران بيت بسرايی و يا ديوانی از اشعار داشته باشی تا شاعرت بخوانند. گاهي تنها سروده ات چنان بر دل و جان آدمها می نشيند که همان يک شعر کافی است تا ابد شاعرت بدانند. برای من و شايد ميليونها ايرانی ديگر که شاعر نيستيم اما شعر را دوست داريم وقتی « زمستان» يا « آرش کمانگير» را می خوانيم ميل ستودن و ارج نهادن به اين همه مهارت در آرايش کلمات در ما بوجود می آيد و از زيبايی آنها حتی اگر بيانگر درد و اندوهی باشند لذت می بريم . گرچه برخی از ماها حتی ممکن است نام سرايندگان آنها را بخاطر نياوريم و ندانيم که اين اشعار زيبا و بجا ماندنی سروده ی اخوان ثالث و سياوش کسرايی هستند. « باران » گلچين گيلانی نيز از همين دست اشعاری است که با همان بار اول خواندنش بر دل ها نشست و جاودانه شد.


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

امضائ فرمان مشروطیت پنجشنبه ۱۳۸۸/۰۵/۱۵ 9:20
منبع:http://www.iranmania.com/includes/iranhistory_f.asp
 


مظفرالدين شاه قاجار

امضا فرمان مشروطيت توسط مظفرالدين شاه قاجار

در چنين روزی در سال 1285 خورشيدی ، مظفرالدين شاه قاجار سرانجام فرمان مشروطيت را امضاء كرد.

بعدا قانون اساسي تدوين و نخستين جلسه مجلس شورا در كاخ گلستان با حضور مظفرالدين شاه تشكيل شد و بر سردر ورودي عمارت مجلس در ميدان تاريخي بهارستان تابلوي « عدل مظفر » قرار گرفت .

مظفرالدين شاه كه به بيماري سل دچار بود در همين سال درگذشت. بايد توجه داشت که مشروطيت ايران از رقابت هاي استعماري قدرتهاي اروپايي بر کنار نبود.

اين نخستين بار نبود که ايران داراي پارلمان مي شد؛ در دوران اشكانيان ، حكومت ايران مشروطه بود و براي تصويب قوانين و انتصابات مهم حتي تعيين شاه دو مجلس وجود داشت که مجلس عالي تر را مٍهستان ( سنا ) مي خواندند.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

نوروز گالشی یکشنبه ۱۳۸۸/۰۵/۱۱ 10:1

گاهشماری رايج، ميان مردم ديلمان-گيلان از بُن و ريشه وابسته به گاه شماری باستانی ايرانی (يزدگردی قديم) بوده است و سال‌شماری يزدگردی قديم، بنابر روايات ايرانی و هم‌چنين براساس محاسبات نجومی، کهن‌ترين سال‌شمار ايرانی محسوب می‌شود. گاهشماری باستانی ديلمی، از دوران کهن تا زمان انتخاب يک روز کبيسه با نام  ويشک (vishak) و نگه داشتن آن، گاه‌شمار مورد استفاده مردم و حاکمان اين منطقه بوده و سالی «گَردان» محسوب می‌شد.

يعنی آغاز سال آن که در ابتدای اعتدال بهاری قرار داشت، در هر 1315068/4 سال، يک روز از مبداء (اعتدال بهاری) فاصله می‌گرفت. اين چرخش تا 929 سال ادامه داشت و سرِ سال، 225 روز از مبداء فاصله گرفت و به نيمه تابستان و زمان خرمن و برداشت فرآورده‌های کشاورزی و دامی رسيد. اين هنگام مناسب‌ترين زمان برای پرداخت ماليات و خراج به حاکمان بود. از اين روی با انتخاب يک روز کبيسه به نگاه‌داشت سال مبادرت ورزيدند و انجام اين کار، نخستين تجربه و اقدام در انتخاب سال و مبداء خراجی در گاهشماری‌های ايرانی است.

 با توجه به آن‌چه که گفته شد، مردم ديلمان، وقتی که سر ِ سال (آغاز سال) باستانی به نيمه‌های تابستان رسيده بود، با انتخاب يک روز کبيسه در هر چهار سال با نام «ويشَک» سال را در همان جا که بود نگاه داشتند.

 سرود گروهی که گرد آتش نوروزی می‌خوانند:

"گوروم، گوروم، گوروم بل     نؤروز ما و نؤروزبل     هر سال ببی سال   سونو ببی خانه‌واشو"

ترانه ای که مطالعه نمودید برگرفته از وبلاگ سال تی تی ((http://www.saltiti.com است.

گالشی نوروز

نوروز، روزی از نو بَرِسَه                                       هرکی خاتِبا تا اَلَن دِ  وَرِسَه

نوروز، روز تازه و نویی دوباره رسید- هرکسی که خواب بود اکنون بیدار شده است

یک سال بِنیشتِم تا بهار بِمَه                                             هَندِه می دلِ دِلدار بِمَه

یک سال انتظار کشیدم تا بهار آمد-  بازهم دلدار من آمد

چَرِه لا خوندِ دوستی ما اَندی وِلِ                                           تونیم پینیک بَزینیم اَمِه دِلِ

چرا ریسمان دوستی ما اینقدر شَل و سُست است-ما می توانیم دل های خود را به هم پیوند بزنیم

شاید بُشام تا سَرِ بُلَندی                                                       مُو ایران خَنِم با سر بِلَندی

شاید تا سر کوه بلندی رفتم - من ایران را با سربلندی و افتخار می خواهم

نوروز بَل تَش، می دلِ مانِه                          شُعله زَنه اینِه رَسم ِ زُِمانِه

آتش جشن نوروزی مثل دل من است-که زبانه می کشد این رسم روزگار است

گُرُوم، گُرُوم ، گُروم ، گُرُم                                         خُلکایَه داکان زیرِ  بُرُم

گُرُوم، گُرُوم ، گُروم ، گُرُم- ذغال بر افروخته را زیر چوب با شاخ و برگ فراوان بگذار

سرودی که هنگام آتش بر افروختن در سال نو (نوروزبَل ) می توان زمزمه نمود.

"گُرُم، گُرُ م ، گُرُم بَل  نوروزماه و نوروزِبَل   هرسال باباشَه سال نو   بیَه نور، اَمِه روزیَم نو"

توجه:

امسال نیز مراسم نوروز ماه گالشی استان گیلان در تاریخ ۱۶/۰۵/ ۱۳۸۸در محل دیلمان (منبع: سایت موسیقی گیل و گالش) و در استان مازندران در محل جنت رودبار شهرستان رامسر در اواخر مردادماه ۱۳۸۸ برگزار خواهد شد.

عکسهای جالب از نوروزبل امسال (۱۳۸۸ه.ش و ۱۵۸۳ دیلمی )در دیلمان از توابع سیاهکل 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

ببرمازندران

به یاری خداوند کار احیاء ببر مازندران شروع شده است:

احیاء ببر مازندران

 

توجه:

مسئولین محترم سازمان حفاظت از محیط زیست و اصلاح دام کشور عزیزمان ایران از طریق روشهای بیوتکنولوژی (انتقال جنین-شناسایی ژنها و همچنین کلون کردن حیوانات اهلی و وحشی) توانایی احیاء جانوران منقرض شده و یا در حال انقراض را دارند.اما اولویت بندی کارها بر طبق وضعیت اعتباری-شرایط منطقه ای محل مورد نظر و به شکلی بسیار نا عادلانه به سلیقه افراد مسئول بستگی دارد.

کارهای بسیار جالب و زیادی جهت حفظ و تکثیر انواع گونه های آهو-بز-قوچ-جبیر-هوبره-مرغ جیرفتی و غیره انجام شده است که مساعدت کلیه ارگانها و نهادهای ذیربط را می طلبد ولی کافی نیست و ما همچنان شاهد انقراض نسل فوک های دریای خزر-خروس جنگلی(تورنگ) - بعضی از گیاهان نظیر سیب ترش جنگلی(ترش هِسی) و غیره هستیم.

کشتن این جانور(سگ آبی) در دوره ساسانی 800 تازیانه پادافره(مجازات) داشته است. هر که سگ آبی را می کشت یا می بایست اعدام می شد و یا به حبس های طولانی مدت جریمه می گردید. 

 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

کشور گمشده در شمال ایران سه شنبه ۱۳۸۸/۰۴/۳۰ 7:51

توجه:

کلیه مطالب این نوشتار فقط جهت اطلاع بوده و به منزله تأیید آن از طرف مدیر وبلاگ رامسر شهر دریا و جنگل نیست.

برگهای تاریخ این مرزو بوم نیز همانند بقیه اوراق، بسیاری در قالب ابهام باقیمانده اند. با کما ل تأسف، تعدادی از جوانان با ذوق و تحصیلکرده با کمک علم و دانش و سلیقه خود تفسیر به رأی می نمایند. شاید بتوان مطالبی را از دل گورستان ها، ابنیه تاریخی و هزاران هزار سند باقیمانده از گذشتگان را کاوش نمود ولی نمی توان به  همه حقایق تلخ و شیرین گذشته پربار کشور تاریخی ایران دست یافت چون از پشت ابرهای سیاه غبارگرفته آسمان گذشته این سرزمین و اوراق تاریخی مُندرس و مبهم آن  و یا از دل تاریخ کهن این مرز و بوم به راحتی و بدون کمک گرفتن از اساتید محترم و مجرّب (که الحق و الانصاف تعداد آنها نیز کم نیست)  نمی توان به درستی آن هم فقط در باره گوشه هایی از آن، قضاوت نمود.

تاریخ یک کشور همچون طفلی خردسال دوران نوزادی، کودکی، نوجوانی، جوانی، بلوغ و پیری را در هر مقطع زمانی خود پشت سر می گذارد. تاریخ کشور ایران نیز بر طبق مناسبات سیاسی، اجتماعی ، اقتصادی و غیره پربارتر شده و سیر تکاملی خود را از گذشته و حال و در آینده طی می نماید.(نگارنده).

منبع: 

                                                                                http://www.parsenews.com/?subaction=showfull&id=1247316962&archive=&start_from=&ucat=1

کشور گمشده ای در داخل قلمرو سرزمینی ایران وجود داشت که همیشه تا دوره شاه عباس صفوی مستقل بوده است و حاکمانش فرمانبردار هیچ حکومتی از ایران نبودند. اما با وجود این به نوعی آئینه ای از یک ایران کوچک، کهن و راستین بودند و بخشی از پارت به شمار می آمد. این کشور از هیرکانی باستانی (گرگان یا استرآباد) و مازندران تا گیل و دیلم و تالش و تالقان و الموت و حتی روستاهای شمالی تهران و آبعلی و فیروزکوه را در بر می گرفته است.

روشن کردن گوشه ای از تاریخ و سرگذشت مردمی که در حال حاضر گیلانی و مازندرانی نام دارند به منزله روشنایی افکندن به تاریخ این کشور و شاید مشرق قدیم است که البته آنقدرها سهل و آسان نیست. از جمله حادثات شکننده و نابود کننده ، مقابله با ناجوانمردیهای  فاتحانی بود که در جنگها نه تنها به تملک اراضی و غارت ثروت و کوچاندن مردان و زنان کارآمد ما به کشورهای خود، قانع نبوده اند بلکه کوشش داشتند کلیه سرمایه های مادی و معنوی مردم این سرزمین را محو و نابود کنند.این غارتگران کتابهای ما را ربودند، دفتر ایام پادشاهان را سوختند،دانشمندان ما را کشتند، سنگ نبشته های ما را تا آنجا که مقدور بود شکستند، زبان ما را بستند و رشته آداب و سنن را گسستند.(منبع:سرتیپ پور،جهانگیر.2536 ش.نشانیهایی از گذشته دور گیلان و مازندران.شماره ثبت کتابخانه ملی 387.)

 

 احتمال دارد نام این کشور تنهجان و از ولایت گرجیان باشد که بین منطقه آمل و رویان و دیلمستان (که محل استقرار کادوسی ها بود) واقع شده و مردم آن تا مدتهای زیادی حکومت مستقلی داشته اند.(نگارنده وبلاگ).

 جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به ادامه مطلب و یا آدرس ذیل مراجعه فرمایید:

نشانیهای دور از گذشته گیلان و مازندران


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

جهت دریافت گالش شمار گیلکی سال ۱۵۸۳ می توانید

با فرمت  Word   اینجا را کلیک نمایید.

با فرمت  Pdf   اینجا را کلیک نمایید.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

جانوران افسانه ای در یونان باستان سه شنبه ۱۳۸۸/۰۴/۱۶ 11:55

Chimaera

از کلمه شیر معانی زیادی در ذهن تداعی می گردد. شاهان برای نشان دادن قدرت خود از نصب مجسمه شیر در مبادی ورودی شهر و کاخهای خود بهره های زیادی برده اند. در شهرستان اهواز میدان چها ر شیر وجود دارد که از مبادی خروجی شهر می باشد. همچنین در جلوی هتل قدیم و در ابتدای پله های ورودی آن مجسمه دو شیر سنگی خودنمایی می کند.

ناگفته نماند محوطه پشت هتل های رامسر در کنار آب گرم های معدنی در دوران قدیم به محوطه شیر خُسان(محل خوابیدن شیرها) نیز معروف بوده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله موجودات افسانه ای در همین وبلاگ مراجعه فرمایید.

موجودات افسانه ای در تاریخ کهن ایران


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |


منبع:وب سایت کانون دوستی رامسر

سومين همايش بين‌المللي روابط بين فرهنگي عصر مفرغ آسياي ميانه با حضور پژوهشگران داخلي و خارجي در هتل آزادي رامسر افتتاح شد.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران و دبير كميته اجرايي اين همايش در مراسم آغاز به كار اين همايش بيان داشت:
از مهم‌ترين تحولات اقتصادي، سياسي، اجتماعي و اداري در اواخر هزاره چهارم و اوايل هزاره سوم قبل از ميلاد پديده شگرف شهرنشيني اوليه و پيدايش شهرهاي اوليه با معماري وسيع و متنوع بوده است.
رحمت‌الله عباس‌نژاد افزود: در اين ارتباط نيز صاحبان حرف و فنون نيز امكان ظهور و بروز پيدا كردند و از آنجايي ‌كه در اين دوران با به كارگيري آلياژ مفرغ انقلابي در فناوري فلز كاري به وجود آمد، اين عصر به نام عصر مفرغ نامگذاري شد.
وي خاطرنشان كرد: فلات ايران، سرزمين آسيای ميانه و حوزه درياي خزر نقش بارزي در اين باره داشتند و به منظور تبيين اين سهم سازنده در فرهنگ و دوره شهرنشيني دستاوردهاي پژوهشگران و محققان و باستان‌شناسان در دو همايش قبلي يكي در 2006 آمريكا و ديگري در 2007 ايتاليا و برگزاري سومين دوره آن در كشورمان در استان مازندران و شهرستان رامسر برگزار شده است.
عباس نژاد اظهار داشت: اين همايش با حضور 20 مهمان از كشورهاي آمريكا، ايتاليا، روسيه، فرانسه، تاجيكستان و با حضور مسئولان كشوري و استاني از امروز تا 28 خرداد ماه در رامسر برگزار مي‌شود.
وي تصريح كرد: 29 خرداد نيز محققان و پژوهشگران براي بازديد از گوهر تپه بهشهر با توجه به كاوش‌هاي صورت گرفته در خصوص مفرغ در آن به اين شهر مي‌روند و آنجا را مورد ارزيابي قرار مي‌دهند.
در اين همايش استاندار مازندران، رئيس پژوهشگاه سازمان، رئيس پژوهشكده باستان‌شناسي پژوهشگاه سازمان و جمع كثيري از محققان داخلي و خارجي حضور دارند.
لازم به ذکر است طبق لغت نامه دهخدا تعریف عصر مفرغ به شرح زیر است :
عصرمفرغ ؛ دومین قسمت از عصر فلزات است که پس از دوره ٔ مس در تقسیم بندی زمین شناسی قرار می گیرد. این تقسیم بندی بدان جهت است که مصنوعات فلزی این دوره از زندگی بشر بیشتر ترکیبی از مس و قلع است بطوری که کاوشهای دیرین شناسی نشان داده ساکنان نجد ایران از پنج هزار سال پیش از میلاد نیز آلیاژ مفرغ را می شناخته اند و از آن برای ساختن مصنوعات فلزی خود استفاده می کرده اند و مصنوعات مفرغی نیز که در سایر نقاط دنیا ضمن حفاریها به دست آمده قدیمتر از این تاریخ نیست.

 .http://loghatnaameh.com

برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می توانید به آدرس های زیر مراجعه کنید :


http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%81%D8%B1%D8%BA

http://www.farhangsara.com/fhistory.htm

 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

نقش های برجسته ساسانی سه شنبه ۱۳۸۸/۰۴/۱۶ 10:45
 
Naghshe Rajab
نقش برجسته دیهیم بخشی به اردشیر بابکان و نقش برسجته کرتیر
نقش برجسته یا حجاری روی صخره در ایران از قدمتی بسیار برخوردار است و شاید بتوان گفت نقوش برجسته در دوران باستان حکم رسانه های تبلیغاتی و بیل برد های امروزی را داشتند با این تفاوت که معمولا جهت بزرگداشت واقعه ای مهم یا نمایش صحنه ای سمبولیک مورد استفاده قرار می گرفتند و معمولا درکنار جاده، معبر، شهر مورد علاقه شاه، چشمه یا رودخانه برپا می گشتند.

از ایلامیان و مادها تعداد انگشت شماری نقش برجسته باقی مانده که در مناطق غربی و جنوب غربی کشور پراکنده اند. دوران شاهنشاهی هخامنشیان شکوفایی نقش برجسته های باستانی به شمار می آید. نمونه های بسیاری از نقوش برجسته هخامنشی در استانهای فارس، خوزستان و کرمانشاه برجای مانده است که ازمیان آنها می توان به آثار باقی مانده در تخت جمشید، نقش رستم و بیستون اشاره کرد.

به نظر می رسد شاهان اشکانی علاقه چندانی به ایجاد نقش برجسته نداشتند و تنها نقش برجسته هایی از شاهان محلی در جنوب غربی ایران (اکثرا در خوزستان) برجای مانده است. با انقراض سلسله اشکانی و روی کار آمدن شاهنشاهی ساسانیان، ایجاد نقش برجسته بار دیگر رونق گرفت. رویکرد شاهان ساسانی به نقش برجسته بیشتر به منظور بزرگداشت وقایع مهم دوران حکومت خود بوده از جمله تاجگذاری ( دیهیم بخشی) و پیروزی در جنگ. اردشیر بابکان موسس سلسله ساسانی، پنج نقش برجسته برای یادبود پیروزی خود براردوان پنجم (آخرین شاه اشکانی) و دریافت دیهیم شاهی از اهورامزدا درمحل هایی از جمله نقش رجب، نقش رستم و فیروزآباد ایجاد کرد.

شاپور اول، جانشین اردشیر بابکان، و کرتیر، موبد قدرتمند اوایل ساسانیان، نیز نقوش برجسته ای در این مکان ایجاد کردند که در این جا به بررسی نقش رجب می پردازیم.

Naghshe Rajab
نقش برجسته دیهیم بخشی به شاپور اول

ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

 
منبع:مجله اینترنتی فریا
یک ماهی پلاکودرم با قدمت 375 میلیون سال به همراه جنین و بند نافی که به او متصل است.
 
دانشمندان استرالیایی از کشف بقایای فسیل شده قدیمی ترین جانور ماده مهره دار که تابحال شناخته شده، خبر دادند. یک ماهی پلاکودرم با قدمت 375 میلیون سال به همراه جنین و بند نافی که به او متصل است.

این فسیل که در ناحیه "گوگو" در شمال غرب استرالیا کشف شده است، نشاندهنده این است که گونه های جانوری باستانی، دستگاه تولیدمثل پیشرفته تری در مقایسه با کوسه ماهی ها و اره ماهی های امروزی داشته اند.

جان لانگ؛ سرپرست بخش علمی موزه ویکتوریا در ملبورن می گوید: نه تنها این اولین بار است که فسیل یک جنین به همراه بند نافش یافت شده است، بلکه قدیمی ترین نمونه از جانوری است که زنده زا می کرده است.

در واقع این کشف، شاهدی بر این مدعاست که مهره داران اولیه بصورت داخلی بارور می شده اند، نه از راه بارور کردن تخم ها در آب.

پلاکودرم ها، که اغلب "دایناسور دریایی" خوانده می شدند، به مدت 70 میلیون سال بر دریاچه ها و دریاهای جهان حکمرانی می کردند. اکثر ماهی های زرهدار، کوچک بودند ولی طول بعضی هایشان تا بیش از 6 متر می رسید.

پلاکودرم ها مربوط به دوره دونین "Devonian Period" (از دوره های زمین شناسی که شامل 354 تا 417 میلیون سال قبل است) می باشند که در آن دوره بتدریج حیوانات خشکی از ماهی ها بوجود آمدند. جان لانگ می گوید: این اکتشاف، فهم ما نسبت به تکامل مهره داران را دچار تغییر می کند و نشان می دهد شیوه تولید مثل چگونه بر پیشروی و تکامل مهره دارن تاثیر گذار بوده است.

در واقع تاکنون دانش کمی وجود داشت نسبت به اینکه چگونه تغییر تولید مثل از باروری تخم در آب به باروری داخلی باعث تغییر مراحل تکامل گونه های جانوری شد.

کشف جدید، که ساختمان بدنش بطور قابل ملاجظه ای به شکل سه بعدی بازسازی شده است، شامل یک جنین و زهدان است که به بند ناف متصل است. یک توده بی شکل بلورین در نزدیکی بند ناف، به احتمال قوی کیسه زرد دور جنین بوده است.

این یافته، دوران باروری و زنده زایی مهره داران را تا بیش از 200 میلیون سال افزایش داد. برخلاف ماهی ها که در آب تخم ریزی می کنند، در این نوع جانوران، تخمها در داخل بدن بارور شده و مادر از طریق بند ناف جنین را تغذیه می کند و در انتها نوزاد را به دنیا می آورد، مانند کاری که پستانداران امروزی انجام می دهند.

دانشمندان استرالیایی این فسیل 25 سانتیمتری را به افتخار دیوید آتنبروک، (Materpiscis attenboroughi) نام نهادند که اولین مطالعات را بر گوگوماهی ها در سال 1979 انجام داد. این فسیل از 29 ماه می بصورت عمومی در موزه ملبورن نمایش داده شده است.
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

اگر می توانید آلبومی تهیه نموده و در آن از عکسهای جالب روزنامه-کتاب و اسکناس و یا سکه های قدیمی و جدید مجموعه ای تهیه نمایید. پس از چند سال متوجه خواهید شد که چه گنجینه بزرگی بدون هزینه و زحمت زیاد گرد آورده اید.

مجموعه ای از سکه های ضرب شده

 

اسکناس های قدیمی

جهت اطلاعات بیشتر به سایت ذیل نیز می توانید مراجعه فرمایید

آلبو م جالب از اسکناس های قدیمی

آلبوم جالب  سکه های یادمان از تاریخ ایران

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

علل وجودی بقعه ها در ایران دوشنبه ۱۳۸۸/۰۴/۰۸ 14:16

 بقعه: واژه اي عربي است به معناي بخشي از زمين ممتاز زمين هاي اطراف يا قلعه اي از زمين عمارت، خانه، سرا، خانقاه، جاه و مقام هم تعريف شده است. ولي بقعه در زبان فارسي به بنايي گفته مي شود كه بر روي مرقد يا مزار يك شخصيت مذهبي، علمي و گاهي كشوري ساخته مي شود. هم چنين به بناي اصلي مرقد امام زادگان بقعه گفته مي شود. (دكتر علي رحيم پور)
علل به وجود آمدن بقعه ها و اماكن مذهبي و امامزاده ها در ايران مي توان به موارد زير اشاره كرد:
1- تعداد زيادي از نوادگان و فرزندان امامان معصوم(ع) كه به سرزمين ايران مهاجرت نموده اند، بر اثر ظلم و ستم و بيدادگري حجاج بن يوسف بوده است.
2- گروه بسيار زيادي از نوادگان و فرزندان امامان معصوم (ع) در هنگام ولايتعهدي حضرت امام رضا(ع) به ايران آمده اند.
3- گروه هايي بودند كه براي به قدرت رسيدن ، بر عليه حكومت اموي و عباسي تلاش كردند و بعد از شكست از حكومت امويان و عباسيان در بغداد ، به ايران گريختند.
4-
دسته اي از سادات كه شمار آنها از سه گروه قبلي بيشتر بوده است، در زمان حكومت علويان در مازندران روي به دربار ايشان نهادند و چون علويان زيدي مذهب بوده و در طبرستان سلسله حكومت علويان را تشكيل داده بودند به ايشان پيوستند. هم اكنون بيشترين افرادي كه در اين دوره به طبرستان مهاجرت كردند در استان هاي قم، تهران، قزوين، مازندران، گيلان و بخش هايي از جنوب غربي ايران پراكنده شدند و بعدها به عنوان يك فردي كه مصلح بوده ، پيرواني گرد او جمع شده و پس از فوت، براي او مقبره درست مي كرده اند و بعدها به زيارتگاه تبديل شدند.
- دوره ساخت مقبره ها و اماكن مذهبي در ايران:

بيشترين دوره اي كه ساخت اين بناها در آن رواج داشت در دوره ي سادات علوي در طبرستان بوده است. دوره حكومت سلجوقيان اوج ساخت مساجد با محراب هاي گچ بري بوده است مانند مسجد جامع ساوه. ايلخانان نيز بعد از به قدرت رسيدن شاهكارها ي مذهبي و بناهاي مذهبي را به وجود آوردند. به ويژه در عهد قازان خان، الجايتو.در دوره تيمور، بناها را دوباره بازسازي كردند و از مهمترين كارهاي عهد تيمور ساختن حرم مطهر حضرت امام رضا(ع)  مي باشد. در دوره صفويه نيز رسم وقف رواج يافت كه باعث ساخته شدن مساجد و اماكن مذهبي بسياري در ايران شد و بيشترين خدمات از سوي شاه طهماسب و شاه عباس صفوي صورت گرفت. در دوره قاجار هم به ساختن اماكن مذهبي و مرمت اين گونه اماكن اهميت بسياري داده مي شد،  مخصوصا در زمان فتحعليشاه كه اين اقدام ها رواج زيادي پيدا كرد. (دكتر علي رحيم پور)
- ساختار فيزيكي امام زاده ها و بناهاي آرامگاهي و مذهبي در ايران:

در خصوص معماري امامزاده و اماكن مذهبي نمي توان شيوه و سبك خاصي را بيان كرد چرا كه اين بناها محصول دوره هاي مختلف تاريخي بوده و در مناطق مختلف جغرافيايي مطابق با  فرهنگ و نوع مصالح ساختماني موجود در محل ساخته شده اند. ولي هسته اوليه و اصلي اين بناها در ايران شامل يك اتاق مكعبي، مدور، چندضلعي ، پوشش گنبدي نيم دايره، مخروطي و اشكال مشابه آن كه حرم يا روضه ناميده مي شود، تشكيل شده است و مرقد در وسط اتاق و گاه در طبقه زيرين(سرداب) قرار مي گرفته است.

از مساجد و زیارتگاه ها می توان در مقوله توریسم مذهبی جهت جذب گردشگران و مسافران داخلی و خارجی با اهداف بلند مدت اقتصادی و توسعه مناطق مختلف در شهرستان رامسر و حومه استفاده برد.

چنان که ترکیه فقط از راه بازدید کنندگان مساجد و معماری دوران عثمانی ها سالیانه میلیونها دلار کسب درآمد می نماید.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

تـوریسم مــذهبـي دوشنبه ۱۳۸۸/۰۴/۰۸ 14:4

توریسم مذهبی با خصوصیات و شاخصه های مهم خود یکی از مهمترین شاخه های توریسم به حساب آمده و می توان با برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت ها از این مهم بهره کافی را برد. توجه به این امر هم از بعد مسائل جهانگردی و هم به لحاظ تاکید بر مفاهیم مذهبی می تواند راهگشای حل این موضوع باشد. چرا که حرکت در جهت جذب جهانگرد مذهبی نخست نیازمند درک مفاهیم و اصول مذاهب و احترام به آنها و سپس تلاش در جهت تسهیل ارائه خدمات به زائرین این اماکن مقدسه می باشد.این امر هم از نظر جنبه های اقتصادی جذب جهانگرد و هم از لحاظ اثرات تبلیغی و بازتاب گسترده بین المللی می تواند نتایج بسیار مثبتی برای کشور میزبان در بر داشته باشد.در استان ایلام بقعه های امام زادگان و نوادگان آنها  و اماکن مذهبی زیادی وجود دارد که هر ساله پذیرای خیل عظیم مشتاقان و دوستداران اهل بیت می باشند که می توان با برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت ها در جوار این اماکن ، باعث افزایش سهم گردشگران مذهبی به استان بود.
- توريسم: توريسم معادل واژه جهانگردي وگردشگري در زبان فارسي است و از كلمه (tour) به معناي گشتن و از ريشه يوناني (touronois) گرفته شده است و به كليه فعاليت هاي يك ديدار كننده از زماني كه تصميم به سفر مي گيرد تا خاتمه سفر، اطلاق مي گردد.
- توريست: به ديدار كننده اي اطلاق مي شود كه حداقل يك شب را در اقامتگاه هاي خصوصي يا عمومي كشور ميزبان بگذراند.
همه مخلوقات الهي در سير وسفر از مكاني به مكان ديگر و از زماني به زمان ديگر، در جهت كمال حركت مي كنند. قرآن كه براي هدايت بشر نازل شده است، در آيه هاي بسياري بر سير و سفر تأكيد داشته و در خطاب هاي مختلف از انسان دعوت مي كند به مسافرت و زمين گردي بپردازند.(رحیم پور- سیمای جهانگردی اسلامی)
- انواع توریسم : 1. توریسم فرهنگی2. توریسم طبیعی3. توریسم تجاری4. توریسم مذهبی 5. توریسم ورزشی
بر این اساس یکی از شاخصه های مهم توریسم که سهم قابل توجهی از فعالیت های جهانگردی را به خود اختصاص می دهد توریسم مذهبی است.با توجه به مقاصد افراد، اشکال مختلفی از جهانگردی مذهبی شکل می گیرد. در کشور ما نیز با توجه به حضور ادیان مختلف توحیدی و با توجه به وجود پیروان و معتقدان زیاد آنها، انواع مختلفی از توریسم مذهبی می تواند ایجاد گردد. در مجموع همه این پتانسیل های بالقوه لزوم ایجاد برنامه ریزی دقیق و مهمتر از همه اجرای بلافصل این برنامه ها را می طلبد.

در ایران از دیر باز علاقه خاص به خاندان اهل بیت (علیه السلام) وجود داشته است. بدین لحاظ اماکن متبرکه متعددی در گوشه و کنار این مرز و بوم  پدید آمده است و به دنبال آن همین امر به نحوی قابلیت ایجاد مراکز و قطب های گردشگری مذهبی را بوجود آورده است.
- تعریف توریسم مذهبی: عبارتند از بازدید گردشگران (با تعریف ویژه جهانگردی) از اماکن مقدس نظیر زیارتگاه ها ؛ مقابر امامزاده ها و نظایر آنها .
- توريست مذهبي: گردشگراني فرهنگي هستند كه براي زيارت اماكن، آثار، يادمان هاي مذهبي، انجام اعمال مذهبي و ديني، ترويج و آموزش و گذران اوقات فراغت در مكان ها و مراكز مذهبي جهان سفر مي كنند.در اینجا با دو دسته مختلف از جهانگردان روبرو می شویم ،دسته اول کسانی که از اماکن مقدسه در دین خود بازدید می نمایند و گروه دوم کسانی که از اماکن مقدسه سایر ادیان دیدن می کنند. (دكتر علي رحيم پور)
- خصوصیات توريست هاي مذهبي:به عنوان اولين شاخه از توريست هاي آرام و بي آزار به حساب مي آيند و تلاش مي كنند از امكانات طبيعي موجود صرفه جويي كنند. هم چنين بيشترين هزينه را در رسيدن به اهداف خود  مي كنند.
-  براي اين گونه توريست ها بعد سفر اهميت چنداني ندارد.
- به بهداشت زياد اهميت مي دهند.
- قابل اعتماد و كم مدعا هستند.
- پول بيشتري نسبت به ديگر توريستها خرج مي كنند و سوغات بيشتري نيز مي خرند.
- توريسم مذهبي در جهان و  ايران:جاذبه هاي مذهبي، زيارتگاهي و اماكن مقدس و آرامگاه هاي پيشوايان ديني و... هر ساله پذيراي ميليون ها جهانگرد هستند و در هر كشوري از تنوع زيادي برخوردار است. اين نوع از اشكال جهانگردي يكي از رايج ترين انواع توريسم قلمداد گرديده و سابقه آن به قرون و اعصار گذشته مرتبط مي گردد. مدارك مستند تاريخي موجود از تمدن هاي عظيم ميان رودان و مصر و نيز آثار بجاي مانده از روزگاران پيش از تاريخ ، حكايت از سفرهاي مذهبي هزاران نفر از انسان ها از ديرباز مي نمايد.
توريسم زيارتي تنها شكل از اشكال جهانگردي مي باشد كه بر موانع آب و هوايي غلبه مي نمايد. چرا كه با تغييرات آب و هوايي مشاهده مي شود كه در تعداد بازديد گنندگان از اماكن و شهرهاي مذهبي دچار تغير نمي گردد.

همايش عظيم ميليون ها نفر از مسلمانان جهان در مكه و مدينه يكي از انواع بارز اين نوع جهانگردي مي باشد. (دکتر رحمت اله منشی زاده)
منبع:وب سایت ایلام امروز

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

ذوالقرنین(صاحب دو شاخ) دوشنبه ۱۳۸۸/۰۴/۰۸ 13:50
 

http://heritage.chn.ir/manage/photo/50650-34812.JPG

مقبره کوروش در google earth

 

سوره الکهف آیات ۸۴تا ۹۶ قرآن کریم

ما به او در روى زمين، قدرت و حكومت داديم؛ و اسباب هر چيز را در اختيارش گذاشتيم. 84 او از اين اسباب، (پيروى و استفاده) كرد... 85 تا به غروبگاه آفتاب رسيد؛ (در آن جا) احساس كرد (و در نظرش مجسّم شد) كه خورشيد در چشمه تيره و گل‏آلودى فرو مى‏رود؛ و در آن جا قومى را يافت؛ گفتيم: «اى ذو القرنين! آيا مى‏خواهى (آنان) را مجازات كنى، و يا روش نيكويى در مورد آنها انتخاب نمايى؟» 86 گفت: «اما كسى را كه ستم كرده است، مجازات خواهيم كرد؛ سپس به سوى پروردگارش بازمى‏گردد، و خدا او را مجازات شديدى خواهد كرد! 87 و اما كسى كه ايمان آورد و عمل صالح انجام دهد، پاداشى نيكوتر خواهد داشت؛ و ما دستور آسانى به او خواهيم داد.» 88 سپس (بار ديگر) از اسبابى (كه در اختيار داشت) بهره گرفت... 89 تا به خاستگاه خورشيد رسيد؛ (در آن جا) ديد خورشيد بر جمعيّتى طلوع مى‏كند كه در برابر (تابش) آفتاب، پوششى براى آنها قرار نداده بوديم (و هيچ گونه سايبانى نداشتند). 90 (آرى) اينچنين بود (كار ذو القرنين)! و ما بخوبى از امكاناتى كه نزد او بود آگاه بوديم! 91 (باز) از اسباب مهمّى (كه در اختيار داشت) استفاده كرد... 92 (و همچنان به راه خود ادامه داد) تا به ميان دو كوه رسيد؛ و در كنار آن دو (كوه) قومى را يافت كه هيچ سخنى را نمى‏فهميدند (و زبانشان مخصوص خودشان بود)! 93 (آن گروه به او) گفتند: «اى ذو القرنين يأجوج و مأجوج در اين سرزمين فساد مى‏كنند؛ آيا ممكن است ما هزينه‏اى براى تو قرار دهيم، كه ميان ما و آنها سدّى ايجاد كنى؟!» 94 (ذو القرنين) گفت: «آنچه پروردگارم در اختيار من گذارده، بهتر است (از آنچه شما پيشنهاد مى‏كنيد)! مرا با نيرويى يارى دهيد، تا ميان شما و آنها سدّ محكمى قرار دهم! 95 قطعات بزرگ آهن برايم بياوريد (و آنها را روى هم بچينيد)!» تا وقتى كه كاملاً ميان دو كوه را پوشانيد، گفت: «(در اطراف آن آتش بيفروزيد، و) در آن بدميد!» (آنها دميدند) تا قطعات آهن را سرخ و گداخته كرد، و گفت: «(اكنون) مس مذاب برايم بياوريد تا بر روى آن بريزم!» 96

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |