پرنده نگری در باغها و پارکهای داخل شهرها گامی نو در جهت آموزش حفظ محیط زیست

https://s24.picofile.com/file/8454451534/%D9%BE%D8%B1%D9%86%D8%AF%D9%87_%D9%86%DA%AF%D8%B1%DB%8C_%D8%AF%D8%B1_%D8%A8%D8%A7%D8%BA_%D9%BE%D8%B3%D8%AA%D9%87.JPG

تاریخچه پرنده نگری و ارزش اقصادی و زیست محیطی آن

اصطلاح پرنده نگری Bird watching برای اولین بار توسط ادموند سلوس (Edmund Selous) در کتابی با همین نام در سال 1901 به کار برده شده و سریعا در دنیا گسترش پیدا نموده است. اما پرنده نگری در دنیا قدمتی 200 ساله دارد. اولین توجه و علاقه مندی نسبت به تماشای پرندگان بخاطر زیبایی شان، (بیش از سودمندی آنها به خاطر گوشت و منبعی برای غذا) به اواخر قرن 18 میلادی توسط Gilbert White، Thomas Bewick، George Montagu و Johan Clare بر می گردد. در ابتدا این موضوع بیشتر جنبه بسیار تخصصی داشت و انجمن علمی (سلطنتی بریتانیا) اقدام به جمع آوری اطلاعات و نمونه برای موزه های انگلستان می نماید، لیکن به آرامی و در اوایل قرن 20 تغییراتی رخ داد و رویکرد حفاظتی و دیدگاه زیست محیطی بر این کار سایه افکند.

پارک های شهری به دلیل داشتن درختان و درختچه های انبوه، اغلب محل امنی برای لانه گزینی و تکثیر انواع پرندگان به شمار می آیند. آمد و رفت افراد و ریخته شدت مواد غذایی در این اماکن و رویش بذر گیاهان علفی یک و یا چندساله و وجود رطوبت بیشتر بواسطه آبیاری درختان و چمنزارها و تکثیر حشرات و انواع نرم تنان می تواند منبع مناسب تغذیه ای برای پرندگان به شمار آید. همچنین باغات میوه نیز علاوه بر ایجاد محلی مناسب جهت آشیانه سازی می توانند در تغذیه انواع پرنده ها نظیر توکای باغی از میوه مرکبات، سنجد و غیره مد نظر پرنده نگران قرار بگیرند.

این کار علاوه بر پایش پرندگان با زیستگاه ثابت نظیر انواع گنجشک می تواند در آمارگیری از پرندگان مهاجر فصلی نظیر الیکایی(لهجه گیلکی رامسری:جنجره=جنجرموسه) و تاج طلایی و غیره نیز کمک زیادی به افراد علاقمند کند.

در حال حاضر بیش از چند میلیون پرنده نگر ماهر و مبتدی در جهان در حال انجام این تفریح سالم و زیبا هستند که در ارتباط مستقیم با محیط زیست و رفتار صحیح شهروندی است. باید و نبایدهای این سرگرمی و چالش های آن و سیستم آموزش خردمندانه از طرف دیگر باعث شده تا این رشته به یکی از پر رونق ترین شاخه‌های اکوتوریسم تبدیل گردد. در این خصوص باغها و پارکهای شهری خصوصا آنهایی که قدمتی بیشتر دارند از اهمیت چشم گیری برخوردار می باشند.

دریافت مقاله:

https://www.iranianbirdingclub.com/details.asp?id=13182

ابزارک تصویر

نابودی باغشهر رامسر و خبرهای "مشتی آقا دروغ"

https://cdn.isna.ir/d/off-old/Mazandaran/Files/News/Image/139610/33283.jpg

به اعتقاد کارشناسان میراث فرهنگی، شهرسازی‌ نوین و ساخت و ساز‌های گسترده، شهرهایی را که از معماری باغ‌شهر برخوردار هستند بشدت در معرض آسیب قرار داده است. به عنوان نمونه الگوی معماری شهرهای بم، رامسر و میبد که به عنوان باغ شهر مطرح است، چند سالی است به‌دلیل ارزش افزوده زمین‌ و ساخت و سازهای انبوه در حال نابودی است.(منبع: http://bamiha.ir/1392/12/09/).

طراحی الگوی باغشهر هتل رامسر جهت زنده سازی هندسه باغ های ایرانی

تنها راه برون رفت رامسر از بیکاری و ایجاد اشتغال، توسعه همه جانبه صنعت گردشگری است.

رامسر، هاب گردشگری استان مازندران

طرح آمایش گردشگری رامسر

دل گبِ

دل گپ

دونیا چند مَنِ؟ هرچی کول گیته!، دونیا دِل همه چی دَرن از شیر مرغ تا جان آدمیزاد. بستگی دره تو چی دوس دره؟ تا کوجار بخای بیشی؟. امروز دِ دبار مُثان نی یَه. هر خَبط و خطایی بوکنی اونور دونیا تی شی خبر دَرِن. پس کار خوب بوکون حرف خوب بزن تا در خاطره ها زینده بمانی. خدا تره دو تَه گوش هَدَه یِه دَهَن. یعنی دو تَه گوش بَدِه یکی گَپ بزن. هَدِری گپ زَن خا، هِچ دَردی یَه، دَوا نوکانِه. وَنِه خوشته مَچه پشت گازه گیره کار بوکنی، تلاش زیاد بوکنی تا آوی(آبی) گرم دَکَه. ای دونیا دل هر چی ویشتر حرص بزنی سختی ­های زیندگی ویشترا بونِه. از چیزایی که دَره بهتر استفاده بوکون تا بَرسی به چیزهایی که نداره ولی وی آرزوشانِ دَرِه. اَلَن پول پیش دَرِه حرف وی دُمال. دونیا خیلی به حرص خواردن و مال و مِنال جمعا کُردن نی یَه!. تا فردا تی وارث شان بُخوارِن یِه فاتحه هم تی قبر سر نخوانِن.اگر بتونسی یه قدم خیر مردوم رِه وِگیر تا خدا هم تی دَس بگیره.

بقول سعدی(علیه الرحمه): دو کس رنج بیهوده بردند. یکی آنکه داشت و نخورد و دیگری آنکه دانست و نکرد.

توریسم مذهبی (Religious Tourism)

https://s24.picofile.com/file/8453423150/jpeg_%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B4_%D9%85%D8%B0%D8%A7%D9%87%D8%A8_%D8%AF%D8%B1_%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86_2010.jpg

در سال ۲۰۱۰ میلادی، آیین مسیحیت با گسترش در ۳۳٪ نوع بشر، بیشترین گسترش را روی کره خاکی دارد، و پس از آن اسلام با گسترش ۲۱٪، بی‌دینی با گسترش ۱۶٪ و آیین هندو با گسترش ۱۴٪ در حال افزایش هستند.

*توریسم مذهبی

توریسم مذهبی، عبارت است از بازدید گردشگران (با تعریف ویژه جهانگردی) از اماکن مقدس نظیر زیارتگاه­ها؛ مقبره امامزاده­ها و نظایر آنها .

*توریست مذهبی

گردشگرانی فرهنگی هستند كه برای زیارت اماكن، آثار، یادمان های مذهبی، انجام اعمال مذهبی و دینی، ترویج و آموزش و گذران اوقات فراغت به مكان­ها و مراكز مذهبی جهان سفر می­كنند(دكتر علی رحیم پور، 1375).

دریافت مقاله:

گردشگری مذهبی، فرصتی برای فرمانداران و ده یاران