X
تبلیغات
رامسر شهر دریا وجنگلTourism City - تاریخی(بیه پیش (شرق)و بیه پس(غرب) سفیدرود)
نقش های برجسته ساسانی سه شنبه 1388/04/16 10:45
 
Naghshe Rajab
نقش برجسته دیهیم بخشی به اردشیر بابکان و نقش برسجته کرتیر
نقش برجسته یا حجاری روی صخره در ایران از قدمتی بسیار برخوردار است و شاید بتوان گفت نقوش برجسته در دوران باستان حکم رسانه های تبلیغاتی و بیل برد های امروزی را داشتند با این تفاوت که معمولا جهت بزرگداشت واقعه ای مهم یا نمایش صحنه ای سمبولیک مورد استفاده قرار می گرفتند و معمولا درکنار جاده، معبر، شهر مورد علاقه شاه، چشمه یا رودخانه برپا می گشتند.

از ایلامیان و مادها تعداد انگشت شماری نقش برجسته باقی مانده که در مناطق غربی و جنوب غربی کشور پراکنده اند. دوران شاهنشاهی هخامنشیان شکوفایی نقش برجسته های باستانی به شمار می آید. نمونه های بسیاری از نقوش برجسته هخامنشی در استانهای فارس، خوزستان و کرمانشاه برجای مانده است که ازمیان آنها می توان به آثار باقی مانده در تخت جمشید، نقش رستم و بیستون اشاره کرد.

به نظر می رسد شاهان اشکانی علاقه چندانی به ایجاد نقش برجسته نداشتند و تنها نقش برجسته هایی از شاهان محلی در جنوب غربی ایران (اکثرا در خوزستان) برجای مانده است. با انقراض سلسله اشکانی و روی کار آمدن شاهنشاهی ساسانیان، ایجاد نقش برجسته بار دیگر رونق گرفت. رویکرد شاهان ساسانی به نقش برجسته بیشتر به منظور بزرگداشت وقایع مهم دوران حکومت خود بوده از جمله تاجگذاری ( دیهیم بخشی) و پیروزی در جنگ. اردشیر بابکان موسس سلسله ساسانی، پنج نقش برجسته برای یادبود پیروزی خود براردوان پنجم (آخرین شاه اشکانی) و دریافت دیهیم شاهی از اهورامزدا درمحل هایی از جمله نقش رجب، نقش رستم و فیروزآباد ایجاد کرد.

شاپور اول، جانشین اردشیر بابکان، و کرتیر، موبد قدرتمند اوایل ساسانیان، نیز نقوش برجسته ای در این مکان ایجاد کردند که در این جا به بررسی نقش رجب می پردازیم.

Naghshe Rajab
نقش برجسته دیهیم بخشی به شاپور اول

ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

 
منبع:مجله اینترنتی فریا
یک ماهی پلاکودرم با قدمت 375 میلیون سال به همراه جنین و بند نافی که به او متصل است.
 
دانشمندان استرالیایی از کشف بقایای فسیل شده قدیمی ترین جانور ماده مهره دار که تابحال شناخته شده، خبر دادند. یک ماهی پلاکودرم با قدمت 375 میلیون سال به همراه جنین و بند نافی که به او متصل است.

این فسیل که در ناحیه "گوگو" در شمال غرب استرالیا کشف شده است، نشاندهنده این است که گونه های جانوری باستانی، دستگاه تولیدمثل پیشرفته تری در مقایسه با کوسه ماهی ها و اره ماهی های امروزی داشته اند.

جان لانگ؛ سرپرست بخش علمی موزه ویکتوریا در ملبورن می گوید: نه تنها این اولین بار است که فسیل یک جنین به همراه بند نافش یافت شده است، بلکه قدیمی ترین نمونه از جانوری است که زنده زا می کرده است.

در واقع این کشف، شاهدی بر این مدعاست که مهره داران اولیه بصورت داخلی بارور می شده اند، نه از راه بارور کردن تخم ها در آب.

پلاکودرم ها، که اغلب "دایناسور دریایی" خوانده می شدند، به مدت 70 میلیون سال بر دریاچه ها و دریاهای جهان حکمرانی می کردند. اکثر ماهی های زرهدار، کوچک بودند ولی طول بعضی هایشان تا بیش از 6 متر می رسید.

پلاکودرم ها مربوط به دوره دونین "Devonian Period" (از دوره های زمین شناسی که شامل 354 تا 417 میلیون سال قبل است) می باشند که در آن دوره بتدریج حیوانات خشکی از ماهی ها بوجود آمدند. جان لانگ می گوید: این اکتشاف، فهم ما نسبت به تکامل مهره داران را دچار تغییر می کند و نشان می دهد شیوه تولید مثل چگونه بر پیشروی و تکامل مهره دارن تاثیر گذار بوده است.

در واقع تاکنون دانش کمی وجود داشت نسبت به اینکه چگونه تغییر تولید مثل از باروری تخم در آب به باروری داخلی باعث تغییر مراحل تکامل گونه های جانوری شد.

کشف جدید، که ساختمان بدنش بطور قابل ملاجظه ای به شکل سه بعدی بازسازی شده است، شامل یک جنین و زهدان است که به بند ناف متصل است. یک توده بی شکل بلورین در نزدیکی بند ناف، به احتمال قوی کیسه زرد دور جنین بوده است.

این یافته، دوران باروری و زنده زایی مهره داران را تا بیش از 200 میلیون سال افزایش داد. برخلاف ماهی ها که در آب تخم ریزی می کنند، در این نوع جانوران، تخمها در داخل بدن بارور شده و مادر از طریق بند ناف جنین را تغذیه می کند و در انتها نوزاد را به دنیا می آورد، مانند کاری که پستانداران امروزی انجام می دهند.

دانشمندان استرالیایی این فسیل 25 سانتیمتری را به افتخار دیوید آتنبروک، (Materpiscis attenboroughi) نام نهادند که اولین مطالعات را بر گوگوماهی ها در سال 1979 انجام داد. این فسیل از 29 ماه می بصورت عمومی در موزه ملبورن نمایش داده شده است.
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

اگر می توانید آلبومی تهیه نموده و در آن از عکسهای جالب روزنامه-کتاب و اسکناس و یا سکه های قدیمی و جدید مجموعه ای تهیه نمایید. پس از چند سال متوجه خواهید شد که چه گنجینه بزرگی بدون هزینه و زحمت زیاد گرد آورده اید.

مجموعه ای از سکه های ضرب شده

 

اسکناس های قدیمی

جهت اطلاعات بیشتر به سایت ذیل نیز می توانید مراجعه فرمایید

آلبو م جالب از اسکناس های قدیمی

آلبوم جالب  سکه های یادمان از تاریخ ایران

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

علل وجودی بقعه ها در ایران دوشنبه 1388/04/08 14:16

 بقعه: واژه اي عربي است به معناي بخشي از زمين ممتاز زمين هاي اطراف يا قلعه اي از زمين عمارت، خانه، سرا، خانقاه، جاه و مقام هم تعريف شده است. ولي بقعه در زبان فارسي به بنايي گفته مي شود كه بر روي مرقد يا مزار يك شخصيت مذهبي، علمي و گاهي كشوري ساخته مي شود. هم چنين به بناي اصلي مرقد امام زادگان بقعه گفته مي شود. (دكتر علي رحيم پور)
علل به وجود آمدن بقعه ها و اماكن مذهبي و امامزاده ها در ايران مي توان به موارد زير اشاره كرد:
1- تعداد زيادي از نوادگان و فرزندان امامان معصوم(ع) كه به سرزمين ايران مهاجرت نموده اند، بر اثر ظلم و ستم و بيدادگري حجاج بن يوسف بوده است.
2- گروه بسيار زيادي از نوادگان و فرزندان امامان معصوم (ع) در هنگام ولايتعهدي حضرت امام رضا(ع) به ايران آمده اند.
3- گروه هايي بودند كه براي به قدرت رسيدن ، بر عليه حكومت اموي و عباسي تلاش كردند و بعد از شكست از حكومت امويان و عباسيان در بغداد ، به ايران گريختند.
4-
دسته اي از سادات كه شمار آنها از سه گروه قبلي بيشتر بوده است، در زمان حكومت علويان در مازندران روي به دربار ايشان نهادند و چون علويان زيدي مذهب بوده و در طبرستان سلسله حكومت علويان را تشكيل داده بودند به ايشان پيوستند. هم اكنون بيشترين افرادي كه در اين دوره به طبرستان مهاجرت كردند در استان هاي قم، تهران، قزوين، مازندران، گيلان و بخش هايي از جنوب غربي ايران پراكنده شدند و بعدها به عنوان يك فردي كه مصلح بوده ، پيرواني گرد او جمع شده و پس از فوت، براي او مقبره درست مي كرده اند و بعدها به زيارتگاه تبديل شدند.
- دوره ساخت مقبره ها و اماكن مذهبي در ايران:

بيشترين دوره اي كه ساخت اين بناها در آن رواج داشت در دوره ي سادات علوي در طبرستان بوده است. دوره حكومت سلجوقيان اوج ساخت مساجد با محراب هاي گچ بري بوده است مانند مسجد جامع ساوه. ايلخانان نيز بعد از به قدرت رسيدن شاهكارها ي مذهبي و بناهاي مذهبي را به وجود آوردند. به ويژه در عهد قازان خان، الجايتو.در دوره تيمور، بناها را دوباره بازسازي كردند و از مهمترين كارهاي عهد تيمور ساختن حرم مطهر حضرت امام رضا(ع)  مي باشد. در دوره صفويه نيز رسم وقف رواج يافت كه باعث ساخته شدن مساجد و اماكن مذهبي بسياري در ايران شد و بيشترين خدمات از سوي شاه طهماسب و شاه عباس صفوي صورت گرفت. در دوره قاجار هم به ساختن اماكن مذهبي و مرمت اين گونه اماكن اهميت بسياري داده مي شد،  مخصوصا در زمان فتحعليشاه كه اين اقدام ها رواج زيادي پيدا كرد. (دكتر علي رحيم پور)
- ساختار فيزيكي امام زاده ها و بناهاي آرامگاهي و مذهبي در ايران:

در خصوص معماري امامزاده و اماكن مذهبي نمي توان شيوه و سبك خاصي را بيان كرد چرا كه اين بناها محصول دوره هاي مختلف تاريخي بوده و در مناطق مختلف جغرافيايي مطابق با  فرهنگ و نوع مصالح ساختماني موجود در محل ساخته شده اند. ولي هسته اوليه و اصلي اين بناها در ايران شامل يك اتاق مكعبي، مدور، چندضلعي ، پوشش گنبدي نيم دايره، مخروطي و اشكال مشابه آن كه حرم يا روضه ناميده مي شود، تشكيل شده است و مرقد در وسط اتاق و گاه در طبقه زيرين(سرداب) قرار مي گرفته است.

از مساجد و زیارتگاه ها می توان در مقوله توریسم مذهبی جهت جذب گردشگران و مسافران داخلی و خارجی با اهداف بلند مدت اقتصادی و توسعه مناطق مختلف در شهرستان رامسر و حومه استفاده برد.

چنان که ترکیه فقط از راه بازدید کنندگان مساجد و معماری دوران عثمانی ها سالیانه میلیونها دلار کسب درآمد می نماید.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

تـوریسم مــذهبـي دوشنبه 1388/04/08 14:4

توریسم مذهبی با خصوصیات و شاخصه های مهم خود یکی از مهمترین شاخه های توریسم به حساب آمده و می توان با برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت ها از این مهم بهره کافی را برد. توجه به این امر هم از بعد مسائل جهانگردی و هم به لحاظ تاکید بر مفاهیم مذهبی می تواند راهگشای حل این موضوع باشد. چرا که حرکت در جهت جذب جهانگرد مذهبی نخست نیازمند درک مفاهیم و اصول مذاهب و احترام به آنها و سپس تلاش در جهت تسهیل ارائه خدمات به زائرین این اماکن مقدسه می باشد.این امر هم از نظر جنبه های اقتصادی جذب جهانگرد و هم از لحاظ اثرات تبلیغی و بازتاب گسترده بین المللی می تواند نتایج بسیار مثبتی برای کشور میزبان در بر داشته باشد.در استان ایلام بقعه های امام زادگان و نوادگان آنها  و اماکن مذهبی زیادی وجود دارد که هر ساله پذیرای خیل عظیم مشتاقان و دوستداران اهل بیت می باشند که می توان با برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت ها در جوار این اماکن ، باعث افزایش سهم گردشگران مذهبی به استان بود.
- توريسم: توريسم معادل واژه جهانگردي وگردشگري در زبان فارسي است و از كلمه (tour) به معناي گشتن و از ريشه يوناني (touronois) گرفته شده است و به كليه فعاليت هاي يك ديدار كننده از زماني كه تصميم به سفر مي گيرد تا خاتمه سفر، اطلاق مي گردد.
- توريست: به ديدار كننده اي اطلاق مي شود كه حداقل يك شب را در اقامتگاه هاي خصوصي يا عمومي كشور ميزبان بگذراند.
همه مخلوقات الهي در سير وسفر از مكاني به مكان ديگر و از زماني به زمان ديگر، در جهت كمال حركت مي كنند. قرآن كه براي هدايت بشر نازل شده است، در آيه هاي بسياري بر سير و سفر تأكيد داشته و در خطاب هاي مختلف از انسان دعوت مي كند به مسافرت و زمين گردي بپردازند.(رحیم پور- سیمای جهانگردی اسلامی)
- انواع توریسم : 1. توریسم فرهنگی2. توریسم طبیعی3. توریسم تجاری4. توریسم مذهبی 5. توریسم ورزشی
بر این اساس یکی از شاخصه های مهم توریسم که سهم قابل توجهی از فعالیت های جهانگردی را به خود اختصاص می دهد توریسم مذهبی است.با توجه به مقاصد افراد، اشکال مختلفی از جهانگردی مذهبی شکل می گیرد. در کشور ما نیز با توجه به حضور ادیان مختلف توحیدی و با توجه به وجود پیروان و معتقدان زیاد آنها، انواع مختلفی از توریسم مذهبی می تواند ایجاد گردد. در مجموع همه این پتانسیل های بالقوه لزوم ایجاد برنامه ریزی دقیق و مهمتر از همه اجرای بلافصل این برنامه ها را می طلبد.

در ایران از دیر باز علاقه خاص به خاندان اهل بیت (علیه السلام) وجود داشته است. بدین لحاظ اماکن متبرکه متعددی در گوشه و کنار این مرز و بوم  پدید آمده است و به دنبال آن همین امر به نحوی قابلیت ایجاد مراکز و قطب های گردشگری مذهبی را بوجود آورده است.
- تعریف توریسم مذهبی: عبارتند از بازدید گردشگران (با تعریف ویژه جهانگردی) از اماکن مقدس نظیر زیارتگاه ها ؛ مقابر امامزاده ها و نظایر آنها .
- توريست مذهبي: گردشگراني فرهنگي هستند كه براي زيارت اماكن، آثار، يادمان هاي مذهبي، انجام اعمال مذهبي و ديني، ترويج و آموزش و گذران اوقات فراغت در مكان ها و مراكز مذهبي جهان سفر مي كنند.در اینجا با دو دسته مختلف از جهانگردان روبرو می شویم ،دسته اول کسانی که از اماکن مقدسه در دین خود بازدید می نمایند و گروه دوم کسانی که از اماکن مقدسه سایر ادیان دیدن می کنند. (دكتر علي رحيم پور)
- خصوصیات توريست هاي مذهبي:به عنوان اولين شاخه از توريست هاي آرام و بي آزار به حساب مي آيند و تلاش مي كنند از امكانات طبيعي موجود صرفه جويي كنند. هم چنين بيشترين هزينه را در رسيدن به اهداف خود  مي كنند.
-  براي اين گونه توريست ها بعد سفر اهميت چنداني ندارد.
- به بهداشت زياد اهميت مي دهند.
- قابل اعتماد و كم مدعا هستند.
- پول بيشتري نسبت به ديگر توريستها خرج مي كنند و سوغات بيشتري نيز مي خرند.
- توريسم مذهبي در جهان و  ايران:جاذبه هاي مذهبي، زيارتگاهي و اماكن مقدس و آرامگاه هاي پيشوايان ديني و... هر ساله پذيراي ميليون ها جهانگرد هستند و در هر كشوري از تنوع زيادي برخوردار است. اين نوع از اشكال جهانگردي يكي از رايج ترين انواع توريسم قلمداد گرديده و سابقه آن به قرون و اعصار گذشته مرتبط مي گردد. مدارك مستند تاريخي موجود از تمدن هاي عظيم ميان رودان و مصر و نيز آثار بجاي مانده از روزگاران پيش از تاريخ ، حكايت از سفرهاي مذهبي هزاران نفر از انسان ها از ديرباز مي نمايد.
توريسم زيارتي تنها شكل از اشكال جهانگردي مي باشد كه بر موانع آب و هوايي غلبه مي نمايد. چرا كه با تغييرات آب و هوايي مشاهده مي شود كه در تعداد بازديد گنندگان از اماكن و شهرهاي مذهبي دچار تغير نمي گردد.

همايش عظيم ميليون ها نفر از مسلمانان جهان در مكه و مدينه يكي از انواع بارز اين نوع جهانگردي مي باشد. (دکتر رحمت اله منشی زاده)
منبع:وب سایت ایلام امروز

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

ذوالقرنین(صاحب دو شاخ) دوشنبه 1388/04/08 13:50
 

http://heritage.chn.ir/manage/photo/50650-34812.JPG

مقبره کوروش در google earth

 

سوره الکهف آیات ۸۴تا ۹۶ قرآن کریم

ما به او در روى زمين، قدرت و حكومت داديم؛ و اسباب هر چيز را در اختيارش گذاشتيم. 84 او از اين اسباب، (پيروى و استفاده) كرد... 85 تا به غروبگاه آفتاب رسيد؛ (در آن جا) احساس كرد (و در نظرش مجسّم شد) كه خورشيد در چشمه تيره و گل‏آلودى فرو مى‏رود؛ و در آن جا قومى را يافت؛ گفتيم: «اى ذو القرنين! آيا مى‏خواهى (آنان) را مجازات كنى، و يا روش نيكويى در مورد آنها انتخاب نمايى؟» 86 گفت: «اما كسى را كه ستم كرده است، مجازات خواهيم كرد؛ سپس به سوى پروردگارش بازمى‏گردد، و خدا او را مجازات شديدى خواهد كرد! 87 و اما كسى كه ايمان آورد و عمل صالح انجام دهد، پاداشى نيكوتر خواهد داشت؛ و ما دستور آسانى به او خواهيم داد.» 88 سپس (بار ديگر) از اسبابى (كه در اختيار داشت) بهره گرفت... 89 تا به خاستگاه خورشيد رسيد؛ (در آن جا) ديد خورشيد بر جمعيّتى طلوع مى‏كند كه در برابر (تابش) آفتاب، پوششى براى آنها قرار نداده بوديم (و هيچ گونه سايبانى نداشتند). 90 (آرى) اينچنين بود (كار ذو القرنين)! و ما بخوبى از امكاناتى كه نزد او بود آگاه بوديم! 91 (باز) از اسباب مهمّى (كه در اختيار داشت) استفاده كرد... 92 (و همچنان به راه خود ادامه داد) تا به ميان دو كوه رسيد؛ و در كنار آن دو (كوه) قومى را يافت كه هيچ سخنى را نمى‏فهميدند (و زبانشان مخصوص خودشان بود)! 93 (آن گروه به او) گفتند: «اى ذو القرنين يأجوج و مأجوج در اين سرزمين فساد مى‏كنند؛ آيا ممكن است ما هزينه‏اى براى تو قرار دهيم، كه ميان ما و آنها سدّى ايجاد كنى؟!» 94 (ذو القرنين) گفت: «آنچه پروردگارم در اختيار من گذارده، بهتر است (از آنچه شما پيشنهاد مى‏كنيد)! مرا با نيرويى يارى دهيد، تا ميان شما و آنها سدّ محكمى قرار دهم! 95 قطعات بزرگ آهن برايم بياوريد (و آنها را روى هم بچينيد)!» تا وقتى كه كاملاً ميان دو كوه را پوشانيد، گفت: «(در اطراف آن آتش بيفروزيد، و) در آن بدميد!» (آنها دميدند) تا قطعات آهن را سرخ و گداخته كرد، و گفت: «(اكنون) مس مذاب برايم بياوريد تا بر روى آن بريزم!» 96

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

تقویم گیلکی سال 1583

 

 

علاقمندان جهت دریافت این تقویم به صورت واضح و با فرمت پی . دی. اف می توانند به آدرس زیر مراجعه فرمایند:

سال شمار گیلکی(دیلمی و تبری)سال1583

 

نوروز ماه گالشی از ۱۵ مردادماه شمسی آغازمی شود . در قدیم به این مناسبت از یک هفته قبل تا یک هفته بعد از تحویل سال گالشی در کوه ها آتش روشن می کردند و  این مراسم را جشن نوروز بل می خواندند. اولین روز بهار گالشی از ۱۵ اسفند ماه شمسی که در اول ماه گالشی و اولین روز پاییز گالشی از ۱۵ شهریورماه که در کورچ ماه گالشی است آغاز می گردد.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

وقتی برگهای تاریخ یک کشور را ورق میزنیم می توانیم بگوییم که مردم ایران از گذشته های دور نیز با هر نوع رشوه خواری-باج دادن و کاغذ بازی های اداری و سر کارگذاشتن افراد با وعده های پوشالی مخالف بوده اند. برای آنها چیزی مهمتر از صداقت و بردباری جهت حصول نتیجه و رسیدن به هدف  مطرح نبوده است.

اصطلاح پارتی بازی

پارتی‌بازی یکی از مصادیق شایع فساد اداری است که به تبعیض و جایگزینی رابطه به جای ضابطه دلالت دارد. این واژه برگرفته از لغت لاتین Party به معنای حزب، گروه، طرفداری و جانبداری می‌باشد و در سده اخیر وارد زبان فارسی شده‌است، گرچه در زبان انگلیسی برای این مفهوم از واژه‌هایی نظیر Favoritism و Nepotism استفاده می‌گردد.

اصطلاح فساد اداری

فساد اداری به اقداماتی اطلاق می‌شود که ناشی از بکارگیری قدرت و توان سازمانهای دولتی و یا وابسته به دولت برای کسب منافع مالی فردی و یا گروهی است. نتایج فساد اداری به طور طبیعی مخالف مصالح و منافع آحاد مردم است. فساد اداری عموماً در اشکال رشوه، خویشاوندگماری، پارتی بازی و تعارض منافع روی می‌دهد.

علت رواج این امر و همچنین ادامه این وضعیت بجا مانده از دوران گذشته از نظر علمی و عملی قابل تحقیق و قابل پیشگیری و یا حد اقل متعادل سازی می باشد.


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

پل چوبی چهارشنبه 1388/04/03 11:17

نمونه پل چوبی که با همت یکی از روسای قدیم کازینوی رامسر (رستوران توسکا سرا   فعلی)در کنار ساحل دریا ی خزر در قبل از انقلاب ساخته شد.

منبع:سایت گیلانیکا

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

چکامه کوه سماموس چهارشنبه 1388/04/03 10:29
 

سُمامُوس=سُمامُوز

از سه جزء "سوم+ام+اوس" می توان معنای ترکیبی"جایگاه زاهد گرامی" یا "مکان ایزد آشامیدنیها" را استنباط نمود.در معانی واژگان مَس نیز به معنای مانع ، کوه و مَس چله به معنای چله بزرگ و مَس کُرد به معنای شبان بزرگ در گویش سنگسری امده است. در گزارش دکتر جابر عناصری با شکل سومَ-مُ- سومامُس ،سُمامُوس به مهنای ترکیبی کوه مقدس بزرگ نیز آمده است.در کتاب آوای نامهای ایرانی اثر ارزنده خانم پری زنگنه نیز واژه سوما به معنای کاریز،قنات هم آمده است و لذا می توان سُماموس را سرچشمه رودها نیز معنی نمود.با توجه قدمت این کوه و فرهنگ واژه های اوستا تألیف آقای احسان بهرامی سماموس  باید بخشی از همان رشته کوه فرشوادگر یا پشتخوارگر و یا پتوش آری در لوحه آسارهدون پادشاه آشوری در 700 سال پیش از میلاد مسیح باشد که از آذربایجان قدیم تا خراسان امتداد داشته و سماموس با این نام ویژه در شرق گیلان بین رودسر و تنکابن(غرب مازندران)-کوهستان اشکور و با ارتفاع 3600 متری یکی از قلل بلند معمور و مشهور بوده است.

توجه:

چکامه ی سماموس یاد آور جنگ و گریز ها و ناجوانمردیهای نابخردان در قالب یک فیلم و برگرفته از آوازهای محلی،یاد داشت ها ، دِکلَمِه و خاطرات تلخ و شیرین مردم غرب مازندران و شرق گیلان توسط نگارنده تهیه شده است. علاقمندان جهت دریافت رایگان آن می توانند به آدرس ذیل تماس حاصل فرمایند.

مدیر وبلاگها: " رامسر شهر دریا و جنگل"--------- "جواهرده رامسر"

 

mwtokasi@yahoo.com

 

وبلاگ رامسر شهر دریا و جنگل http://mw1.blogfa.com

 

وبلاگ جواهرده رامسرhttp:\\javaherdeh.blogfa.com

 

گزیده هایی از چکامه ی بلند سُمامُوس:

 .............

ای شکوه شعله ی احساس ما             سُکر هستی بخشِ عطر یاس ها

"ای ز گندمزارها   پر بارتر "                    زآبشار سُر تَلِه(سُرخ تَلِه) سرشارتر

ای تو را شایسته گلبانگِ درود                 از تو جوشان شطِ تند کاکرود

ای چو خون در رگ، همیشه در گذر        وامدارت  جلگه  سبز ِ     خزر

مانده ای از باستان تا این زمان                همچنان مغرور و سر بر آسمان

نام با فرّت  سماموسِ  بَراز(برازنده)        اِشکِوَر  را پرده   ناموس و راز

با دو چشم ِ مثل چشم ِ آسمان             از کرانه تا کرانه، رنگین کمان

                                                                                           و  ........

منابع:

1-صدر اشکوری،محمد قلی.1379.سُمامُوس(شعری در جغرافیای تاریخی).ریشه یابی نامواژه های کهن اشکور.ثبت کتابخانه ملی ایران 3003-79م

2. جغرافیای كامل ایران؛ ج ۲، ص ۱۱۱۷

3. گزارش توجیهی اجرای قانون تعاریف و تقسیمات كشوری، فرمانداری رامسر

4. از آستارا تا استاراباد ، دكتر منوچهر ستوده ، ج ۲ ص ۴۱۵

5. تاریخ گیلان و دیلمستان؛ ظهيرالدين مرعشي ، ص ۴۲۳

6. سفرنامه مازندران و استرآباد ، رابينو، ص ۱۴۳

7- سماموس ویکی پدیا فارسی http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D9%85%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B3

 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

سماموس به بلندای تاریخ چهارشنبه 1388/04/03 10:21

عکس ها:قله سماموس از روستای کهنه گوراب املش در سایت ترک ارث از داوود خانی

منبع:سایت گیلانیکاhttp://i28.tinypic.com/2rzdfrl.jpg

 دروصف کوه سمامـــ‍ـــــوس


ای کوه بلند آسمــــ‍ــــــان پوش/ای اوج بلندای سمامـــــــوس

از برف ،تو گشته ای قبا پوش/در دهر نبد مثل تو همــــــدوش

وز پايگه نظر گــــــــــــــذارت/رازیست بسی کهنه و منقوش

درشرق نظر به مازیــــــــاری/در غرب نظر به میرزایی

وز پشت به شهریـــــار گمنام/وز ساخت روبرو پر از نـــــام

در پهن دشت آریـــــــــــــایی/بس نام، بُوَد گرانبــــــــــــهایی

در خاطر و یاد آن عزیـــزان /در دشت هـمی چو لالـــه زاران

برخیز و ز نالــه کن تو آهی/از دشت به قلــــــه بر نگاهی

عکس های بسیار زیبا از کوه سماموس

سُما موس:

سُومَ در اوپانیشاد به معنی خداوند آشامیدنیها و در اَوِستا هئوم ،هُومَ مقدس به معنی الهه آب در شاهنامه فردوسی "هوم" دلیر،پارسا و دستگیر کننده افراسیاب و کلمه اوس یا اوز در فرهنگ واژه های اوستایی  احسان بهرامی به معنای بلند، بزرگ و گرامی آمده است. از سه جزء "سوم+ام+اوس" می توان معنای ترکیبی"جایگاه زاهد گرامی" یا "مکان ایزد آشامیدنیها" را استنباط نمود.در معانی واژگان مَس نیز به مهنای مانع ، کوه و مَس چله به معنای چله بزرگ و مَس کُرد به معنای شبان بزرگ در گویش سنگسری امده است. در گزارش دکتر جابر عناصری با شکل سومَ-مُ- سومامُس ،سُمامُوس به مهنای ترکیبی کوه مقدس بزرگ نیز آمده است.در کتاب آوای نامهای ایرانی اثر ارزنده خانم پری زنگنه نیز واژه سوما به معنای کاریز،قنات هم آمده است و لذا می توان سُماموس را سرچشمه رودها نیز معنی نمود.با توجه قدمت این کوه و فرهنگ واژه های اوستا تألیف آقای احسان بهرامی سماموس  باید بخشی از همان رشته کوه فرشوادگر یا پشتخوارگر و یا پتوش آری در لوحه آسارهدون پادشاه آشوری در 700 سال پیش از میلاد مسیح باشد که از آذربایجان قدیم تا خراسان امتداد داشته و سماموس با این نام ویژه در شرق گیلان بین رودسر و تنکابن(غرب مازندران)-کوهستان اشکور و با ارتفاع 3600 متری یکی از قلل بلند معمور و مشهور بوده است. از معانی دیگر سماموس می توان سام آموز را نام برد که در آیین زرتشتی به معنای جایگاه سماع، سرور، رقص وغیره نیز و جایگاه رقص و پایکوبی دیوان که کاری اهریمنانه منسوب به دیوان بود، شمرده می شد. توسط مؤبدان زرتشتی نام وَرَن نیز به معنای سرزمین دروغ پرستان به این منطقه وسیع در سراسر البرز داده شده است.

در ازمنه قدیم آتش نوروزبَل نیز بر فراز این کوه در هنگام نوروز برافراشته می شد.همچنین از معانی دیگر کلمه سماموس(سمام=آسمان و موس=موز=کوه)، می توان آن را به کوهی تشبیه نمود که از بلند قامتی خود سر بر آسمان می ساید.

نام‌شناسی

درباره معنای آن اختلاف است اما در این که واژه‌ای ترکیبی است به ظاهر هیچ اختلافی نیست. برخی آن را ترکیبی از دو واژه سمام (با زبر و فتحه سین) (samam) و (somam و sumam) و موس (mos و یا mus) می‌دانند.

  • معانی واژه سماموس (samamus)یا سوماموس (somamos)(sumamos).

در خود معنای واژه سمام نیز میان مردم اختلاف است که این اختلاف به سبک خواندن و تلفظ این واژه بر می‌گردد.

 "بقیه را در ادامه مطلب مطالعه فرمایید"


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

آشنایی با قلعه مارکوه شنبه 1388/03/30 12:10

یکی از قلعه های بسیار زیبا و دیدنی در حومه شهرستان رامسر با ارتفاعی در حدود ۶۰۰ متر از سطح دریا قلعه مارکوه می باشد. از این قلعه در دوران ساسانی بیشتر جهت کنترل رفت و آمد مسافران- کشتی های تجاری دریای خزر و نگهداری بعضی از اشیاء و سکه های پول استفاده می شد. اخیرا به همت انجمن دوستداران میراث فرهنگی سخت سر و صرف چند میلیون ریال هزینه نسبت به مرمت جاده ارتباطی و دیواره های آن اقدام شده است تا پذیرای مسافران و گردشگران در ایام تعطیلات تابستان باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس ذیل مراجعه فرمایید.

قلعه مارکوه

منبع:وب سایت گیلانیکا

 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

نقشه مرزهای ایالات ساحلی دریای خزر

از گذشته  گهربار این سرزمین در کناره های دریای خزر(آبسکون، مازندران، کاسپین و غیره) درسها می آموزیم تا در زمان حال آنها را به کار بسته و برای آیندگان خود مایه فخر و مباهات قرار دهیم.

مقدمه:

روشن کردن گوشه ای از تاریخ و سرگذشت مردمی که در حال حاضر گیلانی و مازندرانی نام دارند به منزله روشنایی افکندن به تاریخ این کشور و شاید مشرق قدیم است که البته آنقدرها سهل و آسان نیست. از جمله حادثات شکننده و نابود کننده ، مقابله با ناجوانمردیهای  فاتحانی بود که در جنگها نه تنها به تملک اراضی و غارت ثروت و کوچاندن مردان و زنان کارآمد ما به کشورهای خود، قانع نبوده اند بلکه کوشش داشتند کلیه سرمایه های مادی و معنوی مردم این سرزمین را محو و نابود کنند.این غارتگران کتابهای ما را ربودند، دفتر ایام پادشاهان را سوختند،دانشمندان ما را کشتند، سنگ نبشته های ما را تا آنجا که مقدور بود شکستند، زبان ما را بستند و رشته آداب و سنن را گسستند.

 را ه تحقیق آیندگان را تا آن حد بریدند که ناچار می باید یا به مورخان غیر ایرانی عهد قدیم توسل جوییم و یا آثار و شواهد را در دل خاک و بُن اطلال جستجو نماییم. در کتاب تمدنهای اولیه د.مرگان ص 59 می خوانیم در زیر خاکهای رسوبی و شن دار آمل، دندان کرسی فیلی کشف شد که ده ها هزار سال است نژادش منقرض شده، یا در سواحل بحر خزر، آلات و ادواتی یافته اند که مصنوع دست بشر و متعلق به زمانهای قبل از تاریخ است. لذا می توان گفت پیش از مهاجرت آریاییها در نقاط شمالی ایران، انسان و حیواناتی نظیر حیوانات منطقه جنگلی گرمسیری وجود داشته است. یا به استناد گزارش دکتر کارلتون.س.کون از دانشگاه پن سیلوانیا در باره اکتشاف غارهای کمربند و هوتو در بهشهر با فسیل انسان و یا انسانهایی با دندانهای آسیایی و مربوط به دوره علف خوارگی، که دوران حیات آنها پیش از عصر یخبندان دانسته اند(حدود 75 هزار سال قبل) مواجه شدند.

 شاید کدخدایی که در آغاز عصر آهن در حوالی مازندران و گیلان وسیله فردوسی معرفی شده است، از اخلاف همان انسانی باشد که چندین هزار سال پیش در کناره های جنوبی دریای مازندران می زیسته و فسیلش به دست آمده است.

دکتر عزت الله نگهبان در سال 1340 هجری شمسی در قریه رحمت آباد از شهرستان رودبار در دهکده نضفی(نصفی) در تپه مارلیک به آرامگاههایی دست یافت که اشیایی از قبیل لوازم خانه، اشیاء خصوصی صاحب جسد، وسایل تزئینی و آرایشی ، انواع اسلحه و مهرها و مجسمه ها اعم از سفالین و مسین و مفرغی، زرین و سیمین در داخل آنها قرار داشت. حتی اشیایی از نوع بدل چینی و موزائیک و قطعاتی منسوج، دانه هایی از عقیق و غیره مربوط به اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره اول قبل از میلاد مشخص شده است.

اسکندر نیز به یاری سردار نامی خود پارمن ین در قسمت های مرزی کادوس مستقر شد و به فرمان او راه کمک کادوسی ها را به قوای داریوش سد نمودند. ولی نتوانست به سرزمین کادوس ها که مردمانی شجاع، نترس و جنگجو بودند دست یابد. بعد از فوت اسکندر نیز اسمی از تپورستان، آماردها و کادوس از ایالات اسکندر جهت وارثانش برده نشده است.

آثار کشف شده در گیلان و مازندران ، از قبیل ابزار و آلات شخم و شیار و وسایل طبخ و انواع ظروف غذاخوری و جامهای گوناگون زرین و سیمین منسوب به قرنهای پیش از اسکندر و هخامنشیان حتی مادها می باشند.

در مقوله گیلان شناسی و مازندران شناسی بررسیهای زیادی انجام نشده است و مسئولیت فارغ التحصیلان رشته های ذیربط نظیر تاریخ، باستانشناسی،محیط زیست و غیره که زادگاه آنها در این مرز و بوم است،  بیشتر از پیش احساس می گردد. ولی این دلیل آن نیست که ما نیز گیلان و مازندران را بر طبق گفته پلوتارک آنهم با نقل قولی از دی نن (وزیر دربار) که خواسته بود شکست ولی نعمت خود اردشیر را به صورتی توجیه نماید تا مورد سوء ظن قرار نگرفته و کشته نشود، بشناسیم.

نقشه مرزهای ایالات ساحلی بحر خزر

منبع:سرتیپ پور،جهانگیر.2536 ش.نشانیهایی از گذشته دور گیلان و مازندران.شماره ثبت کتابخانه ملی 387.

 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

حیوانات فرال(feral) دوشنبه 1388/03/25 13:4

  

مقدمه:

حیوانات فرال، حیواناتی اند که در ابتدا اهلی بوده ولی بنا بر دلایلی از جمله فرارکردن و غیره از گروه خود بازمانده اند. این حیوانات بعد از تولد از گروه اصلی خود جدا شده و به دور از رفتارهای اکتسابی گروه خود رشد و نمو می کنند.

 بازگرداندن این گروه به گروه اجدادی خود(حیوانات اهلی) و یا جفت گیری این حیوانات با حیوانات اهلی می تواند خطرات جدی را در تعادل اکوسیستم و اختلاط ژنی موجودات و بروز علائم و بیماریهایی جدی، جهت برهم زدن تعادل در اکوسیستم جامعه مورد نظر را داشته باشد.

همچنین در مناطقی نظیر شهرستان رامسر که در کنار جنگل و یا مراتع سرسبز واقع شده اند در اثر جفت گیری قرقاول با مرغهای اهلی، در اثر اختلاط ژنی  عمر جوجه های رنگی تولید شده بسیار کوتاه شده و از بین می روند. همچنین گربه جنگلی(به گیلکی پوچا شال) نیز می تواند از این گونه حیوانات فرال باشد.

گربه جنگلی

                 شکل ۱)                                                شکل ۲)                                                     شکل ۳)

شکل۱-نوزاد انسان که از گرگ تغذیه می نماید

شکل ۲- خروس جنگلی (قرقاول) در حومه کوه کلک ابریشم محله رامسر

شکل ۳) گربه جنگلی  مشاهده شده در من لات از توابع شهرستان رامسر

مثلی است دربین مردم  که شخصی در یک شب از قبرستان مسجد آدینه در جواهرده رامسر عبور می کرد. ناگهان متوجه حرکت جسمی شد و تا به خودش بجنبد آن موجود وارد یکی از قبرها شده و از نظر محو گردید. این موضوع را با دوستش در میان گذاشت.شب بعد این دونفر در قبرستان کشیک دادند و متوجه شدند نوزادی که بدنش پوشیده از مو بوده برای هواخوری از داخل یکی از قبرها بیرون آمد و پس از مدتی دوباره به داخل همان قبر برگشت.فردای آن روز با کمک اهالی نسبت به نبش قبر اقدام شد. متوجه شدند که زنی در آن قبر مدفون شده بود و  نوزادی از یکی از پستانهای این زن شیر می نوشید. این افسانه شاید طور دیگری اتفاق افتاده باشد و نشان از وجود چنین موجوداتی در جهان پیرامون ما دارند.

 یا اینکه ضرب المثلی است که می گوید "گرگ زاده گرگ شود اگرچه با آدمی بزرگ شود" این مطالب نیاز به بررسی و تحقیقات بیشتری در این زمینه دارد.

جامعه بين‌المللي گربه‌هاي در معرض خطر انقراض” نیز اعلام كرد، آميختن دي.ان.اي گربه‌هاي خانگي با دي.ان.اي گربه‌هاي وحشي، بزرگترين خطري است كه بقاي گربه‌هاي وحشي را تهديد مي‌كند.  گربه‌هاي وحشي اسكاتلندي به دليل جفت‌گيري وسيع با گربه هاي خانگي فرال در معرض انقراض قرار دارند.

منبع مورد استفاده:

1- سایت پزشکان بدون مرز

2-ویکی پدیا

 

 

معرفی سایت هایی جهت آشنایی بیشتر با حیوانات فرال

http://www.huntnzsafaris.com

http://rds.yahoo.com/_ylt=A0WTb_iDzzVKlI8AdHejzbkF/SIG=12df3p004/EXP=1245126915/**http%3A//www.huntaust.com.au/game/images/feral_cattle_1.jpg

 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

 

منبع:...................

مقدمه

چشمه هاى آب معدنى و گوگردى رامسر از دير باز به عنوان آب گرم سخت شناخته شده و براى علاج بسيارى از بيماريها از جمله بيمارى هاى جلدى به کار برده مى شد و براى اولين بار وجود راديو اکتيويته آن توسط مهندسين وزارت صنايع و معادن در سال 1961 تاييد شد.

بررسی زمین شناختی

وجود احتمالى اورانيوم در قشر هاى تحتانى دور و نزديک منطقه رامسر مسئله اى است که اين مطالعات به عنوان تحقيق درباره آن انجام گرفته است. در اين گزارش مطالب متنوع از چندين مقاله و کتاب وجود دارد که اثرات و منشاء مواد پرتو زا آمده و به همراه نتايجى که توسط اینجانب در آن گنجانده شده از آن جمله حرارت چشمه ها را که ناشى از توده هاى زير زمينى و منشاء گوگرد آن چشمه ها و احتمال اينکه منشاء مواد راديو اکتيويته از توده هاى زير منطقه باشد، به طوري که گسلى که باعث به وجود آمدن مظاهر اين چشمه ها در يک خط شده است در نزديکى اين توده ها قرار دارد همچنين اختلاف درجه حرارت چشمه هايى که در نزديکى يکديگر قرار دارند نشانه دور و نزديکى مظهر آنها نسبت به گسل مى باشد و هرجا که توف آهکى چشمه ها بيشتر باشد پرتو زايى آن بيشتر است و در چشمه هاى پرتو زا اختلاف ترکيب زيادى نسبت به چشمه هاى ديگر ديده مى شود.

از عمده چشمه های آب معدنی شناخته شده در شهرستان رامسر می توان به آب سیاه در رمک -سِنگ بُنِ، شاه   ماره گرما، حمام 4، آب گرم سادات محله و چند تای دیگر که بر طبق اصول علمی و بهداشتی ساخته شده اند و دارای سونا  نیز هستند و به صورت گروهی یا انفرادی نیز قابل استفاده اند، اشاره نمود.

در رامسر قدیم نیز رفتن به پنجک گرما در 5 روز مانده به زمان شروع تحویل سال جهت ازبین بردن پلیدی ها و آغاز سال با طهارت کامل نیز مرسوم بود.


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

 آودنگ به کمک نیروی آب و پادنگ با بهره گیری از نیروی پا جهت تبدیل شلتوک به برنج سفید در کشاورزی سنتی مورد استفاده قرار می گرفت. این کار همراه با سر و صدای زیاد و تحمل مشکلات فراوان و زحمت زیادی توسط کشاورزان انجام می شد.

 

آبدنگسر روستایی است در دو کیلومتری شهر شیرگاه و از توابع شهرستان سوادکوه. این روستا حدود ۳۰۰ نفر جمعیت دارد.

به گفته پیشینیان در این روستا آبدنگ و پادنگ  زیاد بوده و به این نام مشهور شده است.

عمده مردمان این روستا کشاورزی میکنند. این روستا از شمال به روستای تپه سر و شهر قائمشهر؛ از جنوب به روستای چالی و شهر شیرگاه؛ از شرق به جنگل و از غرب به کلیج خیل منتهی میشود.

تجدد و نوگرایی جمعیت شهرنشین که هنوز هم از طریق کشت و کار و زحمات کشاورزان روستاها تغذیه می شوند سبب از یادبردن گذشته درخشان و بی تکلف آنها شده است. نسل جوان-تحصیلکرده و جزء نگر  ما در دوران پیشرفت سریع علوم و تکنولوژی های فزاینده دیگر نمی تواند مثل گذشتگان ما نظری نیز به پشت سر خود داشته باشد و از تجربیات آنها جهت استفاده بهینه از نعمات خدادادی همچون آب-باد  و غیره با وسایل بسیار ابتدایی بهره گیری نماید. شناساندن این نوع بهره گیری ها از طبیعت می تواند منجر به آگاهی افراد خصوصا جوانان شده و در ابداع روشهای کارآتر و مناسب تر در شرایط فعلی کشورمان نیز سودمند باشد. در حال حاضر ماشین های شالی کوبی دچار فرسودگی شده و نیاز به تعمیرات اساسی و جایگزینی با دستگاههای جدیدتری دارند تا علاوه بر کاهش شکستگی دانه برنج(در گیلکی فورده می نامند)  افزایش عملکرد در واحد زمان را نیز  به همراه داشته باشند.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

 

 

 

 

 

 

چکامه ایلمیلی

اثر زنده یاد سید مرتضی روحانی

سال ۱۳۴۷ شمسی

توجه:

علاقمندان به تهیه یک نسخه سی دی حاوی فیلم

 

از چکامه ایلمیلی به لهجه  رامسری از گویش

 

 گیلکی همراه با ترجمه فارسی آن می توانند با

 

 آدرس پست الکترونیکی مدیر وبلاگ تماس حاصل

 

 فرمایند.

 

ایلمیلی ، ایلمیلی جان

.......کیجاشان خو گوشِ گوشواره واتُن

                    وَچِه گَل جُوردی میدان مَن دِ کُشتی نَتِن........

 ابرشان فرار کانن فرار کانن(۲)

 

 

 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

حماسه گیلگمش شنبه 1388/03/09 9:6

حماسه گیلگمش بر گرفته از لوح های خشت و گلی است. افسانه جومونگ نیز شاید برگرفته از چنین داستانهای تاریخی و رزمی باشد.

بهرحال ضعف کارگردانان و  فیلم نامه نویس های ماست که مردم به جای دل بستن به شاهکارهایی همچون شاهنامه-لیلی و مجنون و ده ها منظومه و نثر ایرانی به افسانه جومونگ دل بسته اند.

دوازده قرن پیش از میلاد مسیح

حماسه­ی گیلگمش نخستین منظومه­ی حماسی جهان است. این حماسه در همان زمان سرایش­اش نزد مردم شهرت داشت. گیلگمش و یارش، انکیدو دو قهرمان جاودانه­ی این حماسه اند.

یک کتیبه­ی شکسته­

گیلگمش بیست و شش قرن پیش از میلاد مسیح بر سرزمین اوروک که در بین­النهرین واقع شده است، فرمانروایی می­کرد.


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

خط میخی هخامنشی شنبه 1388/03/09 8:42

 

نمونه ای از خط میخی دوره هخامنشی

 

علاقمندان به تاریخ کشور خود  هیچ گاه از ایجاد تغییرات و تکامل در زبان گفتاری- خط (زبان نوشتاری) و نگاره ها و نقاشی های ذهنی(ایده آلیستی) و تصورات واقعی( رئالیستی) افراد مملکت خود بی خبر نبوده و در راستای بهتر شدن آن نیز از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند.

بعضی از اصوات و گوشه و کنایات و خطوط به هم پیوسته اعتقادات و فرهنگ ها و سنت ها- آداب و رسوم و برگزاری مراسم ها و غیره یک ملت را نمی توان به کمک زبان-خط-نمایش فیلم-موسیقی و غیره به صورت کامل بیان نمود. توانایی بشر جهت ابراز رازهای نهفته درون خود با همه موارد ذکر شده فوق بطور کامل امکان پذیر نبوده و نخواهد بود.

چنانچه علاقمند به این موضوعات هستید مطالب ذیل را حتمآ مطالعه فرمایید.

 

 سیری در پیدایش و تحول خط

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

 

توجه:
فیلمی از طرز نگارش خط میخی نزد نگارنده وبلاگ موجود است اگر می خواهید نام و نام خانوادگی خود و فرزندتان را با خط میخی نیز بنویسید یا در صورت علاقمند بودن  می توانید با آدرس پست الکترونیکی تماس حاصل فرمایید.
 
مدیر وبلاگ رامسر شهر دریا و جنگل

کتیبه‌ای به‌ خط میخی

میخی به آن دسته از خطوط (دبیره‌ها) گفته می‌شود که نمادهایی شبیه میخ دارند. خطوط میخی متفاوتی وجود دارند که برای نوشتن زبانهای مختلفی به کار می‌روند. از گونه‌های مختلف خط میخی می‌توان به میخی سومری، اکدی، ایلامی، اوگاریتی اشاره کرد و همچنین خط میخی هخامنشی که برای نوشتن فارسی باستانی بکار می‌رفته است. تمام خطوط میخی که تا کنون رمز‌گشایی شده‌اند از چپ به راست نوشته می‌شوند. این خط که برخی معتقدند مبنایی اندیشه‌نگار دارد، در همه کشورهای آسیای غربی بکار می‌‌رفته است. پژوهشگران، سومریان را ابداع کنندهٔ خط میخی می‌‌دانند.

میخی سومری

نوشتار اصلی: دبیره میخی سومری

میخی سومری را غالب پژوهشگران نخستین گونهٔ خط در غرب آسیا می‌شمارند. سومریان (حدود ۳۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد) با ابداع خط میخی دوره‌ای را آغاز کردند که به عنوان آغاز خط نویسی شهرت دارد و همچنین اولین مدارک نگارشی بشر که به صورت لوحهای گلین برجای مانده متعلق به تمدن‌های میانرودان است.

به‌تازگی برخی همچون دکتر عبدالمجید ارفعی بر اینکه سومریان مخترع خط در این منطقه بوده‌اند را زیر پرسش برده اند. این گروه برای این نظریه دو دلیل می‌آورد، یکی این که برخی نام‌های شهرهای سومری به گونهٔ هزوارش هستند که نشان می‌‌دهد که از زبان و خط دیگری گرفته شده و دلیل دیگر پیدا شدن اسنادی در جیرفت و شهر سوخته در شرق ایران به خط میخی آغازین است که کهن تر از خط سومری هستند.

میخی اکدی

نوشتار اصلی: دبیره میخی اکدی

دبیرهٔ میخی اکدی، دبیره‌ای میخی بود که در سال ۲۳۵۹ پیش از میلاد، از دبیرهٔ میخی سومری، گرفته و سازگار شد. در همان زمان، بسیاری از واژه‌های سومری به زبان اکدی راه یافتند و واژه‌نگارهای سومری، در هر دو زبان سومری و اکدی خوانده می‌شدند. این زبان دارای ۲۰۰ تا ۴۰۰ نشانه و یا حتی بیش‌تر است، که بسیاری از آن‌ها دارای چند تلفظ می‌باشند. این دبیره برای نوشتن زبان اکدی که یکی از زبان‌های سامی در میانرودان(عراق، سوریه و ایران امروزی) بوده‌، در میان سال‌های ۲۸۰۰ پیش از میلاد تا سال ۵۰۰ میلادی به کار می‌رفته است.

میخی ایلامی

نوشتار اصلی: دبیره میخی ایلامی

دبیرهٔ میخی ایلامی، دبیره‌ای میخی است که از ۲۵۰۰ پ.م. تا ۳۳۱ میلادی به کار می‌رفته‌است. این دبیره از دبیرهٔ میخی اکدی بدست آمده‌است. دبیرهٔ میخی ایلامی از ۱۳۰ نشانه ساخته شده‌است، که این تعداد بسیار کم‌تر از دیگر دبیره‌های میخی است.

میخی اوگاریتی

نوشتار اصلی: دبیره میخی اوگاریتی

میخی اوگاریتی، دبیره‌ای میخی و ابجد است، که از ۱۵۰۰ پ.م. برای نوشتن زبان اوگاریتی به کار می‌رفته‌است. در سال ۱۹۲۸ در اوگاریت(رأس شمراء امروزی) در سوریه، کتیبه‌ای به زبان مردهٔ سامی‌ شمال‌خاوری یافت شد که ۳۱ حرف داشت.

لوح‌های گلی که به اوگاریتی نوشته شده‌اند، دیرینه‌ترین گواهی چیدمان الفبایی سامی خاوری و جنوبی است که ساختار الفبایی دبیره‌های عبری، یونانی، و لاتین از یک سو و الفبای گعز از سوی دیگر برگرفته از این دبیره هستند[نیازمند منبع].

این دبیره، از چپ به راست نوشته می‌شود.

میخی هخامنشی

نوشتار اصلی: دبیره میخی هخامنشی

خط میخی هخامنشی به احتمال زیاد توسط داریوش بزرگ ایجاد شده است. این نوع خط میخی که متشکل از ۵۰ علامت است. آخرین نوع خط میخی‌است که ابداع شده است (در سده‌ٔ ششم پیش از میلاد). این خط برای نوشتن کتیبه‌های هخامنشی به کار رفته است. خط میخی هخامنشی خطی نیمه الفبایی نیمه هجایی است به علاوهٔ ۸ علامت (ایدئوگرام) که برای لغات پر استفاده مثل شاه، کشور و اهورامزدا به کار می‌روند. این خط از ساده‌ترین خطوط میخی است. تنها خط میخی اوگاریتی است که از آن ساده تر است و صد در صد الفبایی است. این خط همکنون در استاندارد یونیکد (۴٫۱) پذیرفته شده و بازه‌ای به آن اختصاص داده شده است.

دبیره میخی هخامنشی

بخشی از سنگ‌نبشته‌ای در تخت‌جمشید به دبیرهٔ میخی هخامنشی

بخشی از سنگ‌نبشتهٔ بیستون به دبیرهٔ میخی هخامنشی

دبیرهٔ میخی هخامنشی دبیره‌ای میخی است که آن دسته از سنگ‌نبشته‌های هخامنشی را که به پارسی باستان است به آن نوشته‌اند. کتیبه‌های مذکور در تخت جمشید، دشت مرغاب، بیستون، الوند، شوش، و آسیای صغیر به فرمان شاهان هخامنشی، به ویژه داریوش اول و خشایارشا کنده گردیده‌اند.

 


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

خط در ایران شنبه 1388/03/09 8:4

نمونه ای از خط میخی دوره هخامنشی

 

پس از حمله اعراب و آمدن اسلام به ایران، فرهنگ ایران در دو دورهٔ پیش از اسلام و پس از اسلام بررسی میگردد. بهمین ترتیب مبحث خط نیز به دو بخش می‌شود؛ بخشی از آن مربوط به خطوط پیش از اسلام در ایران و بخش دیگر مربوط به خط پس از اسلام است.

 

 

خط در ایران پیش از اسلام

خط ایلامی:

نوشتار اصلی: دبیره ایلامی

دبیرهٔ ایلامی، از ۲۹۰۰ سال پیش از میلاد به شکل‌های نیاایلامی، ایلامی باستان و میخی ایلامی دگرش یافت. دبیرهٔ میخی ایلامی، دبیره‌ای میخی است که از ۲۵۰۰ پ.م. تا ۳۳۱ میلادی به کار می‌رفته‌است. این دبیره از دبیرهٔ میخی اکدی بدست آمده‌است.

بقیه را در ادامه مطلب مطالعه فرمایید.


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |


مردان کوتوله دوشنبه 1388/03/04 9:36
 

دانشمندان انسان شناس مردان کوتوله به نام بوش من در یکی از روستاهای افریقای جنوبی  را از اجداد انسانهای اولیه و آدم و حوا می دانند.

منبع:http://en.wikipedia.org/wiki/Bushmen

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

خونین شهر آزادیت مبارک یکشنبه 1388/03/03 13:58

زِمسٌان تِمانا بونو اَمٌَه روسیاهی زغال فروشَ رِ مانِه

خرمشهر را خدا آزاد کرد(امام ره)                                                       خرمشهر۱۳۸۷

صدام با شنیدن پیروزی رزمندگان اسلام در فتح خرمشهر فرماندهان نظامی خود را جمع کرده و آنها را توبیخ نمود. همچنین در حضور جمع به طرف یکی از فرماندهان خود لنگه کفش پرتاب کرد.

آزادی خرمشهر را به  دلاور مردان این سرزمین و جانبازان پرتوان  عملیات بیت المقدس تبریک می گوییم.

 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

بدون شرح شنبه 1388/03/02 9:6
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

منبع: وبلاگ یک پسر خوب

اولين مردماني كه سيستم اگو يا فاضلاب را جهت تخليه آب شهري به بيرون از شهر اختراع كردند ايرانيان بودند . 
اولين مردماني كه اسب را به جهان هديه كردند ايرانيان بودند . اولين مردماني كه حيوانات خانگي را تربيت كردند و جهت بهره مندي از آنان استفاده كردند ايرانيان بودند . 

 اولين مردماني كه مس را كشف كردند ايرانيان بودند . اولين مردماني كه آتش را در جهان كشف كردند ايرانيان بودند .اولين مردماني كه ذوب فلزات را آغاز كردند ايرانيان بودند در شهر سيلك در اطراف كاشان . اولين مردماني كه كشاورزي را جهت كاشت و برداشت كشف كردند ايرانيان بودند .

اولين مردماني كه نخ را كشف كردند و موفق به ريسيدن آن شدند ايرانيان بودند . اولين مردماني كه سكه را در جهان ضرب كردند ايرانيان بودند . اولين مردماني كه عطر را براي خوشبو شدن بدن ساختند ايرانيان بودند .

اولين مردماني كه كشتي يا زورق را ساختند ايرانيان بودند به فرمان يكي از پادشاهان زن ايراني.  اولين ارتش سواره نظام در دنيا توسط سام ايراني اختراع شد با 115 سرباز .  اولين مردماني كه حروف الفبا را ساختند در 7000 سال پيش در جنوب ايران ، ايرانيان بودند .

 اولين مردماني كه شيشه را كشف كردند و از آن براي منازل استفاده كردند ايراينان بودند .  اولين مردماني كه زغال سنگ را كشف كردند ايرانيان بودند . اولين مردماني كه مقياس سنجش اجسام را كشف كردند ايرانيان بودند . اولين مردماني كه به كرويت زمين پي بردند ايرانيان بودند . اولين مردماني كه قاره آمريكا را كشف كردند ايراينان بودند و كريستف كلب و واسكودوگاما بر اثر خواندن كتابهاي ايراني كه در كتابخانه واتيكان بوده به فكر قاره پيمايي افتادند.و ...

ناگفته نماند:

 اولین افرادی که سعی می کنند همیشه از آب گل آلود ماهی بگیرند.اولین افرادی که واژه کلاه شرعی را ابداع نموده اند- اولین افرادی که از اول صبح تا سرشب هیچ وقت مضرات دروغ -ریا- غیبت-حسادت و هزاران موارد دیگر را در زندگی شخصی و اجتماعی خود نادیده می انگارند- اولین افرادی که حب جاه و حب مقام چشمشان را کور می کند و برای رسیدن به منصبی پا روی کله افراد دور و نزدیک به عنوان نردبانی برای ترقی می گذارند و..... چنین افرادی در کشور ایران وجود نداشته و جایی ندارند.

از کوزه همان برون تراود که در اوست.

با توجه به گذشته پر افتخارمان بیایید بیشتر از پیش با خوبیهایمان ایران و ایرانی را به جهان معرفی نماییم. 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

اقوام باستانی یکشنبه 1388/02/20 8:3

 همسه کیجا قشنگ کیجاناصر وحدتی خواننده اشعار فولکلوریک گیلکیساز سنتیمجسمه اخناتون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

    

جهت کسب اطلاعات بیشتر به  پیوندهای روزانه این وبلاگ بخش ویکی پدیا گیلکی مراجعه فرمایید.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

Famed Nefertiti bust 'a fake': expert چهارشنبه 1388/02/16 11:27

کارشناس: مجسمه نیم تنه ملکه زشت مشهور  تقلبی بود.

PARIS (AFP) – The bust of Queen Nefertiti housed in a Berlin museum and believed to be 3,400 years old in fact is a copy dating from 1912 that was made to test pigments used by the ancient Egyptians, according to Swiss art historian Henri Stierlin.

آقای استرلین باستان شناس هنر از کشور سوئیس می گوید: مجسمه نیم تنه ملکه زشت در موزه برلین بوده و بر این عقیده است که (این مجسمه ) 3400 سال سن دارد. در حقیقت این مجسمه یک کپی ساخته شده جهت آزمایش بر روی رنگدانه های به کار گرفته شده توسط مصریان باستان در سال 1912 میلادی است.

 جهت کسب اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب و یا آدرس ذیل مراجعه فرمایید:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nefertiti


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

منبع: بابل‌نت

مشهور به امير مازندراني، شيخ العجم و اميرالشعراء، از شاعران تبري‌سراي مازندران بود. نام و زندگي وي در پرده ابهام مانده است. از سروده‌هاي منسوب به وي مي‌توان گفت كه از مردم شيعي روستاي پازوار بارفروش (از توابع بابلسر) بود و معشوقه‌اي به ‌نام گوهر داشت .
شماري از منابع درباره زندگي، آغاز شاعري و عرفان امير چندان به خطا رفته‌اند كه به افسانه مانند است. برخي نام وي را شيخ محمد پازواري و برادرانش را كريم و رحيم دانسته‌اند و نوشته‌اند كه در زمان حكومت محمد صفوي ( ؟ - ق ) در پازوار به دنيا آمد(حدودأ قرن نهم هجری) و پس از برانداختن فرمانروايان محلي و تصرف مازندران به دست شاه عباس صفوي به وي پيوست. امير از آن پس با شاه بود و از شاه لقب شيخ العجم و اميرالشعرا گرفت. پس از مرگ شاه عباس (1038) وي به بوكلاي پازوار بازگشت و در همان ‌جا درگذشت و در كنار برادرانش به خاك سپرده شد.

شماري از منابع گمان مي‌دادند كه امير از سادات مرعشي پازواري بود. دائرةالمعارف تشيع وي را از شاعران پاياني سده نهم و اوايل سده دهم هجري آورده است. همين منبع وي را معاصر امير تيمور گورگاني (807) دانسته‌اند و آورده‌اند كه تيمور از سر خشم وي را به هند تبعيد كرد و پس از چندي بخشيد و روستاي پازوار را به او سپرد. همين كتاب به خطا امير پازواري و امير ساروي (مازندراني) را يك تن دانسته است.
يادآور مي شود كه تاكنون در هيچ‌يك از متون سده هشتم تا دوازدهم هجري از وي ياد نشده است. نخستين بار الكساندر شودزكو/ خودزكو ، ايران‌شناس لهستاني (1806 - 1881 م) ، در 1842م ، چند سروده منسوب به امير را به چاپ رساند و از وي به نام شيخ‌العجم امير پازواري ياد كرد.
پس از آن برنهار دورن (1805- 1881) به دستياري ميرزا محمدشفيع بارفروشي ديوان منسوب به امير را به نام كنزالاسرار مازندراني در سن پطرزبورگ(لنین گراد) به چاپ رساند.
نخستين بار در ايران رضاقلي هدايت (1218 – 1288) در فرهنگ انجمن آراي ناصري و تذكره رياض العارفين (نگارش 1260) از او ياد كرده است.

 خصوصيات شعري امير پازواري :
اشعار امير بيشتر دوبيتي و با عبارت «امير گته» آغاز مي شود و اعظم بخش‌هاي آن به صورت سوال و جواب شعري ( مناظره) مطرح شده است. تعدادي از اشعار امير به صورت چيستان مطرح شده كه هردو صورت شعري امير و تك‌بيتي‌هاي وي از حلاوت و عواطف خاصي برخوردار است. و اكثر شعرهاي امير در جهت عشق و علاقه وي به شيعيان حضرت علي (ع) و معشوقه‌اش «گوهر» سروده [شده] كه همگي داراي محتويات ارزشمند عرفاني، اخلاقي و ارزش‌هاي ديني است.

 توجه:

از اِمیری خوانان قدیم رامسر مرحوم مشهدی شعبان طالش عزیزی و مرحوم علی طالش بابایی و  مرحوم حاج مهدی یوسف طالشی  و از امیری خوانان در قید حیات و معاصرمان از  آقایان  رستم جمشیدی، آقاجان آقاجانی، سید نورالدین عدالت پناه، محمد سلملیان، حسین حدادی مقدم ، رضا حلاجیان، فغان جوربنیان، رسول آقاجانی، حسنعلی رودبار چوپانی، احمد اقبالی، محرمعلی طالش قربانی(خدا شفایش دهد و اورا برای مردم رامسر نگهدارد) ،مجید اتابکی، کریم قلی پور، حاج نقی حلاج ثانی، یحیی اسفندیاری و چند نفر آقا و خانم دیگر که مایل به افشای نام خود نیستند می توان نام برد.

از جمله اشعاری که به ایشان نسبت می دهند ودر منطقه رامسر و اغلب شهرهای استان مازندران در هنگام برگزاری جشن ها و مراسم  ،مردم کوچه و بازار بر لب دارند اشعار ذیل می باشند:

فلک مأمورَد امشب                                 ای زمین و آسمان پرنورَد امشب

جبرئیل آیٌد گویدَ نخندید                            محمد با خدا مهمانَد امشب

علی را خواب دیدم                                 علی را مسجد و محراب دیدم

علی دٌل دٌل سِوار،قنبر جلودار                   همچنین خواب شیرین هرگز ندیدم         

نشستم تا سحر خوابِم اثرکرد                      بدیدم دلبری کوچه گذر کرد

خواننده :مرحوم علی طالش بابایی

 انسان به یاد این بیت می افتد:

بی تو مهتاب شبی از آن کوچه گذر کردم        همه تن چشم شدم خیره به دنبال تو گشتم

 

اِمیر بگوته با می حال چه زار بَبیِه                       می خاتن گاه پِلم چال ببیه

می پوستین کلاه خورد شغال ببیه                         هر سگِ سیلی خانه بِدار(دار) ببیه

ای امیر بگوته یا می پٌشت گِلِ یا می دل در طلایی

                               مو ماس زَنم آی گوسوندٌ ، گاوِ گاهی

                                                       مو حاصل دردردنمای به قدرت الهی

کَل اِمیر بگوته یا مو کویا غار دباما           مو پلنگ مٌجِشا آهو شکار دباما

شِش(شبنم) سر بَزِ نیا مو بیدار با باما         اما خٌجیر کیجای تی چربدار بامابا

خور(خورشید) سویا، مَنگ (ماه) سویا ستاره سو

                                                     اَرصدا پوسِکا خانه دو تا ستاره سو

 خواننده:مرحوم مشهدی شعبان طالش عزیزی

 

 

با تشکر از برادران مراد رستمی

برگرفته از کاست صدا

 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

معرفی دو اثر ارزنده یکشنبه 1388/02/06 14:0

مجموعه کامل 15 جلدی تاریخ  طبری اثر محمد بن جریر طبری در یک CD با کیفیت عالی

محمد بن جریر طبری در سال ۲۲۴ ه.ق. در آمل یا طبر چشم به جهان گشود وی در عین مورخ بودن مفسری پرتوان نیز بود، وی کتاب تاریخ طبری را نگاشت که در آن وقایع به ترتیب سال تنظیم شده و تا سال ۳۰۲ هجری را در برمی گیرد. تاریخ طبری مرجع عمده تاریخ ایران تا اول سده چهارم هجری است، همچنین این کتاب در واقع مأخذ عمده تمام کسانی واقع شده‌است که بعد از طبری به تألیف تاریخ اسلام اهتمام ورزیده‌اند.

طبری در سال ۳۱۰ ه.ق. در شهر بغداد دیده از جهان فروبست.

 فیلم مستند هفت رخ فرخ ایران

فرزین رضاییان در یک  فیلم هفت هزار سال تاریخ تمدن ایران زمین را به تصویر کشیده است و نمادهای هر دوره از تاریخ ایران را در کنار یکدیگر به مخاطب ارائه می کند.

پیش از این در اثر گرانقدر دیگری فرزین رضاییان شکوه تخت جمشید را به تصویر کشید. هر دو اثر وی مورد توجه محافل ایران شناسی و آکادمیک قرار گرفته است.

فیلم مستند هفت رخ فرخ ایران در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا و بسیاری دیگر از دانشگاههای آمریکا به نمایش در آمده است.

فرزين رضاييان گفت :« از سال 1993 در کشورهايي چون فرانسه ، آلمان ، روسيه و ژاپن کار بر روي هفت رخ فرخ ايران آغاز شد که نشاني از خدمات ايرانيان به جهانيان در قالب يک  فيلمي يک‌ساعته است. در اين اثر از هفتاد ايران شناس و شرق شناس استفاده شد. هفت رخ اين مجموعه عبارت اند از: رخ اول گهواره تمدن رخ دوم، مديريت جهاني رخ سوم، چهارراه تمدن ها، رخ چهارم ، دوران طلايي ايران ، رخ پنجم ، ميناگري با کلمات، رخ ششم، استوار چون سرو و رخ هفتم، باز آفريني يک تمدن بزرگ است. 

توجه:

علاقمندان می توانند با آدرس الکترونیکی مدیر وبلاگ تماس حاصل فرمایند.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |