وقتی نوبت نيما می رسد برای اولين بار شعر آی آدمها يش را می خواند:
آی آدمها كه در ساحل نشسته شاد و خندانيد
يك نفر در آب دارد مى سپارد جان
يك نفر دارد كه دست و پاى دايم ميزند


دكتر پرويز ناتل خانلرى فرزند ميرزا ابوالحسن خان در اسفند ماه سال 1292 خورشيدی در شهرستان نور مازندران به دنيا امد. دوره متوسطه را در تهران (دارالفنون) به پايان برد و تحصيلات عاليه را در دانشسراى عالى و دانشكده ادبيات دانشگاه تهران به تحصيل پرداخت و موفق به اخذ مدرك ليسانس شد. سپس به استخدام وزارت فرهنگ درآمد و به تدريس ادبيات فارسى در دبيرستان هاى رشت و تهران پرداخت. در طى اين دوران، دكتراى خود را در رشته زبان و ادبيات فارسى گرفت. رساله دكتراى وى « تحقيق انتقادى در عروض فارسى » نام داشت. دكتر خانلرى مدتى در دايره آموزش وزارت فرهنگ و رياست انتشارات دانشگاه را بر عهده داشت و همچنين به عنوان دانشيار زبان فارسى در دانشگاه تدريس كرد. وى در سال دوم دانشكده با گروه موسوم به « ربعه » که شامل صادق هدايت، مجتبى مينوي، بزرگ علوى و مسعود فرزاد بود آشنا شد و با با نيما يوشيج مراوده داشته و به توصيه نيما کلمه ناتل را به نام خانوادگی خود افزود. وی از فعالين جنبش صلح در دوره جنگ جهانی اول و پس از آن بود. سال 1322 خورشيدی شروع به نشر مجله سخن كرد.


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

منبع:وب سایت شمالیها

ماکان ساحلی

در جلدهای اول تا سوم (شاهنامه 9 جلدی) از شمال ايران بويژه از مازندران بيش از هر جای ديگر ايران صحبت می شود. بد نديدم برای آشنايی ديگران، حداقل کسانی که شاهنامه را نخوانده اند به چند مورد از آنها اشاره کنم

بسياری از اسطوره ها ، افسانه ها و رويدادهای تاريخی ايران به نحوی با مازندران مرتبط می شوند. نمی خواهم با برشمردن رويدادهای تاريخی نوشته را طولانی کنم. در اين مورد به اندازه کافی مقاله و نوشته در

آرشيو سايت شماليها موجود است که علاقه مندان می توانند به آنها مراجعه کنند. بلکه تنها به برخی اسطوره ها ی ايرانی که شايد درخود بخشهايی از واقعيات تاريخی را نهفته دارند و با مازندران مرتبط می باشند اشاره می کنم


از حدود پنج هزار سال پيش ، هرجا که سومريها در سنگ نوشته هايشان و بعدا آشوريان، يونانيان، هخامنشيان به مردم ساکن ساحل دريای مازندران مثل آماردها، کادوسيها، کاسپين ها، ديلمييان و تپورها اشاراتی کرده اند از آنان به عنوان متحد يا متخاصم نام می برند و نه خراج ده و يا مطيع ملل ديگر. خطه ی شمال بارها مورد تجاوز و لشگرکشی قرار می گيرد، اما رشادت، رزمندگي، استقلال طلبی و ميهن دوستی شان هميشه داغ حسرت اشغال سرزمينشان را بر دل متجاوزان گذاشته است:
از آدم تا به اکنون شاه بی مر / کجا بودند شاه هفت کشور
نه آن کشور به پيروزی گشادند / نه باژ خود به آن کشور نهادند


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

منبع:

وب سایت شمالیها (http://www.shomaliha.com )

رضا اشکوری

باز باران،
با ترانه،
با گهر های فراوان
می خورد بر بام خانه.

یادم آید ........
هميشه لازم نيست تا هزاران بيت بسرايی و يا ديوانی از اشعار داشته باشی تا شاعرت بخوانند. گاهي تنها سروده ات چنان بر دل و جان آدمها می نشيند که همان يک شعر کافی است تا ابد شاعرت بدانند. برای من و شايد ميليونها ايرانی ديگر که شاعر نيستيم اما شعر را دوست داريم وقتی « زمستان» يا « آرش کمانگير» را می خوانيم ميل ستودن و ارج نهادن به اين همه مهارت در آرايش کلمات در ما بوجود می آيد و از زيبايی آنها حتی اگر بيانگر درد و اندوهی باشند لذت می بريم . گرچه برخی از ماها حتی ممکن است نام سرايندگان آنها را بخاطر نياوريم و ندانيم که اين اشعار زيبا و بجا ماندنی سروده ی اخوان ثالث و سياوش کسرايی هستند. « باران » گلچين گيلانی نيز از همين دست اشعاری است که با همان بار اول خواندنش بر دل ها نشست و جاودانه شد.


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

امضائ فرمان مشروطیت پنجشنبه 1388/05/15 9:20
منبع:http://www.iranmania.com/includes/iranhistory_f.asp
 


مظفرالدين شاه قاجار

امضا فرمان مشروطيت توسط مظفرالدين شاه قاجار

در چنين روزی در سال 1285 خورشيدی ، مظفرالدين شاه قاجار سرانجام فرمان مشروطيت را امضاء كرد.

بعدا قانون اساسي تدوين و نخستين جلسه مجلس شورا در كاخ گلستان با حضور مظفرالدين شاه تشكيل شد و بر سردر ورودي عمارت مجلس در ميدان تاريخي بهارستان تابلوي « عدل مظفر » قرار گرفت .

مظفرالدين شاه كه به بيماري سل دچار بود در همين سال درگذشت. بايد توجه داشت که مشروطيت ايران از رقابت هاي استعماري قدرتهاي اروپايي بر کنار نبود.

اين نخستين بار نبود که ايران داراي پارلمان مي شد؛ در دوران اشكانيان ، حكومت ايران مشروطه بود و براي تصويب قوانين و انتصابات مهم حتي تعيين شاه دو مجلس وجود داشت که مجلس عالي تر را مٍهستان ( سنا ) مي خواندند.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

نوروز گالشی یکشنبه 1388/05/11 10:1

گاهشماری رايج، ميان مردم ديلمان-گيلان از بُن و ريشه وابسته به گاه شماری باستانی ايرانی (يزدگردی قديم) بوده است و سال‌شماری يزدگردی قديم، بنابر روايات ايرانی و هم‌چنين براساس محاسبات نجومی، کهن‌ترين سال‌شمار ايرانی محسوب می‌شود. گاهشماری باستانی ديلمی، از دوران کهن تا زمان انتخاب يک روز کبيسه با نام  ويشک (vishak) و نگه داشتن آن، گاه‌شمار مورد استفاده مردم و حاکمان اين منطقه بوده و سالی «گَردان» محسوب می‌شد.

يعنی آغاز سال آن که در ابتدای اعتدال بهاری قرار داشت، در هر 1315068/4 سال، يک روز از مبداء (اعتدال بهاری) فاصله می‌گرفت. اين چرخش تا 929 سال ادامه داشت و سرِ سال، 225 روز از مبداء فاصله گرفت و به نيمه تابستان و زمان خرمن و برداشت فرآورده‌های کشاورزی و دامی رسيد. اين هنگام مناسب‌ترين زمان برای پرداخت ماليات و خراج به حاکمان بود. از اين روی با انتخاب يک روز کبيسه به نگاه‌داشت سال مبادرت ورزيدند و انجام اين کار، نخستين تجربه و اقدام در انتخاب سال و مبداء خراجی در گاهشماری‌های ايرانی است.

 با توجه به آن‌چه که گفته شد، مردم ديلمان، وقتی که سر ِ سال (آغاز سال) باستانی به نيمه‌های تابستان رسيده بود، با انتخاب يک روز کبيسه در هر چهار سال با نام «ويشَک» سال را در همان جا که بود نگاه داشتند.

 سرود گروهی که گرد آتش نوروزی می‌خوانند:

"گوروم، گوروم، گوروم بل     نؤروز ما و نؤروزبل     هر سال ببی سال   سونو ببی خانه‌واشو"

ترانه ای که مطالعه نمودید برگرفته از وبلاگ سال تی تی ((http://www.saltiti.com است.

گالشی نوروز

نوروز، روزی از نو بَرِسَه                                       هرکی خاتِبا تا اَلَن دِ  وَرِسَه

نوروز، روز تازه و نویی دوباره رسید- هرکسی که خواب بود اکنون بیدار شده است

یک سال بِنیشتِم تا بهار بِمَه                                             هَندِه می دلِ دِلدار بِمَه

یک سال انتظار کشیدم تا بهار آمد-  بازهم دلدار من آمد

چَرِه لا خوندِ دوستی ما اَندی وِلِ                                           تونیم پینیک بَزینیم اَمِه دِلِ

چرا ریسمان دوستی ما اینقدر شَل و سُست است-ما می توانیم دل های خود را به هم پیوند بزنیم

شاید بُشام تا سَرِ بُلَندی                                                       مُو ایران خَنِم با سر بِلَندی

شاید تا سر کوه بلندی رفتم - من ایران را با سربلندی و افتخار می خواهم

نوروز بَل تَش، می دلِ مانِه                          شُعله زَنه اینِه رَسم ِ زُِمانِه

آتش جشن نوروزی مثل دل من است-که زبانه می کشد این رسم روزگار است

گُرُوم، گُرُوم ، گُروم ، گُرُم                                         خُلکایَه داکان زیرِ  بُرُم

گُرُوم، گُرُوم ، گُروم ، گُرُم- ذغال بر افروخته را زیر چوب با شاخ و برگ فراوان بگذار

سرودی که هنگام آتش بر افروختن در سال نو (نوروزبَل ) می توان زمزمه نمود.

"گُرُم، گُرُ م ، گُرُم بَل  نوروزماه و نوروزِبَل   هرسال باباشَه سال نو   بیَه نور، اَمِه روزیَم نو"

توجه:

امسال نیز مراسم نوروز ماه گالشی استان گیلان در تاریخ ۱۶/۰۵/ ۱۳۸۸در محل دیلمان (منبع: سایت موسیقی گیل و گالش) و در استان مازندران در محل جنت رودبار شهرستان رامسر در اواخر مردادماه ۱۳۸۸ برگزار خواهد شد.

عکسهای جالب از نوروزبل امسال (۱۳۸۸ه.ش و ۱۵۸۳ دیلمی )در دیلمان از توابع سیاهکل 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

ببرمازندران

به یاری خداوند کار احیاء ببر مازندران شروع شده است:

احیاء ببر مازندران

 

توجه:

مسئولین محترم سازمان حفاظت از محیط زیست و اصلاح دام کشور عزیزمان ایران از طریق روشهای بیوتکنولوژی (انتقال جنین-شناسایی ژنها و همچنین کلون کردن حیوانات اهلی و وحشی) توانایی احیاء جانوران منقرض شده و یا در حال انقراض را دارند.اما اولویت بندی کارها بر طبق وضعیت اعتباری-شرایط منطقه ای محل مورد نظر و به شکلی بسیار نا عادلانه به سلیقه افراد مسئول بستگی دارد.

کارهای بسیار جالب و زیادی جهت حفظ و تکثیر انواع گونه های آهو-بز-قوچ-جبیر-هوبره-مرغ جیرفتی و غیره انجام شده است که مساعدت کلیه ارگانها و نهادهای ذیربط را می طلبد ولی کافی نیست و ما همچنان شاهد انقراض نسل فوک های دریای خزر-خروس جنگلی(تورنگ) - بعضی از گیاهان نظیر سیب ترش جنگلی(ترش هِسی) و غیره هستیم.

کشتن این جانور(سگ آبی) در دوره ساسانی 800 تازیانه پادافره(مجازات) داشته است. هر که سگ آبی را می کشت یا می بایست اعدام می شد و یا به حبس های طولانی مدت جریمه می گردید. 

 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

کشور گمشده در شمال ایران سه شنبه 1388/04/30 7:51

توجه:

کلیه مطالب این نوشتار فقط جهت اطلاع بوده و به منزله تأیید آن از طرف مدیر وبلاگ رامسر شهر دریا و جنگل نیست.

برگهای تاریخ این مرزو بوم نیز همانند بقیه اوراق، بسیاری در قالب ابهام باقیمانده اند. با کما ل تأسف، تعدادی از جوانان با ذوق و تحصیلکرده با کمک علم و دانش و سلیقه خود تفسیر به رأی می نمایند. شاید بتوان مطالبی را از دل گورستان ها، ابنیه تاریخی و هزاران هزار سند باقیمانده از گذشتگان را کاوش نمود ولی نمی توان به  همه حقایق تلخ و شیرین گذشته پربار کشور تاریخی ایران دست یافت چون از پشت ابرهای سیاه غبارگرفته آسمان گذشته این سرزمین و اوراق تاریخی مُندرس و مبهم آن  و یا از دل تاریخ کهن این مرز و بوم به راحتی و بدون کمک گرفتن از اساتید محترم و مجرّب (که الحق و الانصاف تعداد آنها نیز کم نیست)  نمی توان به درستی آن هم فقط در باره گوشه هایی از آن، قضاوت نمود.

تاریخ یک کشور همچون طفلی خردسال دوران نوزادی، کودکی، نوجوانی، جوانی، بلوغ و پیری را در هر مقطع زمانی خود پشت سر می گذارد. تاریخ کشور ایران نیز بر طبق مناسبات سیاسی، اجتماعی ، اقتصادی و غیره پربارتر شده و سیر تکاملی خود را از گذشته و حال و در آینده طی می نماید.(نگارنده).

منبع: 

                                                                                http://www.parsenews.com/?subaction=showfull&id=1247316962&archive=&start_from=&ucat=1

کشور گمشده ای در داخل قلمرو سرزمینی ایران وجود داشت که همیشه تا دوره شاه عباس صفوی مستقل بوده است و حاکمانش فرمانبردار هیچ حکومتی از ایران نبودند. اما با وجود این به نوعی آئینه ای از یک ایران کوچک، کهن و راستین بودند و بخشی از پارت به شمار می آمد. این کشور از هیرکانی باستانی (گرگان یا استرآباد) و مازندران تا گیل و دیلم و تالش و تالقان و الموت و حتی روستاهای شمالی تهران و آبعلی و فیروزکوه را در بر می گرفته است.

روشن کردن گوشه ای از تاریخ و سرگذشت مردمی که در حال حاضر گیلانی و مازندرانی نام دارند به منزله روشنایی افکندن به تاریخ این کشور و شاید مشرق قدیم است که البته آنقدرها سهل و آسان نیست. از جمله حادثات شکننده و نابود کننده ، مقابله با ناجوانمردیهای  فاتحانی بود که در جنگها نه تنها به تملک اراضی و غارت ثروت و کوچاندن مردان و زنان کارآمد ما به کشورهای خود، قانع نبوده اند بلکه کوشش داشتند کلیه سرمایه های مادی و معنوی مردم این سرزمین را محو و نابود کنند.این غارتگران کتابهای ما را ربودند، دفتر ایام پادشاهان را سوختند،دانشمندان ما را کشتند، سنگ نبشته های ما را تا آنجا که مقدور بود شکستند، زبان ما را بستند و رشته آداب و سنن را گسستند.(منبع:سرتیپ پور،جهانگیر.2536 ش.نشانیهایی از گذشته دور گیلان و مازندران.شماره ثبت کتابخانه ملی 387.)

 

 احتمال دارد نام این کشور تنهجان و از ولایت گرجیان باشد که بین منطقه آمل و رویان و دیلمستان (که محل استقرار کادوسی ها بود) واقع شده و مردم آن تا مدتهای زیادی حکومت مستقلی داشته اند.(نگارنده وبلاگ).

 جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به ادامه مطلب و یا آدرس ذیل مراجعه فرمایید:

نشانیهای دور از گذشته گیلان و مازندران


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

جهت دریافت گالش شمار گیلکی سال ۱۵۸۳ می توانید

با فرمت  Word   اینجا را کلیک نمایید.

با فرمت  Pdf   اینجا را کلیک نمایید.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

Chimaera

از کلمه شیر معانی زیادی در ذهن تداعی می گردد. شاهان برای نشان دادن قدرت خود از نصب مجسمه شیر در مبادی ورودی شهر و کاخهای خود بهره های زیادی برده اند. در شهرستان اهواز میدان چها ر شیر وجود دارد که از مبادی خروجی شهر می باشد. همچنین در جلوی هتل قدیم و در ابتدای پله های ورودی آن مجسمه دو شیر سنگی خودنمایی می کند.

ناگفته نماند محوطه پشت هتل های رامسر در کنار آب گرم های معدنی در دوران قدیم به محوطه شیر خُسان(محل خوابیدن شیرها) نیز معروف بوده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله موجودات افسانه ای در همین وبلاگ مراجعه فرمایید.

موجودات افسانه ای در تاریخ کهن ایران


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |


منبع:وب سایت کانون دوستی رامسر

سومين همايش بين‌المللي روابط بين فرهنگي عصر مفرغ آسياي ميانه با حضور پژوهشگران داخلي و خارجي در هتل آزادي رامسر افتتاح شد.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران و دبير كميته اجرايي اين همايش در مراسم آغاز به كار اين همايش بيان داشت:
از مهم‌ترين تحولات اقتصادي، سياسي، اجتماعي و اداري در اواخر هزاره چهارم و اوايل هزاره سوم قبل از ميلاد پديده شگرف شهرنشيني اوليه و پيدايش شهرهاي اوليه با معماري وسيع و متنوع بوده است.
رحمت‌الله عباس‌نژاد افزود: در اين ارتباط نيز صاحبان حرف و فنون نيز امكان ظهور و بروز پيدا كردند و از آنجايي ‌كه در اين دوران با به كارگيري آلياژ مفرغ انقلابي در فناوري فلز كاري به وجود آمد، اين عصر به نام عصر مفرغ نامگذاري شد.
وي خاطرنشان كرد: فلات ايران، سرزمين آسيای ميانه و حوزه درياي خزر نقش بارزي در اين باره داشتند و به منظور تبيين اين سهم سازنده در فرهنگ و دوره شهرنشيني دستاوردهاي پژوهشگران و محققان و باستان‌شناسان در دو همايش قبلي يكي در 2006 آمريكا و ديگري در 2007 ايتاليا و برگزاري سومين دوره آن در كشورمان در استان مازندران و شهرستان رامسر برگزار شده است.
عباس نژاد اظهار داشت: اين همايش با حضور 20 مهمان از كشورهاي آمريكا، ايتاليا، روسيه، فرانسه، تاجيكستان و با حضور مسئولان كشوري و استاني از امروز تا 28 خرداد ماه در رامسر برگزار مي‌شود.
وي تصريح كرد: 29 خرداد نيز محققان و پژوهشگران براي بازديد از گوهر تپه بهشهر با توجه به كاوش‌هاي صورت گرفته در خصوص مفرغ در آن به اين شهر مي‌روند و آنجا را مورد ارزيابي قرار مي‌دهند.
در اين همايش استاندار مازندران، رئيس پژوهشگاه سازمان، رئيس پژوهشكده باستان‌شناسي پژوهشگاه سازمان و جمع كثيري از محققان داخلي و خارجي حضور دارند.
لازم به ذکر است طبق لغت نامه دهخدا تعریف عصر مفرغ به شرح زیر است :
عصرمفرغ ؛ دومین قسمت از عصر فلزات است که پس از دوره ٔ مس در تقسیم بندی زمین شناسی قرار می گیرد. این تقسیم بندی بدان جهت است که مصنوعات فلزی این دوره از زندگی بشر بیشتر ترکیبی از مس و قلع است بطوری که کاوشهای دیرین شناسی نشان داده ساکنان نجد ایران از پنج هزار سال پیش از میلاد نیز آلیاژ مفرغ را می شناخته اند و از آن برای ساختن مصنوعات فلزی خود استفاده می کرده اند و مصنوعات مفرغی نیز که در سایر نقاط دنیا ضمن حفاریها به دست آمده قدیمتر از این تاریخ نیست.

 .http://loghatnaameh.com

برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می توانید به آدرس های زیر مراجعه کنید :


http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%81%D8%B1%D8%BA

http://www.farhangsara.com/fhistory.htm

 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

نقش های برجسته ساسانی سه شنبه 1388/04/16 10:45
 
Naghshe Rajab
نقش برجسته دیهیم بخشی به اردشیر بابکان و نقش برسجته کرتیر
نقش برجسته یا حجاری روی صخره در ایران از قدمتی بسیار برخوردار است و شاید بتوان گفت نقوش برجسته در دوران باستان حکم رسانه های تبلیغاتی و بیل برد های امروزی را داشتند با این تفاوت که معمولا جهت بزرگداشت واقعه ای مهم یا نمایش صحنه ای سمبولیک مورد استفاده قرار می گرفتند و معمولا درکنار جاده، معبر، شهر مورد علاقه شاه، چشمه یا رودخانه برپا می گشتند.

از ایلامیان و مادها تعداد انگشت شماری نقش برجسته باقی مانده که در مناطق غربی و جنوب غربی کشور پراکنده اند. دوران شاهنشاهی هخامنشیان شکوفایی نقش برجسته های باستانی به شمار می آید. نمونه های بسیاری از نقوش برجسته هخامنشی در استانهای فارس، خوزستان و کرمانشاه برجای مانده است که ازمیان آنها می توان به آثار باقی مانده در تخت جمشید، نقش رستم و بیستون اشاره کرد.

به نظر می رسد شاهان اشکانی علاقه چندانی به ایجاد نقش برجسته نداشتند و تنها نقش برجسته هایی از شاهان محلی در جنوب غربی ایران (اکثرا در خوزستان) برجای مانده است. با انقراض سلسله اشکانی و روی کار آمدن شاهنشاهی ساسانیان، ایجاد نقش برجسته بار دیگر رونق گرفت. رویکرد شاهان ساسانی به نقش برجسته بیشتر به منظور بزرگداشت وقایع مهم دوران حکومت خود بوده از جمله تاجگذاری ( دیهیم بخشی) و پیروزی در جنگ. اردشیر بابکان موسس سلسله ساسانی، پنج نقش برجسته برای یادبود پیروزی خود براردوان پنجم (آخرین شاه اشکانی) و دریافت دیهیم شاهی از اهورامزدا درمحل هایی از جمله نقش رجب، نقش رستم و فیروزآباد ایجاد کرد.

شاپور اول، جانشین اردشیر بابکان، و کرتیر، موبد قدرتمند اوایل ساسانیان، نیز نقوش برجسته ای در این مکان ایجاد کردند که در این جا به بررسی نقش رجب می پردازیم.

Naghshe Rajab
نقش برجسته دیهیم بخشی به شاپور اول

ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

 
منبع:مجله اینترنتی فریا
یک ماهی پلاکودرم با قدمت 375 میلیون سال به همراه جنین و بند نافی که به او متصل است.
 
دانشمندان استرالیایی از کشف بقایای فسیل شده قدیمی ترین جانور ماده مهره دار که تابحال شناخته شده، خبر دادند. یک ماهی پلاکودرم با قدمت 375 میلیون سال به همراه جنین و بند نافی که به او متصل است.

این فسیل که در ناحیه "گوگو" در شمال غرب استرالیا کشف شده است، نشاندهنده این است که گونه های جانوری باستانی، دستگاه تولیدمثل پیشرفته تری در مقایسه با کوسه ماهی ها و اره ماهی های امروزی داشته اند.

جان لانگ؛ سرپرست بخش علمی موزه ویکتوریا در ملبورن می گوید: نه تنها این اولین بار است که فسیل یک جنین به همراه بند نافش یافت شده است، بلکه قدیمی ترین نمونه از جانوری است که زنده زا می کرده است.

در واقع این کشف، شاهدی بر این مدعاست که مهره داران اولیه بصورت داخلی بارور می شده اند، نه از راه بارور کردن تخم ها در آب.

پلاکودرم ها، که اغلب "دایناسور دریایی" خوانده می شدند، به مدت 70 میلیون سال بر دریاچه ها و دریاهای جهان حکمرانی می کردند. اکثر ماهی های زرهدار، کوچک بودند ولی طول بعضی هایشان تا بیش از 6 متر می رسید.

پلاکودرم ها مربوط به دوره دونین "Devonian Period" (از دوره های زمین شناسی که شامل 354 تا 417 میلیون سال قبل است) می باشند که در آن دوره بتدریج حیوانات خشکی از ماهی ها بوجود آمدند. جان لانگ می گوید: این اکتشاف، فهم ما نسبت به تکامل مهره داران را دچار تغییر می کند و نشان می دهد شیوه تولید مثل چگونه بر پیشروی و تکامل مهره دارن تاثیر گذار بوده است.

در واقع تاکنون دانش کمی وجود داشت نسبت به اینکه چگونه تغییر تولید مثل از باروری تخم در آب به باروری داخلی باعث تغییر مراحل تکامل گونه های جانوری شد.

کشف جدید، که ساختمان بدنش بطور قابل ملاجظه ای به شکل سه بعدی بازسازی شده است، شامل یک جنین و زهدان است که به بند ناف متصل است. یک توده بی شکل بلورین در نزدیکی بند ناف، به احتمال قوی کیسه زرد دور جنین بوده است.

این یافته، دوران باروری و زنده زایی مهره داران را تا بیش از 200 میلیون سال افزایش داد. برخلاف ماهی ها که در آب تخم ریزی می کنند، در این نوع جانوران، تخمها در داخل بدن بارور شده و مادر از طریق بند ناف جنین را تغذیه می کند و در انتها نوزاد را به دنیا می آورد، مانند کاری که پستانداران امروزی انجام می دهند.

دانشمندان استرالیایی این فسیل 25 سانتیمتری را به افتخار دیوید آتنبروک، (Materpiscis attenboroughi) نام نهادند که اولین مطالعات را بر گوگوماهی ها در سال 1979 انجام داد. این فسیل از 29 ماه می بصورت عمومی در موزه ملبورن نمایش داده شده است.
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

اگر می توانید آلبومی تهیه نموده و در آن از عکسهای جالب روزنامه-کتاب و اسکناس و یا سکه های قدیمی و جدید مجموعه ای تهیه نمایید. پس از چند سال متوجه خواهید شد که چه گنجینه بزرگی بدون هزینه و زحمت زیاد گرد آورده اید.

مجموعه ای از سکه های ضرب شده

 

اسکناس های قدیمی

جهت اطلاعات بیشتر به سایت ذیل نیز می توانید مراجعه فرمایید

آلبو م جالب از اسکناس های قدیمی

آلبوم جالب  سکه های یادمان از تاریخ ایران

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

علل وجودی بقعه ها در ایران دوشنبه 1388/04/08 14:16

 بقعه: واژه اي عربي است به معناي بخشي از زمين ممتاز زمين هاي اطراف يا قلعه اي از زمين عمارت، خانه، سرا، خانقاه، جاه و مقام هم تعريف شده است. ولي بقعه در زبان فارسي به بنايي گفته مي شود كه بر روي مرقد يا مزار يك شخصيت مذهبي، علمي و گاهي كشوري ساخته مي شود. هم چنين به بناي اصلي مرقد امام زادگان بقعه گفته مي شود. (دكتر علي رحيم پور)
علل به وجود آمدن بقعه ها و اماكن مذهبي و امامزاده ها در ايران مي توان به موارد زير اشاره كرد:
1- تعداد زيادي از نوادگان و فرزندان امامان معصوم(ع) كه به سرزمين ايران مهاجرت نموده اند، بر اثر ظلم و ستم و بيدادگري حجاج بن يوسف بوده است.
2- گروه بسيار زيادي از نوادگان و فرزندان امامان معصوم (ع) در هنگام ولايتعهدي حضرت امام رضا(ع) به ايران آمده اند.
3- گروه هايي بودند كه براي به قدرت رسيدن ، بر عليه حكومت اموي و عباسي تلاش كردند و بعد از شكست از حكومت امويان و عباسيان در بغداد ، به ايران گريختند.
4-
دسته اي از سادات كه شمار آنها از سه گروه قبلي بيشتر بوده است، در زمان حكومت علويان در مازندران روي به دربار ايشان نهادند و چون علويان زيدي مذهب بوده و در طبرستان سلسله حكومت علويان را تشكيل داده بودند به ايشان پيوستند. هم اكنون بيشترين افرادي كه در اين دوره به طبرستان مهاجرت كردند در استان هاي قم، تهران، قزوين، مازندران، گيلان و بخش هايي از جنوب غربي ايران پراكنده شدند و بعدها به عنوان يك فردي كه مصلح بوده ، پيرواني گرد او جمع شده و پس از فوت، براي او مقبره درست مي كرده اند و بعدها به زيارتگاه تبديل شدند.
- دوره ساخت مقبره ها و اماكن مذهبي در ايران:

بيشترين دوره اي كه ساخت اين بناها در آن رواج داشت در دوره ي سادات علوي در طبرستان بوده است. دوره حكومت سلجوقيان اوج ساخت مساجد با محراب هاي گچ بري بوده است مانند مسجد جامع ساوه. ايلخانان نيز بعد از به قدرت رسيدن شاهكارها ي مذهبي و بناهاي مذهبي را به وجود آوردند. به ويژه در عهد قازان خان، الجايتو.در دوره تيمور، بناها را دوباره بازسازي كردند و از مهمترين كارهاي عهد تيمور ساختن حرم مطهر حضرت امام رضا(ع)  مي باشد. در دوره صفويه نيز رسم وقف رواج يافت كه باعث ساخته شدن مساجد و اماكن مذهبي بسياري در ايران شد و بيشترين خدمات از سوي شاه طهماسب و شاه عباس صفوي صورت گرفت. در دوره قاجار هم به ساختن اماكن مذهبي و مرمت اين گونه اماكن اهميت بسياري داده مي شد،  مخصوصا در زمان فتحعليشاه كه اين اقدام ها رواج زيادي پيدا كرد. (دكتر علي رحيم پور)
- ساختار فيزيكي امام زاده ها و بناهاي آرامگاهي و مذهبي در ايران:

در خصوص معماري امامزاده و اماكن مذهبي نمي توان شيوه و سبك خاصي را بيان كرد چرا كه اين بناها محصول دوره هاي مختلف تاريخي بوده و در مناطق مختلف جغرافيايي مطابق با  فرهنگ و نوع مصالح ساختماني موجود در محل ساخته شده اند. ولي هسته اوليه و اصلي اين بناها در ايران شامل يك اتاق مكعبي، مدور، چندضلعي ، پوشش گنبدي نيم دايره، مخروطي و اشكال مشابه آن كه حرم يا روضه ناميده مي شود، تشكيل شده است و مرقد در وسط اتاق و گاه در طبقه زيرين(سرداب) قرار مي گرفته است.

از مساجد و زیارتگاه ها می توان در مقوله توریسم مذهبی جهت جذب گردشگران و مسافران داخلی و خارجی با اهداف بلند مدت اقتصادی و توسعه مناطق مختلف در شهرستان رامسر و حومه استفاده برد.

چنان که ترکیه فقط از راه بازدید کنندگان مساجد و معماری دوران عثمانی ها سالیانه میلیونها دلار کسب درآمد می نماید.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

تـوریسم مــذهبـي دوشنبه 1388/04/08 14:4

توریسم مذهبی با خصوصیات و شاخصه های مهم خود یکی از مهمترین شاخه های توریسم به حساب آمده و می توان با برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت ها از این مهم بهره کافی را برد. توجه به این امر هم از بعد مسائل جهانگردی و هم به لحاظ تاکید بر مفاهیم مذهبی می تواند راهگشای حل این موضوع باشد. چرا که حرکت در جهت جذب جهانگرد مذهبی نخست نیازمند درک مفاهیم و اصول مذاهب و احترام به آنها و سپس تلاش در جهت تسهیل ارائه خدمات به زائرین این اماکن مقدسه می باشد.این امر هم از نظر جنبه های اقتصادی جذب جهانگرد و هم از لحاظ اثرات تبلیغی و بازتاب گسترده بین المللی می تواند نتایج بسیار مثبتی برای کشور میزبان در بر داشته باشد.در استان ایلام بقعه های امام زادگان و نوادگان آنها  و اماکن مذهبی زیادی وجود دارد که هر ساله پذیرای خیل عظیم مشتاقان و دوستداران اهل بیت می باشند که می توان با برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت ها در جوار این اماکن ، باعث افزایش سهم گردشگران مذهبی به استان بود.
- توريسم: توريسم معادل واژه جهانگردي وگردشگري در زبان فارسي است و از كلمه (tour) به معناي گشتن و از ريشه يوناني (touronois) گرفته شده است و به كليه فعاليت هاي يك ديدار كننده از زماني كه تصميم به سفر مي گيرد تا خاتمه سفر، اطلاق مي گردد.
- توريست: به ديدار كننده اي اطلاق مي شود كه حداقل يك شب را در اقامتگاه هاي خصوصي يا عمومي كشور ميزبان بگذراند.
همه مخلوقات الهي در سير وسفر از مكاني به مكان ديگر و از زماني به زمان ديگر، در جهت كمال حركت مي كنند. قرآن كه براي هدايت بشر نازل شده است، در آيه هاي بسياري بر سير و سفر تأكيد داشته و در خطاب هاي مختلف از انسان دعوت مي كند به مسافرت و زمين گردي بپردازند.(رحیم پور- سیمای جهانگردی اسلامی)
- انواع توریسم : 1. توریسم فرهنگی2. توریسم طبیعی3. توریسم تجاری4. توریسم مذهبی 5. توریسم ورزشی
بر این اساس یکی از شاخصه های مهم توریسم که سهم قابل توجهی از فعالیت های جهانگردی را به خود اختصاص می دهد توریسم مذهبی است.با توجه به مقاصد افراد، اشکال مختلفی از جهانگردی مذهبی شکل می گیرد. در کشور ما نیز با توجه به حضور ادیان مختلف توحیدی و با توجه به وجود پیروان و معتقدان زیاد آنها، انواع مختلفی از توریسم مذهبی می تواند ایجاد گردد. در مجموع همه این پتانسیل های بالقوه لزوم ایجاد برنامه ریزی دقیق و مهمتر از همه اجرای بلافصل این برنامه ها را می طلبد.

در ایران از دیر باز علاقه خاص به خاندان اهل بیت (علیه السلام) وجود داشته است. بدین لحاظ اماکن متبرکه متعددی در گوشه و کنار این مرز و بوم  پدید آمده است و به دنبال آن همین امر به نحوی قابلیت ایجاد مراکز و قطب های گردشگری مذهبی را بوجود آورده است.
- تعریف توریسم مذهبی: عبارتند از بازدید گردشگران (با تعریف ویژه جهانگردی) از اماکن مقدس نظیر زیارتگاه ها ؛ مقابر امامزاده ها و نظایر آنها .
- توريست مذهبي: گردشگراني فرهنگي هستند كه براي زيارت اماكن، آثار، يادمان هاي مذهبي، انجام اعمال مذهبي و ديني، ترويج و آموزش و گذران اوقات فراغت در مكان ها و مراكز مذهبي جهان سفر مي كنند.در اینجا با دو دسته مختلف از جهانگردان روبرو می شویم ،دسته اول کسانی که از اماکن مقدسه در دین خود بازدید می نمایند و گروه دوم کسانی که از اماکن مقدسه سایر ادیان دیدن می کنند. (دكتر علي رحيم پور)
- خصوصیات توريست هاي مذهبي:به عنوان اولين شاخه از توريست هاي آرام و بي آزار به حساب مي آيند و تلاش مي كنند از امكانات طبيعي موجود صرفه جويي كنند. هم چنين بيشترين هزينه را در رسيدن به اهداف خود  مي كنند.
-  براي اين گونه توريست ها بعد سفر اهميت چنداني ندارد.
- به بهداشت زياد اهميت مي دهند.
- قابل اعتماد و كم مدعا هستند.
- پول بيشتري نسبت به ديگر توريستها خرج مي كنند و سوغات بيشتري نيز مي خرند.
- توريسم مذهبي در جهان و  ايران:جاذبه هاي مذهبي، زيارتگاهي و اماكن مقدس و آرامگاه هاي پيشوايان ديني و... هر ساله پذيراي ميليون ها جهانگرد هستند و در هر كشوري از تنوع زيادي برخوردار است. اين نوع از اشكال جهانگردي يكي از رايج ترين انواع توريسم قلمداد گرديده و سابقه آن به قرون و اعصار گذشته مرتبط مي گردد. مدارك مستند تاريخي موجود از تمدن هاي عظيم ميان رودان و مصر و نيز آثار بجاي مانده از روزگاران پيش از تاريخ ، حكايت از سفرهاي مذهبي هزاران نفر از انسان ها از ديرباز مي نمايد.
توريسم زيارتي تنها شكل از اشكال جهانگردي مي باشد كه بر موانع آب و هوايي غلبه مي نمايد. چرا كه با تغييرات آب و هوايي مشاهده مي شود كه در تعداد بازديد گنندگان از اماكن و شهرهاي مذهبي دچار تغير نمي گردد.

همايش عظيم ميليون ها نفر از مسلمانان جهان در مكه و مدينه يكي از انواع بارز اين نوع جهانگردي مي باشد. (دکتر رحمت اله منشی زاده)
منبع:وب سایت ایلام امروز

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

ذوالقرنین(صاحب دو شاخ) دوشنبه 1388/04/08 13:50
 

http://heritage.chn.ir/manage/photo/50650-34812.JPG

مقبره کوروش در google earth

 

سوره الکهف آیات ۸۴تا ۹۶ قرآن کریم

ما به او در روى زمين، قدرت و حكومت داديم؛ و اسباب هر چيز را در اختيارش گذاشتيم. 84 او از اين اسباب، (پيروى و استفاده) كرد... 85 تا به غروبگاه آفتاب رسيد؛ (در آن جا) احساس كرد (و در نظرش مجسّم شد) كه خورشيد در چشمه تيره و گل‏آلودى فرو مى‏رود؛ و در آن جا قومى را يافت؛ گفتيم: «اى ذو القرنين! آيا مى‏خواهى (آنان) را مجازات كنى، و يا روش نيكويى در مورد آنها انتخاب نمايى؟» 86 گفت: «اما كسى را كه ستم كرده است، مجازات خواهيم كرد؛ سپس به سوى پروردگارش بازمى‏گردد، و خدا او را مجازات شديدى خواهد كرد! 87 و اما كسى كه ايمان آورد و عمل صالح انجام دهد، پاداشى نيكوتر خواهد داشت؛ و ما دستور آسانى به او خواهيم داد.» 88 سپس (بار ديگر) از اسبابى (كه در اختيار داشت) بهره گرفت... 89 تا به خاستگاه خورشيد رسيد؛ (در آن جا) ديد خورشيد بر جمعيّتى طلوع مى‏كند كه در برابر (تابش) آفتاب، پوششى براى آنها قرار نداده بوديم (و هيچ گونه سايبانى نداشتند). 90 (آرى) اينچنين بود (كار ذو القرنين)! و ما بخوبى از امكاناتى كه نزد او بود آگاه بوديم! 91 (باز) از اسباب مهمّى (كه در اختيار داشت) استفاده كرد... 92 (و همچنان به راه خود ادامه داد) تا به ميان دو كوه رسيد؛ و در كنار آن دو (كوه) قومى را يافت كه هيچ سخنى را نمى‏فهميدند (و زبانشان مخصوص خودشان بود)! 93 (آن گروه به او) گفتند: «اى ذو القرنين يأجوج و مأجوج در اين سرزمين فساد مى‏كنند؛ آيا ممكن است ما هزينه‏اى براى تو قرار دهيم، كه ميان ما و آنها سدّى ايجاد كنى؟!» 94 (ذو القرنين) گفت: «آنچه پروردگارم در اختيار من گذارده، بهتر است (از آنچه شما پيشنهاد مى‏كنيد)! مرا با نيرويى يارى دهيد، تا ميان شما و آنها سدّ محكمى قرار دهم! 95 قطعات بزرگ آهن برايم بياوريد (و آنها را روى هم بچينيد)!» تا وقتى كه كاملاً ميان دو كوه را پوشانيد، گفت: «(در اطراف آن آتش بيفروزيد، و) در آن بدميد!» (آنها دميدند) تا قطعات آهن را سرخ و گداخته كرد، و گفت: «(اكنون) مس مذاب برايم بياوريد تا بر روى آن بريزم!» 96

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

تقویم گیلکی سال 1583

 

 

علاقمندان جهت دریافت این تقویم به صورت واضح و با فرمت پی . دی. اف می توانند به آدرس زیر مراجعه فرمایند:

سال شمار گیلکی(دیلمی و تبری)سال1583

 

نوروز ماه گالشی از ۱۵ مردادماه شمسی آغازمی شود . در قدیم به این مناسبت از یک هفته قبل تا یک هفته بعد از تحویل سال گالشی در کوه ها آتش روشن می کردند و  این مراسم را جشن نوروز بل می خواندند. اولین روز بهار گالشی از ۱۵ اسفند ماه شمسی که در اول ماه گالشی و اولین روز پاییز گالشی از ۱۵ شهریورماه که در کورچ ماه گالشی است آغاز می گردد.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

وقتی برگهای تاریخ یک کشور را ورق میزنیم می توانیم بگوییم که مردم ایران از گذشته های دور نیز با هر نوع رشوه خواری-باج دادن و کاغذ بازی های اداری و سر کارگذاشتن افراد با وعده های پوشالی مخالف بوده اند. برای آنها چیزی مهمتر از صداقت و بردباری جهت حصول نتیجه و رسیدن به هدف  مطرح نبوده است.

اصطلاح پارتی بازی

پارتی‌بازی یکی از مصادیق شایع فساد اداری است که به تبعیض و جایگزینی رابطه به جای ضابطه دلالت دارد. این واژه برگرفته از لغت لاتین Party به معنای حزب، گروه، طرفداری و جانبداری می‌باشد و در سده اخیر وارد زبان فارسی شده‌است، گرچه در زبان انگلیسی برای این مفهوم از واژه‌هایی نظیر Favoritism و Nepotism استفاده می‌گردد.

اصطلاح فساد اداری

فساد اداری به اقداماتی اطلاق می‌شود که ناشی از بکارگیری قدرت و توان سازمانهای دولتی و یا وابسته به دولت برای کسب منافع مالی فردی و یا گروهی است. نتایج فساد اداری به طور طبیعی مخالف مصالح و منافع آحاد مردم است. فساد اداری عموماً در اشکال رشوه، خویشاوندگماری، پارتی بازی و تعارض منافع روی می‌دهد.

علت رواج این امر و همچنین ادامه این وضعیت بجا مانده از دوران گذشته از نظر علمی و عملی قابل تحقیق و قابل پیشگیری و یا حد اقل متعادل سازی می باشد.


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

پل چوبی چهارشنبه 1388/04/03 11:17

نمونه پل چوبی که با همت یکی از روسای قدیم کازینوی رامسر (رستوران توسکا سرا   فعلی)در کنار ساحل دریا ی خزر در قبل از انقلاب ساخته شد.

منبع:سایت گیلانیکا

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

چکامه کوه سماموس چهارشنبه 1388/04/03 10:29
 

سُمامُوس=سُمامُوز

از سه جزء "سوم+ام+اوس" می توان معنای ترکیبی"جایگاه زاهد گرامی" یا "مکان ایزد آشامیدنیها" را استنباط نمود.در معانی واژگان مَس نیز به معنای مانع ، کوه و مَس چله به معنای چله بزرگ و مَس کُرد به معنای شبان بزرگ در گویش سنگسری امده است. در گزارش دکتر جابر عناصری با شکل سومَ-مُ- سومامُس ،سُمامُوس به مهنای ترکیبی کوه مقدس بزرگ نیز آمده است.در کتاب آوای نامهای ایرانی اثر ارزنده خانم پری زنگنه نیز واژه سوما به معنای کاریز،قنات هم آمده است و لذا می توان سُماموس را سرچشمه رودها نیز معنی نمود.با توجه قدمت این کوه و فرهنگ واژه های اوستا تألیف آقای احسان بهرامی سماموس  باید بخشی از همان رشته کوه فرشوادگر یا پشتخوارگر و یا پتوش آری در لوحه آسارهدون پادشاه آشوری در 700 سال پیش از میلاد مسیح باشد که از آذربایجان قدیم تا خراسان امتداد داشته و سماموس با این نام ویژه در شرق گیلان بین رودسر و تنکابن(غرب مازندران)-کوهستان اشکور و با ارتفاع 3600 متری یکی از قلل بلند معمور و مشهور بوده است.

توجه:

چکامه ی سماموس یاد آور جنگ و گریز ها و ناجوانمردیهای نابخردان در قالب یک فیلم و برگرفته از آوازهای محلی،یاد داشت ها ، دِکلَمِه و خاطرات تلخ و شیرین مردم غرب مازندران و شرق گیلان توسط نگارنده تهیه شده است. علاقمندان جهت دریافت رایگان آن می توانند به آدرس ذیل تماس حاصل فرمایند.

مدیر وبلاگها: " رامسر شهر دریا و جنگل"--------- "جواهرده رامسر"

 

mwtokasi@yahoo.com

 

وبلاگ رامسر شهر دریا و جنگل http://mw1.blogfa.com

 

وبلاگ جواهرده رامسرhttp:\\javaherdeh.blogfa.com

 

گزیده هایی از چکامه ی بلند سُمامُوس:

 .............

ای شکوه شعله ی احساس ما             سُکر هستی بخشِ عطر یاس ها

"ای ز گندمزارها   پر بارتر "                    زآبشار سُر تَلِه(سُرخ تَلِه) سرشارتر

ای تو را شایسته گلبانگِ درود                 از تو جوشان شطِ تند کاکرود

ای چو خون در رگ، همیشه در گذر        وامدارت  جلگه  سبز ِ     خزر

مانده ای از باستان تا این زمان                همچنان مغرور و سر بر آسمان

نام با فرّت  سماموسِ  بَراز(برازنده)        اِشکِوَر  را پرده   ناموس و راز

با دو چشم ِ مثل چشم ِ آسمان             از کرانه تا کرانه، رنگین کمان

                                                                                           و  ........

منابع:

1-صدر اشکوری،محمد قلی.1379.سُمامُوس(شعری در جغرافیای تاریخی).ریشه یابی نامواژه های کهن اشکور.ثبت کتابخانه ملی ایران 3003-79م

2. جغرافیای كامل ایران؛ ج ۲، ص ۱۱۱۷

3. گزارش توجیهی اجرای قانون تعاریف و تقسیمات كشوری، فرمانداری رامسر

4. از آستارا تا استاراباد ، دكتر منوچهر ستوده ، ج ۲ ص ۴۱۵

5. تاریخ گیلان و دیلمستان؛ ظهيرالدين مرعشي ، ص ۴۲۳

6. سفرنامه مازندران و استرآباد ، رابينو، ص ۱۴۳

7- سماموس ویکی پدیا فارسی http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D9%85%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B3

 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

سماموس به بلندای تاریخ چهارشنبه 1388/04/03 10:21

عکس ها:قله سماموس از روستای کهنه گوراب املش در سایت ترک ارث از داوود خانی

منبع:سایت گیلانیکاhttp://i28.tinypic.com/2rzdfrl.jpg

 دروصف کوه سمامـــ‍ـــــوس


ای کوه بلند آسمــــ‍ــــــان پوش/ای اوج بلندای سمامـــــــوس

از برف ،تو گشته ای قبا پوش/در دهر نبد مثل تو همــــــدوش

وز پايگه نظر گــــــــــــــذارت/رازیست بسی کهنه و منقوش

درشرق نظر به مازیــــــــاری/در غرب نظر به میرزایی

وز پشت به شهریـــــار گمنام/وز ساخت روبرو پر از نـــــام

در پهن دشت آریـــــــــــــایی/بس نام، بُوَد گرانبــــــــــــهایی

در خاطر و یاد آن عزیـــزان /در دشت هـمی چو لالـــه زاران

برخیز و ز نالــه کن تو آهی/از دشت به قلــــــه بر نگاهی

عکس های بسیار زیبا از کوه سماموس

سُما موس:

سُومَ در اوپانیشاد به معنی خداوند آشامیدنیها و در اَوِستا هئوم ،هُومَ مقدس به معنی الهه آب در شاهنامه فردوسی "هوم" دلیر،پارسا و دستگیر کننده افراسیاب و کلمه اوس یا اوز در فرهنگ واژه های اوستایی  احسان بهرامی به معنای بلند، بزرگ و گرامی آمده است. از سه جزء "سوم+ام+اوس" می توان معنای ترکیبی"جایگاه زاهد گرامی" یا "مکان ایزد آشامیدنیها" را استنباط نمود.در معانی واژگان مَس نیز به مهنای مانع ، کوه و مَس چله به معنای چله بزرگ و مَس کُرد به معنای شبان بزرگ در گویش سنگسری امده است. در گزارش دکتر جابر عناصری با شکل سومَ-مُ- سومامُس ،سُمامُوس به مهنای ترکیبی کوه مقدس بزرگ نیز آمده است.در کتاب آوای نامهای ایرانی اثر ارزنده خانم پری زنگنه نیز واژه سوما به معنای کاریز،قنات هم آمده است و لذا می توان سُماموس را سرچشمه رودها نیز معنی نمود.با توجه قدمت این کوه و فرهنگ واژه های اوستا تألیف آقای احسان بهرامی سماموس  باید بخشی از همان رشته کوه فرشوادگر یا پشتخوارگر و یا پتوش آری در لوحه آسارهدون پادشاه آشوری در 700 سال پیش از میلاد مسیح باشد که از آذربایجان قدیم تا خراسان امتداد داشته و سماموس با این نام ویژه در شرق گیلان بین رودسر و تنکابن(غرب مازندران)-کوهستان اشکور و با ارتفاع 3600 متری یکی از قلل بلند معمور و مشهور بوده است. از معانی دیگر سماموس می توان سام آموز را نام برد که در آیین زرتشتی به معنای جایگاه سماع، سرور، رقص وغیره نیز و جایگاه رقص و پایکوبی دیوان که کاری اهریمنانه منسوب به دیوان بود، شمرده می شد. توسط مؤبدان زرتشتی نام وَرَن نیز به معنای سرزمین دروغ پرستان به این منطقه وسیع در سراسر البرز داده شده است.

در ازمنه قدیم آتش نوروزبَل نیز بر فراز این کوه در هنگام نوروز برافراشته می شد.همچنین از معانی دیگر کلمه سماموس(سمام=آسمان و موس=موز=کوه)، می توان آن را به کوهی تشبیه نمود که از بلند قامتی خود سر بر آسمان می ساید.

نام‌شناسی

درباره معنای آن اختلاف است اما در این که واژه‌ای ترکیبی است به ظاهر هیچ اختلافی نیست. برخی آن را ترکیبی از دو واژه سمام (با زبر و فتحه سین) (samam) و (somam و sumam) و موس (mos و یا mus) می‌دانند.

  • معانی واژه سماموس (samamus)یا سوماموس (somamos)(sumamos).

در خود معنای واژه سمام نیز میان مردم اختلاف است که این اختلاف به سبک خواندن و تلفظ این واژه بر می‌گردد.

 "بقیه را در ادامه مطلب مطالعه فرمایید"


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

آشنایی با قلعه مارکوه شنبه 1388/03/30 12:10

یکی از قلعه های بسیار زیبا و دیدنی در حومه شهرستان رامسر با ارتفاعی در حدود ۶۰۰ متر از سطح دریا قلعه مارکوه می باشد. از این قلعه در دوران ساسانی بیشتر جهت کنترل رفت و آمد مسافران- کشتی های تجاری دریای خزر و نگهداری بعضی از اشیاء و سکه های پول استفاده می شد. اخیرا به همت انجمن دوستداران میراث فرهنگی سخت سر و صرف چند میلیون ریال هزینه نسبت به مرمت جاده ارتباطی و دیواره های آن اقدام شده است تا پذیرای مسافران و گردشگران در ایام تعطیلات تابستان باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس ذیل مراجعه فرمایید.

قلعه مارکوه

منبع:وب سایت گیلانیکا

 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

نقشه مرزهای ایالات ساحلی دریای خزر

از گذشته  گهربار این سرزمین در کناره های دریای خزر(آبسکون، مازندران، کاسپین و غیره) درسها می آموزیم تا در زمان حال آنها را به کار بسته و برای آیندگان خود مایه فخر و مباهات قرار دهیم.

مقدمه:

روشن کردن گوشه ای از تاریخ و سرگذشت مردمی که در حال حاضر گیلانی و مازندرانی نام دارند به منزله روشنایی افکندن به تاریخ این کشور و شاید مشرق قدیم است که البته آنقدرها سهل و آسان نیست. از جمله حادثات شکننده و نابود کننده ، مقابله با ناجوانمردیهای  فاتحانی بود که در جنگها نه تنها به تملک اراضی و غارت ثروت و کوچاندن مردان و زنان کارآمد ما به کشورهای خود، قانع نبوده اند بلکه کوشش داشتند کلیه سرمایه های مادی و معنوی مردم این سرزمین را محو و نابود کنند.این غارتگران کتابهای ما را ربودند، دفتر ایام پادشاهان را سوختند،دانشمندان ما را کشتند، سنگ نبشته های ما را تا آنجا که مقدور بود شکستند، زبان ما را بستند و رشته آداب و سنن را گسستند.

 را ه تحقیق آیندگان را تا آن حد بریدند که ناچار می باید یا به مورخان غیر ایرانی عهد قدیم توسل جوییم و یا آثار و شواهد را در دل خاک و بُن اطلال جستجو نماییم. در کتاب تمدنهای اولیه د.مرگان ص 59 می خوانیم در زیر خاکهای رسوبی و شن دار آمل، دندان کرسی فیلی کشف شد که ده ها هزار سال است نژادش منقرض شده، یا در سواحل بحر خزر، آلات و ادواتی یافته اند که مصنوع دست بشر و متعلق به زمانهای قبل از تاریخ است. لذا می توان گفت پیش از مهاجرت آریاییها در نقاط شمالی ایران، انسان و حیواناتی نظیر حیوانات منطقه جنگلی گرمسیری وجود داشته است. یا به استناد گزارش دکتر کارلتون.س.کون از دانشگاه پن سیلوانیا در باره اکتشاف غارهای کمربند و هوتو در بهشهر با فسیل انسان و یا انسانهایی با دندانهای آسیایی و مربوط به دوره علف خوارگی، که دوران حیات آنها پیش از عصر یخبندان دانسته اند(حدود 75 هزار سال قبل) مواجه شدند.

 شاید کدخدایی که در آغاز عصر آهن در حوالی مازندران و گیلان وسیله فردوسی معرفی شده است، از اخلاف همان انسانی باشد که چندین هزار سال پیش در کناره های جنوبی دریای مازندران می زیسته و فسیلش به دست آمده است.

دکتر عزت الله نگهبان در سال 1340 هجری شمسی در قریه رحمت آباد از شهرستان رودبار در دهکده نضفی(نصفی) در تپه مارلیک به آرامگاههایی دست یافت که اشیایی از قبیل لوازم خانه، اشیاء خصوصی صاحب جسد، وسایل تزئینی و آرایشی ، انواع اسلحه و مهرها و مجسمه ها اعم از سفالین و مسین و مفرغی، زرین و سیمین در داخل آنها قرار داشت. حتی اشیایی از نوع بدل چینی و موزائیک و قطعاتی منسوج، دانه هایی از عقیق و غیره مربوط به اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره اول قبل از میلاد مشخص شده است.

اسکندر نیز به یاری سردار نامی خود پارمن ین در قسمت های مرزی کادوس مستقر شد و به فرمان او راه کمک کادوسی ها را به قوای داریوش سد نمودند. ولی نتوانست به سرزمین کادوس ها که مردمانی شجاع، نترس و جنگجو بودند دست یابد. بعد از فوت اسکندر نیز اسمی از تپورستان، آماردها و کادوس از ایالات اسکندر جهت وارثانش برده نشده است.

آثار کشف شده در گیلان و مازندران ، از قبیل ابزار و آلات شخم و شیار و وسایل طبخ و انواع ظروف غذاخوری و جامهای گوناگون زرین و سیمین منسوب به قرنهای پیش از اسکندر و هخامنشیان حتی مادها می باشند.

در مقوله گیلان شناسی و مازندران شناسی بررسیهای زیادی انجام نشده است و مسئولیت فارغ التحصیلان رشته های ذیربط نظیر تاریخ، باستانشناسی،محیط زیست و غیره که زادگاه آنها در این مرز و بوم است،  بیشتر از پیش احساس می گردد. ولی این دلیل آن نیست که ما نیز گیلان و مازندران را بر طبق گفته پلوتارک آنهم با نقل قولی از دی نن (وزیر دربار) که خواسته بود شکست ولی نعمت خود اردشیر را به صورتی توجیه نماید تا مورد سوء ظن قرار نگرفته و کشته نشود، بشناسیم.

نقشه مرزهای ایالات ساحلی بحر خزر

منبع:سرتیپ پور،جهانگیر.2536 ش.نشانیهایی از گذشته دور گیلان و مازندران.شماره ثبت کتابخانه ملی 387.

 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

حیوانات فرال(feral) دوشنبه 1388/03/25 13:4

  

مقدمه:

حیوانات فرال، حیواناتی اند که در ابتدا اهلی بوده ولی بنا بر دلایلی از جمله فرارکردن و غیره از گروه خود بازمانده اند. این حیوانات بعد از تولد از گروه اصلی خود جدا شده و به دور از رفتارهای اکتسابی گروه خود رشد و نمو می کنند.

 بازگرداندن این گروه به گروه اجدادی خود(حیوانات اهلی) و یا جفت گیری این حیوانات با حیوانات اهلی می تواند خطرات جدی را در تعادل اکوسیستم و اختلاط ژنی موجودات و بروز علائم و بیماریهایی جدی، جهت برهم زدن تعادل در اکوسیستم جامعه مورد نظر را داشته باشد.

همچنین در مناطقی نظیر شهرستان رامسر که در کنار جنگل و یا مراتع سرسبز واقع شده اند در اثر جفت گیری قرقاول با مرغهای اهلی، در اثر اختلاط ژنی  عمر جوجه های رنگی تولید شده بسیار کوتاه شده و از بین می روند. همچنین گربه جنگلی(به گیلکی پوچا شال) نیز می تواند از این گونه حیوانات فرال باشد.

گربه جنگلی

                 شکل ۱)                                                شکل ۲)                                                     شکل ۳)

شکل۱-نوزاد انسان که از گرگ تغذیه می نماید

شکل ۲- خروس جنگلی (قرقاول) در حومه کوه کلک ابریشم محله رامسر

شکل ۳) گربه جنگلی  مشاهده شده در من لات از توابع شهرستان رامسر

مثلی است دربین مردم  که شخصی در یک شب از قبرستان مسجد آدینه در جواهرده رامسر عبور می کرد. ناگهان متوجه حرکت جسمی شد و تا به خودش بجنبد آن موجود وارد یکی از قبرها شده و از نظر محو گردید. این موضوع را با دوستش در میان گذاشت.شب بعد این دونفر در قبرستان کشیک دادند و متوجه شدند نوزادی که بدنش پوشیده از مو بوده برای هواخوری از داخل یکی از قبرها بیرون آمد و پس از مدتی دوباره به داخل همان قبر برگشت.فردای آن روز با کمک اهالی نسبت به نبش قبر اقدام شد. متوجه شدند که زنی در آن قبر مدفون شده بود و  نوزادی از یکی از پستانهای این زن شیر می نوشید. این افسانه شاید طور دیگری اتفاق افتاده باشد و نشان از وجود چنین موجوداتی در جهان پیرامون ما دارند.

 یا اینکه ضرب المثلی است که می گوید "گرگ زاده گرگ شود اگرچه با آدمی بزرگ شود" این مطالب نیاز به بررسی و تحقیقات بیشتری در این زمینه دارد.

جامعه بين‌المللي گربه‌هاي در معرض خطر انقراض” نیز اعلام كرد، آميختن دي.ان.اي گربه‌هاي خانگي با دي.ان.اي گربه‌هاي وحشي، بزرگترين خطري است كه بقاي گربه‌هاي وحشي را تهديد مي‌كند.  گربه‌هاي وحشي اسكاتلندي به دليل جفت‌گيري وسيع با گربه هاي خانگي فرال در معرض انقراض قرار دارند.

منبع مورد استفاده:

1- سایت پزشکان بدون مرز

2-ویکی پدیا

 

 

معرفی سایت هایی جهت آشنایی بیشتر با حیوانات فرال

http://www.huntnzsafaris.com

http://rds.yahoo.com/_ylt=A0WTb_iDzzVKlI8AdHejzbkF/SIG=12df3p004/EXP=1245126915/**http%3A//www.huntaust.com.au/game/images/feral_cattle_1.jpg

 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

 

منبع:...................

مقدمه

چشمه هاى آب معدنى و گوگردى رامسر از دير باز به عنوان آب گرم سخت شناخته شده و براى علاج بسيارى از بيماريها از جمله بيمارى هاى جلدى به کار برده مى شد و براى اولين بار وجود راديو اکتيويته آن توسط مهندسين وزارت صنايع و معادن در سال 1961 تاييد شد.

بررسی زمین شناختی

وجود احتمالى اورانيوم در قشر هاى تحتانى دور و نزديک منطقه رامسر مسئله اى است که اين مطالعات به عنوان تحقيق درباره آن انجام گرفته است. در اين گزارش مطالب متنوع از چندين مقاله و کتاب وجود دارد که اثرات و منشاء مواد پرتو زا آمده و به همراه نتايجى که توسط اینجانب در آن گنجانده شده از آن جمله حرارت چشمه ها را که ناشى از توده هاى زير زمينى و منشاء گوگرد آن چشمه ها و احتمال اينکه منشاء مواد راديو اکتيويته از توده هاى زير منطقه باشد، به طوري که گسلى که باعث به وجود آمدن مظاهر اين چشمه ها در يک خط شده است در نزديکى اين توده ها قرار دارد همچنين اختلاف درجه حرارت چشمه هايى که در نزديکى يکديگر قرار دارند نشانه دور و نزديکى مظهر آنها نسبت به گسل مى باشد و هرجا که توف آهکى چشمه ها بيشتر باشد پرتو زايى آن بيشتر است و در چشمه هاى پرتو زا اختلاف ترکيب زيادى نسبت به چشمه هاى ديگر ديده مى شود.

از عمده چشمه های آب معدنی شناخته شده در شهرستان رامسر می توان به آب سیاه در رمک -سِنگ بُنِ، شاه   ماره گرما، حمام 4، آب گرم سادات محله و چند تای دیگر که بر طبق اصول علمی و بهداشتی ساخته شده اند و دارای سونا  نیز هستند و به صورت گروهی یا انفرادی نیز قابل استفاده اند، اشاره نمود.

در رامسر قدیم نیز رفتن به پنجک گرما در 5 روز مانده به زمان شروع تحویل سال جهت ازبین بردن پلیدی ها و آغاز سال با طهارت کامل نیز مرسوم بود.


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

 آودنگ به کمک نیروی آب و پادنگ با بهره گیری از نیروی پا جهت تبدیل شلتوک به برنج سفید در کشاورزی سنتی مورد استفاده قرار می گرفت. این کار همراه با سر و صدای زیاد و تحمل مشکلات فراوان و زحمت زیادی توسط کشاورزان انجام می شد.

 

آبدنگسر روستایی است در دو کیلومتری شهر شیرگاه و از توابع شهرستان سوادکوه. این روستا حدود ۳۰۰ نفر جمعیت دارد.

به گفته پیشینیان در این روستا آبدنگ و پادنگ  زیاد بوده و به این نام مشهور شده است.

عمده مردمان این روستا کشاورزی میکنند. این روستا از شمال به روستای تپه سر و شهر قائمشهر؛ از جنوب به روستای چالی و شهر شیرگاه؛ از شرق به جنگل و از غرب به کلیج خیل منتهی میشود.

تجدد و نوگرایی جمعیت شهرنشین که هنوز هم از طریق کشت و کار و زحمات کشاورزان روستاها تغذیه می شوند سبب از یادبردن گذشته درخشان و بی تکلف آنها شده است. نسل جوان-تحصیلکرده و جزء نگر  ما در دوران پیشرفت سریع علوم و تکنولوژی های فزاینده دیگر نمی تواند مثل گذشتگان ما نظری نیز به پشت سر خود داشته باشد و از تجربیات آنها جهت استفاده بهینه از نعمات خدادادی همچون آب-باد  و غیره با وسایل بسیار ابتدایی بهره گیری نماید. شناساندن این نوع بهره گیری ها از طبیعت می تواند منجر به آگاهی افراد خصوصا جوانان شده و در ابداع روشهای کارآتر و مناسب تر در شرایط فعلی کشورمان نیز سودمند باشد. در حال حاضر ماشین های شالی کوبی دچار فرسودگی شده و نیاز به تعمیرات اساسی و جایگزینی با دستگاههای جدیدتری دارند تا علاوه بر کاهش شکستگی دانه برنج(در گیلکی فورده می نامند)  افزایش عملکرد در واحد زمان را نیز  به همراه داشته باشند.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

 

 

 

 

 

 

چکامه ایلمیلی

اثر زنده یاد سید مرتضی روحانی

سال ۱۳۴۷ شمسی

توجه:

علاقمندان به تهیه یک نسخه سی دی حاوی فیلم

 

از چکامه ایلمیلی به لهجه  رامسری از گویش

 

 گیلکی همراه با ترجمه فارسی آن می توانند با

 

 آدرس پست الکترونیکی مدیر وبلاگ تماس حاصل

 

 فرمایند.

 

ایلمیلی ، ایلمیلی جان

.......کیجاشان خو گوشِ گوشواره واتُن

                    وَچِه گَل جُوردی میدان مَن دِ کُشتی نَتِن........

 ابرشان فرار کانن فرار کانن(۲)

 

 

 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

حماسه گیلگمش شنبه 1388/03/09 9:6

حماسه گیلگمش بر گرفته از لوح های خشت و گلی است. افسانه جومونگ نیز شاید برگرفته از چنین داستانهای تاریخی و رزمی باشد.

بهرحال ضعف کارگردانان و  فیلم نامه نویس های ماست که مردم به جای دل بستن به شاهکارهایی همچون شاهنامه-لیلی و مجنون و ده ها منظومه و نثر ایرانی به افسانه جومونگ دل بسته اند.

دوازده قرن پیش از میلاد مسیح

حماسه­ی گیلگمش نخستین منظومه­ی حماسی جهان است. این حماسه در همان زمان سرایش­اش نزد مردم شهرت داشت. گیلگمش و یارش، انکیدو دو قهرمان جاودانه­ی این حماسه اند.

یک کتیبه­ی شکسته­

گیلگمش بیست و شش قرن پیش از میلاد مسیح بر سرزمین اوروک که در بین­النهرین واقع شده است، فرمانروایی می­کرد.


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

خط میخی هخامنشی شنبه 1388/03/09 8:42

 

نمونه ای از خط میخی دوره هخامنشی

 

علاقمندان به تاریخ کشور خود  هیچ گاه از ایجاد تغییرات و تکامل در زبان گفتاری- خط (زبان نوشتاری) و نگاره ها و نقاشی های ذهنی(ایده آلیستی) و تصورات واقعی( رئالیستی) افراد مملکت خود بی خبر نبوده و در راستای بهتر شدن آن نیز از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند.

بعضی از اصوات و گوشه و کنایات و خطوط به هم پیوسته اعتقادات و فرهنگ ها و سنت ها- آداب و رسوم و برگزاری مراسم ها و غیره یک ملت را نمی توان به کمک زبان-خط-نمایش فیلم-موسیقی و غیره به صورت کامل بیان نمود. توانایی بشر جهت ابراز رازهای نهفته درون خود با همه موارد ذکر شده فوق بطور کامل امکان پذیر نبوده و نخواهد بود.

چنانچه علاقمند به این موضوعات هستید مطالب ذیل را حتمآ مطالعه فرمایید.

 

 سیری در پیدایش و تحول خط

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

 

توجه:
فیلمی از طرز نگارش خط میخی نزد نگارنده وبلاگ موجود است اگر می خواهید نام و نام خانوادگی خود و فرزندتان را با خط میخی نیز بنویسید یا در صورت علاقمند بودن  می توانید با آدرس پست الکترونیکی تماس حاصل فرمایید.
 
مدیر وبلاگ رامسر شهر دریا و جنگل

کتیبه‌ای به‌ خط میخی

میخی به آن دسته از خطوط (دبیره‌ها) گفته می‌شود که نمادهایی شبیه میخ دارند. خطوط میخی متفاوتی وجود دارند که برای نوشتن زبانهای مختلفی به کار می‌روند. از گونه‌های مختلف خط میخی می‌توان به میخی سومری، اکدی، ایلامی، اوگاریتی اشاره کرد و همچنین خط میخی هخامنشی که برای نوشتن فارسی باستانی بکار می‌رفته است. تمام خطوط میخی که تا کنون رمز‌گشایی شده‌اند از چپ به راست نوشته می‌شوند. این خط که برخی معتقدند مبنایی اندیشه‌نگار دارد، در همه کشورهای آسیای غربی بکار می‌‌رفته است. پژوهشگران، سومریان را ابداع کنندهٔ خط میخی می‌‌دانند.

میخی سومری

نوشتار اصلی: دبیره میخی سومری

میخی سومری را غالب پژوهشگران نخستین گونهٔ خط در غرب آسیا می‌شمارند. سومریان (حدود ۳۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد) با ابداع خط میخی دوره‌ای را آغاز کردند که به عنوان آغاز خط نویسی شهرت دارد و همچنین اولین مدارک نگارشی بشر که به صورت لوحهای گلین برجای مانده متعلق به تمدن‌های میانرودان است.

به‌تازگی برخی همچون دکتر عبدالمجید ارفعی بر اینکه سومریان مخترع خط در این منطقه بوده‌اند را زیر پرسش برده اند. این گروه برای این نظریه دو دلیل می‌آورد، یکی این که برخی نام‌های شهرهای سومری به گونهٔ هزوارش هستند که نشان می‌‌دهد که از زبان و خط دیگری گرفته شده و دلیل دیگر پیدا شدن اسنادی در جیرفت و شهر سوخته در شرق ایران به خط میخی آغازین است که کهن تر از خط سومری هستند.

میخی اکدی

نوشتار اصلی: دبیره میخی اکدی

دبیرهٔ میخی اکدی، دبیره‌ای میخی بود که در سال ۲۳۵۹ پیش از میلاد، از دبیرهٔ میخی سومری، گرفته و سازگار شد. در همان زمان، بسیاری از واژه‌های سومری به زبان اکدی راه یافتند و واژه‌نگارهای سومری، در هر دو زبان سومری و اکدی خوانده می‌شدند. این زبان دارای ۲۰۰ تا ۴۰۰ نشانه و یا حتی بیش‌تر است، که بسیاری از آن‌ها دارای چند تلفظ می‌باشند. این دبیره برای نوشتن زبان اکدی که یکی از زبان‌های سامی در میانرودان(عراق، سوریه و ایران امروزی) بوده‌، در میان سال‌های ۲۸۰۰ پیش از میلاد تا سال ۵۰۰ میلادی به کار می‌رفته است.

میخی ایلامی

نوشتار اصلی: دبیره میخی ایلامی

دبیرهٔ میخی ایلامی، دبیره‌ای میخی است که از ۲۵۰۰ پ.م. تا ۳۳۱ میلادی به کار می‌رفته‌است. این دبیره از دبیرهٔ میخی اکدی بدست آمده‌است. دبیرهٔ میخی ایلامی از ۱۳۰ نشانه ساخته شده‌است، که این تعداد بسیار کم‌تر از دیگر دبیره‌های میخی است.

میخی اوگاریتی

نوشتار اصلی: دبیره میخی اوگاریتی

میخی اوگاریتی، دبیره‌ای میخی و ابجد است، که از ۱۵۰۰ پ.م. برای نوشتن زبان اوگاریتی به کار می‌رفته‌است. در سال ۱۹۲۸ در اوگاریت(رأس شمراء امروزی) در سوریه، کتیبه‌ای به زبان مردهٔ سامی‌ شمال‌خاوری یافت شد که ۳۱ حرف داشت.

لوح‌های گلی که به اوگاریتی نوشته شده‌اند، دیرینه‌ترین گواهی چیدمان الفبایی سامی خاوری و جنوبی است که ساختار الفبایی دبیره‌های عبری، یونانی، و لاتین از یک سو و الفبای گعز از سوی دیگر برگرفته از این دبیره هستند[نیازمند منبع].

این دبیره، از چپ به راست نوشته می‌شود.

میخی هخامنشی

نوشتار اصلی: دبیره میخی هخامنشی

خط میخی هخامنشی به احتمال زیاد توسط داریوش بزرگ ایجاد شده است. این نوع خط میخی که متشکل از ۵۰ علامت است. آخرین نوع خط میخی‌است که ابداع شده است (در سده‌ٔ ششم پیش از میلاد). این خط برای نوشتن کتیبه‌های هخامنشی به کار رفته است. خط میخی هخامنشی خطی نیمه الفبایی نیمه هجایی است به علاوهٔ ۸ علامت (ایدئوگرام) که برای لغات پر استفاده مثل شاه، کشور و اهورامزدا به کار می‌روند. این خط از ساده‌ترین خطوط میخی است. تنها خط میخی اوگاریتی است که از آن ساده تر است و صد در صد الفبایی است. این خط همکنون در استاندارد یونیکد (۴٫۱) پذیرفته شده و بازه‌ای به آن اختصاص داده شده است.

دبیره میخی هخامنشی

بخشی از سنگ‌نبشته‌ای در تخت‌جمشید به دبیرهٔ میخی هخامنشی

بخشی از سنگ‌نبشتهٔ بیستون به دبیرهٔ میخی هخامنشی

دبیرهٔ میخی هخامنشی دبیره‌ای میخی است که آن دسته از سنگ‌نبشته‌های هخامنشی را که به پارسی باستان است به آن نوشته‌اند. کتیبه‌های مذکور در تخت جمشید، دشت مرغاب، بیستون، الوند، شوش، و آسیای صغیر به فرمان شاهان هخامنشی، به ویژه داریوش اول و خشایارشا کنده گردیده‌اند.

 


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |