درخت لیلکی (کرات دار)   Gleditsia Caspica Desf

 

http://nargil.ir/plant/images/pic/457/Gleditsia%20Caspica461.jpg

http://s5.picofile.com/file/8102715668/%D9%BE%DB%8C%D9%84%D9%87_1.jpg

 

لیلکی ایرانی یک گونه از جنس Gleditsia . بومی غرب آسیا، در آذربایجان و شمال ایران تا دریای خزر می باشد. این درخت یک درخت خزاندار به ارتفاع 12 متر، و با شاخه هایی پوشیده از خارهای متعدد به طول 10 تا 20 سانتی متر می باشد. گل ها متمایل به سبز و خوشه ای به طول 10 سانتی متر. میوه نیام دار و به طول 20 سانتی متر و عرض 3 سانتی متر می باشد.
این گونه بسیار شباهت به گونه Gleditsia japonica از آسیای شرقی دار.
لیلکی ایرانی یکی از گیاهانی است که عمل تثبیت نیتروژن را انجام می دهد.
 
   
 

http://gileboom.info/wp-content/uploads/2015/07/%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D8%AA-%D9%84%DB%8C%D9%84%DA%A9%DB%8C.jpg

درختی است خار دار که در شمال کشور می روید. از دیگر نامهای گیاه می توان لیلکی، لالکی، للکی ولالیک را نام برد. این درخت در نقاط پست ومرطوب جنگل های شمال ایزان می روید.دامنه انتشار آن محدود به جنگل های آستارا تا نور می باشد وبه شرق و شمال شرقی البرز ذاخل نمی شود. معمولا در سواحل ومیان بندانتشار یافته است وجامعه های فرعی آن گاهی جانشین جامعه های جنگلی می شود .

بیش از 500 متر ارتفاع از سطح دریا در جنگل بالا نمی رود. تاج درخت باز وپهن وبرگ های آن مرکب وشانه ای ومیوه های آن کشیده وعنابی رنگ ودرشت می باشند. ساقه وتنه آن دارای خار های درشت به طول 15 سانتیمتر می باشد.برگ های مرکب آن15-25 سانتیمتر و12-20 برگچه بیضی شکل به طول 2-5 سانتیمتر دارد.

موارد استفاده: چوب لیلکی خیلی سخت است .در مصارف روستایی برای پایه کندوج(انبار برنج) وپایه بنا به کار می رود.میوه سبز آن برای تعلیف گاو های گوشتی به مصرف می رسد.ومیوه رسیده آن علوفه زمستانی گاو ها را تشکیل می دهد.البته بدلیل محکم بودن چوب این درخت ،متاسفانه جنگل نشینان شمال کشور ،جهت استفاده از چوب آن در خانه سازی و یا تخریب جنگلها جهت کاشت درخت مرکبات و چای تقریباً نسل این درخت را از بین برده اند.

 علاوه بر آشیانه سازی پرندگان ، کندوهای زنبورعسل وحشی نیز بر روی آن ساخته می شود. پیله(غلاف میوه) این درخت خاردار بسیار مقوی بوده و جنگل نشینان در اواسط پاییز که پیله از حالت سبز به سیاه رنگ تبدیل می شود با چوبهای بلند و نازک(رت)بر بالای درخت رفته و پیله ها را به پایین درخت میریزند که به این کار در نواحی شرق گیلان و املش پیلا چینی( در شهرستان رامسر و حومه کرات پیله) می گویند و سپس پیله ها را جمع کرده و در پشت بام طویله ها ذخیره و در زمستان و فصل سرد سال به مصرف گاوها می رسد.

دانه و یا بذر داخل غلاف(پیله) که خاصیت ضد انگلی دستگاه گوارش داشت در زمان گذشته مورد استفاده  مردم محلی قرار می گرفت.

" تی کرات تولِ دَره می پایَه                 بند آو بَدَم بوشو  بوگو  تی بابایَه

اگر هَلِه،هَندَه مِره دوس دَرِه            فردا شوب  بیَه اَمِه خاتِن گایَه"

 

منبع: وبلاگ نصیر محله

ادامه نوشته

عاقلان شهر خاموشی چرا؟

روش های استفاده از فرصت های مناسب برای تعیین سرنوشت خود و سایرین در افراد متفاوت است. این امر به تربیت خانوادگی و سطح علم و بینش افراد نسبت به توانایی ها ی خود و شرایط حاکم برجامعه برمی گردد. امروزه استفاده از فرصت ها برای رشد و ترقی با تامین امکانات بیشتر و زندگی راحت تر برای خود و خانواده رقم می خورد. حال در این میان چه بر سر حقوق ضایع شده دیگران می آید زیاد اهمیت ندارد.

آلودگی دریای خزر فریاد زیر آب هزاران آبزی

در بوق و کرنا کردن کارهای انجام نشده به صورت تمام و کمال و بازی با الفاظ و اعداد و ارقام کاری عادی شده است و دست آویز برخی از افراد جهت بالارفتن از چندتا پله  از نردبان ترقّی است. در دل چیز دیگری است ولی بر زبان چیز دیگری. استفاده از فرصتهای مناسب برای خدمت به مردم از جمله این فرصت هاست که بخوبی و به صورت تمام و کمال در برخی مواقع از آنها استفاده نمی شود.

پروژه  هتل هفت ستاره سماموس در رامسر که به سرانجام نرسید

پیگیری قول ها و بخشنامه های مسئولین و معاونان استانی و کشور در بازدید از شهرستان رامسر در زمان انجام جلسات تودیع و معارفه یا برگزاری جشن ها و مراسم کلنگ زنی و غیره بر عهده کانون توسعه شهرستان رامسر گذاشته شده است. اگرچه یک دست صدا دارد ولی صدایش کم است می توان نتیجه کار را در برخورد مسئولین  در حرفها و حرکاتشان نسبت به پیشرفت طرح های خرد و کلان و پیگیری اتمام کارهای عمرانی و زیربنایی شهرستان رامسر جستجو نمود. هرازگاهی یکی دو طرح شاخص را در کوچه و برزن جارزده ولی از به سرانجام رسیدن کارها خبری نیست.

جهت توسعه و عمران شهرستان - برای تامین امکانات مکفی و به تحقق پیوستن شهر نمونه گردشگری  جز همدلی مسئولین با  اهالی رامسری و خبرگان شهر با تکیه بر حمایت مردم از کارهای زیربنایی راه دیگری وجود ندارد. این مطالب را گفتم تا به اصل مطلب برسم و ان هم توقع زیادی نیست:

ستاد پیگیری امور شهرستان بر عهده شورای محترم اسلامی  و کانون توسعه شهرستان (NGO) است ولی تا چه حد این امر به واقعیت پیوسته و اینکه در کارهای زیربنایی و انجام استراتژی های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت این شورا چقدر فعالیت نموده است خود حدیثی است مفصّل.

آیا جز به تاکتیک های جسته و گریخته به صورت مقطعی در مواقع عَزل و نصب ها و ایجاد جّو سیاسی و آنهم به بهانه برنده شدن در رقابت ها و ... و ارائه راهکارهای تقویت بُنیه صنعت گردشگری(شهری و روستایی) جز در حرف، کاری تمام و کمال و به نفع مردم شهرستان و اقتصاد توریسم در آن انجام شده است؟.

آیا بهتر نیست بجای شروع طرحهای جدیدتر که در جای خود بسیار جالب و حیاتی اند در ابتدا به طرحهای نیمه تمام مسئولین قبلی، نیز توجه کرده و آنها را به سرانجام رساند تا از هدررفتن میلیونها تومان سرمایه هزینه شده جلوگیری شود؟.

وضعیت فعلی موجود در شهرستان و گرم شدن چانه ها و محافل جهت انجام بهتر انتخابات و نشستن بر مَسند فعلی نیز حکایت از این دارد که از دور سر و صداهایی می آید ولی از نزدیک خبری نیست.

یاد این زبانزد افتادم:

"بوی کباب می آید ولی اشتباه نکنید دارند خر داغ می کنند."

ولادت پیامبر اکرم(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع) بر عموم مسلمانان ایران و جهان مبارک باد

http://vareth.ir/files/fa/news/1393/10/17/97561_334.jpg

 

Green Tourism= Ecotourism

http://ramsarfr.ir/g2//photo04.jpg

Mijaran  dam  - Ramsar- Mazandaran

دریافت مطلب :

http://nmoaref.blogsky.com/1396/08/23/post-67/Green-Tourism-Ecotourism

ادامه نوشته

هفته کتاب و کتابخوانی و روز کتابدار مبارک

http://s9.picofile.com/file/8274537176/%DA%AF%D9%84.jpg

روزی که پرندگان آسمان بر شاخه های خشکیده و درختان به خواب رفته آواز زندگی را سر می دهند تا سال دیگر در فصل شکفتن و رویش جوانه ها دوباره سبز شوند. می توان معنای زندگی کردن را در لابلای ورق های یک کتاب تازه جستجو کرد."آری خواندن هر کتاب برگی تازه در زندگی است".

آدرس و تلفن کتابخانه های عمومی شهرستان رامسر
ردیف
نام کتابخانه
آدرس
شماره تماس
1
کتابخانه عمومی حاج حسن احمدنژاد رامسر
خ شهید مطهری- جنب آزمایشگاه سینا
55224157
2
کتابخانه عمومی فرید رامسر
خیابان شهید مفتح - کوچه کشاورزی
55224654
3
کتابخانه عمومی آقابسمل سادات شهر
خیابان دستغیب
( آب گرم )
55210919
4
کتابخانه عمومی حاج امیر ارسلان احمری نژاد کتالم
بلوار 22 بهمن
55245580
 
 
 
ادامه نوشته

به یاری زلزله زدگان بشتابیم

http://cdn.fararu.com/files/fa/news_albums/336425/2122/resized/resized_352758_817.jpg

(تصاویر) صبح پس از زلزله در سرپل‌ذهاب و قصرشیرین

شعر نو گیلکی (هَسا شعر)

"آسمان دِل خیلی بزرگه"

 

آسمان سیاه با

ترمی دابا گِل پُشته شی

چُم، چُمِ  دِ نوتونسِه

گرومب .... گرومب

آسمان گرومبه، تی گوش کَرا کورده

یتیم چورَه ای تول مَن  دُو کورده

کولاک، یاعلی بوگوت!

یتیم چورَه ای تول مَن هَلِه دُوِسه

 تولوشون آو رِوانه با

از کوه و از دشت

جُووِنه گه آو، مَشتا با

مُردوم جا جیرکایَه آو دَکِت

وَچه گه پا لیغز بُخارد

بَکِته جُوُنِه گِه آب دِل

سر تا پا چَفته وَکِت

وی مُشت مَن  دار و دوا دابا

وی مارِه مریض با

 خوشته هَمرَه بگوته:

می ماره گِ کار چی وَکَنِه! خدایا چی وَنِ باباشِه!

خوشتِه پُشت مَچه گازه گیتِه

چَفتِن(چَفته بابا) لیباس هَمرَه وَرِسَه

هَنده دُوَکِت

ای مارصَفِر خیلی مراقب با

بَرسی یَه خوشته خانِه دیم، بُشا دُرون تا دَواِیَه هَدِه

بِدَه، وی مارِه فقط یِه ناک بَزه

دِ تُمانا کُرده با

باد تَله دوج مَن صدا کُرده

کُلبَره باغ مَن، هَدرکَه صدا کُرده

همساده شان جمعا بان

 آسمان دل پُر با، بَترکِس، صدا بوکورد.

شعر: محمد ولی تکاسی

گویش: گیل گالشی منطقه رامسر

(مهر96)

 

ترجمه:

"دل آسمان خیلی بزرگ است"

آسمان سیاه شد

مه غلیظ، زمین را فراگرفته بود

چشم، چشم را نمی دید

گرومب .... گرومب

صدای غرش آسمان گوش را کَر می کرد

بچه یتیم داخل گِل و لای می دوید.

باران شدید باریدن گرفت.

بچه یتیم باز هم داخل گل و لای می دوید

آب گل آلود جاری شد

از کوه و از دشت

جوی  پر از آب شد

آب خانه های مردم را فراگرفت

پای پسربچه لیز خورد

افتاد داخل جوی آب

سر تا پایش خیس شد

در مشت خود دارو و دوای گیاهی داشت

مادرش مریض بود.

با خودش گفت:

کار مادرم چه می شود! خدایا چه باید پیش بیاید!

پشت لبش را گاز گرفت

با لباس خیس شده برخاست

باز هم دوید

این دفعه بیشتر مراقب بود

رسید کنار خانه اش، رفت داخل تا دوا را بدهد.

دید، مادرش فقط نفس آخر را کشید.

دیگر تمام کرده بود.

باد در داخل غار سنگی صدا می کرد.

درب چوبی باغ، بیهوده صدا می کرد.

همسایه ها جمع شدند.

دل آسمان پر بود، بُغضش ترکید، صدا کرد.

شعر: محمد ولی تکاسی

گویش: گیل گالشی منطقه رامسر

(مهر96)

 

بزرگان رامسر(  دکتر سید مجتبی روحانی (م. مِندِج)

دکتر سید مجتبی روحانی (مِندِج)

ایشان فرزند مرحوم آیت ا... حاج سیّد محمد هادی روحانی قدس ا... و مادری فداکار از قشر فرهنگی است که متولد 1322 شمسی در ییلاق جُوردی(جواهرده) رامسر است و در بهمن ماه 1395 به رحمت حق پیوست. تحصیلات ابتدایی را در شهرستان رودسر و تحصیلات متوسطه را در قم(دبیرستان حکمت و حکیم نظامی قم) به انجام رساند. وی متخصّص بیماریهای پوست و عضو ارشد هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و چند مرکز علمی در ایران و آمریکا  بود.

ایشان برادر شاعر معروف اولین شعر نوی گیلگی رامسری(هَسا شعر) و چکامه  بلندی به نام "ایلمیلی" مهندس سید مرتضی روحانی است.

ایشان در کتاب بزه میلجه با نهایت دقّت و کَنکاش فراوان از واژه های گیلکی گالشی و اصیل استفاده کرده است. داستان زندگی مردم دیار سخت سر و کوه نشین را با زبان شیرین شعر برای نسل فردا با بهترین شیوه سروده است. رُمان مستور و درک معانی انتزاعی در مجموعه شعرهای این کتاب، حکایتی از نوعی تنهایی و دردمندی شاعر از جُور زمانه است که هر انسانی را به تفکّر وا می­دارد. همچنین با تحقیق در احوال بزرگان رامسر و پیش بینی آینده  در اشعار خود می­توان گفت ایشان از زمان خود کمی فَراتر رفته است.

چندی هی "وَژک[1] تَله"

"گاوگردان"،  پرتگاه ، لِردکِ سر

"لِوِک تَله"

"صَبُون ِ دولاغ"، دِل آواکون،

یِه پا چولاغ،

بوروَرکِ،

لِنگ بِشکستِه، نَر پَرِنه،

بُزوَچه کِ دُمال بُشوم،

هی، هی بَزَن

هی ، نی بَزَن،

دُخُوشته دیمه!

جَلا نَدرِم، پِ زِ!

خِلی دَس می جِ زِ!!

ترجمه:

آه .... تا چند ....

هر دم، در کوه وژک

و در سراشیبی و پرتگاه گاوگردان

و لوک تله(نام تپه ای صخره ای در جواهرده رامسر)

و صبون دولاغ(نام مکانی در جواهرده پایین شرک و کمربُن) دلهره انگیز و دهشتناک

با پای چُلاغ و لنگ،

به دنبال بره بور

و گوسفند پاشکسته و بزهای کوچولو

بروم و بدوَم

هی .... هی بزنم

و دمادم نی بزنم

صورتم شکسته و خشکیده و تکیده شده است.

دیگر جلایی ندارم،

پاییز است!

و دست های خالی ام،

جهیز من است!!.

 

مِندِج بگوته:

گیلان جان،"یا علی" تی سرزمینه

آزادارون(درختان آزاد[2])، لَوای(پرچم) "شاه دینه"

تی سبزه زار کَش،"بِسمِل[3]" بنالِست

"شرفشاه[4]" زار بَزه، "مِندِج" غمینه

 

مِندِج بگوته:

گیلان جان،سو، زَنه، اِسپه سُماموس

تی جانِ، پو  زَنِه، اِسپه سُماموس!

هزارون شب، تی سَر، کورفی(جُغد) بنالِست!

هَندَه، سو سو، زَنِه، اِسپه سُماموس!

 

مِندِج بگوتِه:

گیلان جان، "ایلمیلی"، سورخه قبایه!

 "سماموس[5]" تی چُومِه، دُلفک(نام کوهی است) تی پایَه

هزارون گب دَرِه تی کاس دریا(دریای آبی)

بنازم، تی چوم و تی دست و پایَه

 

آثار ایشان به شرح ذیل است:

الف) گیلکی

1-     وَژَک(مجموعه شعر).

2-     جلوه هایی از امتزاج تصاویر در شعر

3-     دوتَه چُوم اُلَک(مجموعه چند داستان کوتاه).

4-     بَزه میلجه و گیلان جان.

ب) فارسی

1- حجم عبور زاری(شعر).

2- رساله امتزاج تصاویر.

3-اضطراب(رمان)

4-آقاجان"هانی"(نوشتار).

ج- پزشکی

بیماریهای پوستی نوزادان.

 

منبع مورد استفاده:

1-     روحانی، سید مجتبی.1379. بزه میلجه و گیلان جان. نشر گیلکان رشت. شابک 5-6-90556-964.



[1] -"وَژک" نام کوهی بلند در جواهرده رامسر است و از ریشه وَچِک و یا وَچه به معنای تکرار در اوستا آمده است. با آثار باستانی کشف شده می توان احتمال داد که تقدیس این کوه اسطوره ای در نزد مردم  گذشته به  زمان­های خیلی دورتر از زرتشتیان و اشکانیان بر می گردد.

[2] - درخت آزاد سمبُل شجاعت و صبوری و آزادگی مردم شمال کشور است و عَلَم های امام حسین(ع) نیز نشانی از این اسطوره ایرانیان می باشد که در برابر مَشکلات سر خم می آورد ولی هرگز نمی شکند.

[3] - "بِسمِل": میرآقا محمدبن سید حسین میر عبدالمطلب حسینی  مشهور به "بِسمِل" که در جوانی سر به سوی آستان حق گذاشت. بِسمِل ،عارفی شوریده و شیدای خاندان عصمت و طهارت بود که در سال 1300 (هجری قمری) چشم از جهان خاکی بربست و در جوار قبر ملا سید در سادات شهر رامسر به خاک سپرده شد. مرثیه های بِسمِل از پرشورترین مراثی  به شمار می روند.

به نظر می رسد "بِسمِل خوانی" و "مِندِج خوانی" می تواند مورد توجه اهل تحقیق و فرهنگ رامسر در توریسم مذهبی قرار گیرد.

[4] - پیر شرفشاه دولایی از جمله عُرفا و یکی از شاعران گیلکی سرای استان گیلان است. دو بیتی های شرفشاه مشهور است.

[5] - سماموس یا بام گیلان از رشته کوههای  البرز و از بلند ترین قله های استان گیلان با ارتفاع بیش از 1300 متر از دریای کاسپین است . اخیرآ جاده ای از جواهرده رامسر به سمت قلّه آن ساخته شده است که علاقمندان و کوهنوردان  زیادی را به سوی خود جلب می کند.

فریدون مشیری

فریدون مشیری در سی ام شهریور ۱۳۰۵ در تهران به دنیا آمد. جد پدری او به دلیل مأموریت اداری به همدان منتقل شده بود، و پدرش ابراهیم مشیری افشار در سال ۱۲۷۵ خورشیدی در همدان متولد شد، و در روزهای جوانی به تهران آمد و از سال ۱۲۹۸ در وزارت پست مشغول خدمت گردید.

http://img.tebyan.net/big/1384/02/1862521621206825010224014647165241813922547.jpg

 

او شاعری است صمیمی و صادق که شعرش آینه تمام نمای احوال و صفات اوست.کلام مشیری ، منزه و محترم است. او شاعری است ادیب که در همه حال حرمت زبان و اهل زبان را حفظ می کند.اندیشه هایش انسان دوستانه و نجیب است و برای احساسات و عواطف عاشقانه از لطیف ترین و زیبا ترین واژه ها و تعبیرها سود می جوید.

او در سال 1333 ، از دواج کرد و دو فرزند بنام های بهار و بابک داشت که هر دو دانشگاه را به پایان رسانده و در کنار آثار او، ثمره زندگی او بودند س.

 کتاب های اشعار او بترتیب عبارتند از:

 تشنه توفان، گناه دریا، نایافته، ابر و کوچه، بهار را باور کن، از خاموشی، مروارید مهر، آه باران، از دیار آشتی، با پنج سخن سرا، لحظه ها و احساس، آواز آن پرنده غمگین.

 گزینه های اشعار او عبارتند از:

 پرواز با خورشید، برگزیده ها، گزینه اشعار سه دفتر، دلاویزترین، یک آسمان پرنده، و همچنین برگزیده ای از کتاب اسرار التوحید به نام یکسان نگریستن.

 وی در سوم آبان ماه 1379 در سن 74 سالگی و بر اثر بیماری، چشم از جهان فرو بست.

صبا را ديدم و گفتم صبا دستم به دامانت

بگو از من به دلدارم تو را من دوست میدارم

ولي افسوس و صد افسوس

زابر تيره برقي جست

که قاصد را ميان ره بسوزانيد

کنون وامانده از هر جا

دگر با خود کنم نجوا

يکي را دوست ميدارم

ولي افسوس او هرگز نميداند

 "فریدون مشیری"

ادامه نوشته

ابوالقاسم حالت

 

ابوالقاسم حالت

سوم آبان‌ماه سال‌روز درگذشت ابوالقاسم حالت است. او طنزپرداز، مترجم، شاعر و سراینده‌ی اولین سرود ملی پس از انقلاب می باشد.

 به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابوالقاسم حالت سال ‌١٢٩٨ در تهران به دنیا آمد. او تحصیلات متوسطه را در دبیرستان مروی تهران به پاپان برد و به استخدام شرکت ملی نفت ایران درآمد و تا زمان بازنشستگی در آن‌جا ماند. در جوانی زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسه را آموخت و از سال ۱۳۱۴ با سرودن شعر در قالب‌های کلاسیک و تذکره‌نویسی فعالیت ادبی خود را آغاز کرد.

 حالت فعالیت خود را در زمینه طنز نیز از سال ۱۳۱۷ از طریق همکاری با مجله معروف فکاهی «توفیق» آغاز کرد. او بحر طویل‌هایش را با امضای «هدهد میرزا» و شعرهایش را با نام‌های مستعار «خروس لاری»، «شوخ» و «ابوالعینک» به چاپ می‌رساند. این طنزپرداز پس از انقلاب هم مدت زمانی نسبتا طولانی با مجله «گل‌آقا» همکاری داشت.

دانلود فایل صوتی

اولین سرود ملی جمهوری اسلامی ایران

اولین «سرود ملی جمهوری اسلامی ایران»؛ شاعر: «ابولقاسم حالت» و آهنگساز: «محمد بیگلری پور». ساخته شد که متن آن را در زیر مطالعه می فرمایید:

شُد جمهوری اسلامی به پا

که هم دین دهد هم دنیا به ما

از انقلاب ایران دِگر

کاخ ستم گشته زیر و زِبَر

تصویر آینده ی ما،

نقش مراد ماست

نیروی پاینده ی ما،

ایمان و اتحاد ماست

یاریگر ما دست خداست

ما را در این نبرد او رهنماست

در سایه ی قرآن جاودان

پاینده بادا ایران



آزادی چو گل ها در خاک ما

شکفته شد از خون پاک ما

ایران فرستد با این سرود

رزمندگان وطن را درود

آیین جمهوری ما

پشت و پناه ماست

سود سلحشوری ما

آزادی و رفاه ماست

شام سپاه سختی گذشت

خورشید بخت ما تابنده گشت

در سایه ی قرآن جاودان

پاینده بادا ایران

ادامه نوشته

سه شنبه بازار روز رامسر

https://dc577.4shared.com/img/UnT2L1pbca/s24/15eddae1130/IMG_2151?async&rand=0.4710228978483627

عکس: محمد ولی تکاسی

شهریور96

 

ماجرای ده شَلَمرود

منبع: غزال موذن

http://www.qarare88.blogfa.com/post-104.aspx

حجم وسیعی از آنچه که از روزهای ساده و بی‌آلایش کودکی باقی می‌ماند و تا بزرگسالی افراد را همراهی می‌کند، داستان‌هایی است که شنیده‌اند و دنیای قصه‌هایی است که در آن‌ها زندگی کرده‌اند.

کودک با شیندن قصه‌، فضای آن را باور می‌کند و با تک‌تک شخصیت‌های داستان هم‌زیست می‌شود. هر کلمه و جمله از شخصیت‌های داستان در ذهن کودک سازنده‌ی شمایل جهانی است که او با آن قصه برای خود می‌سازد.

داستان‌های حسنی نگو یه دسته گل، حسنی ما یه بره داشت، دزده و مرغ فلفلی و ... از نوشته‌های مرحوم منوچهری احترامی؛ از آن دست اشعار و قصه‌هایی است که نه تنها کودکان دیروز را مجذوب خود کرده و با محتوایش بر آنان تأثیر گذاشته، بلکه تا همین امروز نیز با همان تصویرهایِ قدیمیِ همیشگی‌اش در کتابفروشی‌ها به چشم می‌خورد به راستی از قلم مرحوم منوچهر احترامی چه تراویده که تا این حد جاودان مانده؟! ده شلمرود او چه ویژگی‌هایی داشته که در جغرافیای ذهن همه‌ی ما پذیرفته شده و ماندگار باقی مانده است؟! احترامی، حسنی را چگونه خلق کرده که داستان ساده‌ی حمام رفتن‌اش با تمام جملات و حروفش هنوز هم بر زبان‌ها جاری است. حیوانات قصه‌ی حسنی چه تفاوتی با جوجه و مرغ و الاغ‌های بقیه‌ی قصه‌ها دارند؟!

به راستی منوچهر احترامی چه کرده‌است؟

 

ماجرای ده شلمرود زنده یاد منوچهر احترامی - تبیان

حسنی توی ده شلمرود - آپارات

 

قلعه نظامی مارکوه کتالم شهرستان رامسر(دوره اسماعیلیان)

http://www.makanbin.com/mazandaran/files/2014/01/-%D8%B1%D8%A7%D9%85%D8%B3%D8%B1-1389624901.jpg

 

رامسر  دهه 30

http://s2.picofile.com/file/8260787150/196_001.jpg

 

نذر برای باردارشدن زن

نذر برای باردارشدن زن

محمدولی تکاسی

mwtokasi@yahoo.com

به دنیا آوردن فرزند و زیادکردن نسل (توالد و تناسل) همواره یکی از دل مشغولی های انسان از اَعصار گذشته تا زمان حال بوده است. زمانی پیروان آیین های مهرپرستی و ماه پرستی و به روایتی در آیین زرتشی چند همسری را برای زنان مُباح می­دانستند و زمانی نیز پیروان دین اسلام، چند همسری را برای مردان تجویز می کردند تا ضمن پناه دادن به زنان اسیر و یا شوهرمرده در جنگ ها، تعداد جمعیت مسلمانان نیز در جهان زیاد شوند. بهر حال برطرف کردن نیازهای عاطفی­، اجتماعی و تکامل انسان ها در گرو ازدواج با جنس مخالف است. وجود آداب و رسوم مختلف و قوانین موجود در جوامع گوناگون، گاهأ سد راه ازدواج می شوند و اغلب زندگی قشر جوان را با مشکلات ناخواسته ای روبرو می کنند.

استفاده از گیاهان دارویی و انواع غذاهای مقوّی و مغز دانه ها برای باردارشدن زن ها در زمان گذشته توسط حکیم ها و یا ماماهای روستایی تزویج می­شد که گاهأ هم جواب می داد و همسران جوان به آرزویشان می رسیدند.

برای برطرف کردن این مشکل، به مردان توصیه می شود 2 قاشق غذاخوری عسل را قبل از خواب میل کنند. در کشورهای چین، ژاپن و خاوردور که با مشکل ناباروری مواجه اند، در طول روز مخلوطی از مقداری پودر دارچین و یک دوم قاشق چای خوری عسل را به طور مرتب روی لثه و داخل دهان خود قرار می دهند تا مخلوط حاصل از طریق بزاق وارد بدن شود. زوجی که مدت 14 سال بچه دار نمی شدند با شروع مصرف عسل و دارچین پس از مدت کوتاهی صاحب دوقلو شدند. هم چنین از ژله رویال که غذای  ملکه زنبور عسل است برای درمان ناباروری نیز در حال حاضر استفاده زیادی می شود.

از امام محمد باقر علیه السلام نقل شده است: که مردی از کمی فرزند به امام شکوه نمود. امام به ایشان فرمود: سه روز بعد از نماز عشا و صبح این کارها را انجام دهد:

70 مرتبه سبحان الله، 70 مرتبه استغفرالله،و این  اذکار را ختم کند به آیات 12-10 سوره نوح. و در شب سوم با همسرت تماس برقرار کن خداوند به تو فرزندی عنایت خواهد کرد.

روزی مادر شوهری از عروسش گِله ای کرد و گفت:

یکی یَه رِ  وَچه نوبونو وَنه چی کُردِن!

عروس گفت: "زمین پهناور و آبم فراوان     تی برزیگر ناتوانِ  اِسِه وَنه چی کُردِن"!

آداب و رسوم محلی برای باردارشدن زن

در شهرستان های شرق گیلان و غرب مازندران در زمان گذشته مردم بر این عقیده بودند که اگر کسی با  سوزن به چادر روی سر عروس نخی گِره بزند، عروس صاحب اولاد نخواهد شد لذا افراد بیگانه را به مجلس عروسی راه نمی­دادند. برای بچه دارشدن اغلب اوقات به مراجع مذهبی و دعانویس ها مراجعه می کردند و دعا را به پهلوی زن جوان می بستند تا صاحب اولاد شود.

همچنین با انجام نذری در ایام محرم و یا ماه رمضان بر طبق آداب و رسوم ذیل اقدام می کردند:

*هفت کلگه(کوگَه) یا محلّه

با پای برهنه به زیر هفت عَلَم، هفت بُقعه، مسجد و یا تکیه  می رود و سکه ای می دهد.

*لال پُله(پُلا)

شب عاشورا به 7 خانه می­رود و بطور ناشناس قاشقی را به قابلمه ای می کوبد و از آنان غذای نذری ماه محرم می گیرد و می خورد.

*چِل کاسه

نذر و نیّت می کند و از 40 بشقاب پلویی که به تکیه ها و مساجد می آورند کمی بر می دارد و می خورد.

*استکان دزدی

از روضه سرا استکان و ... می دزدد . اگر نذرش برآورده شد چندین استکان می خرد و به آنجا می دهد.

*سیاه پوشاندن

به منبرمسجد، سیاه می پوشاند و نذر می کند که بچه دارشود.

*نان 72 تَن

72 عدد نان به نذر 72 تن شهید کربلا بین مردم پخش می کند که به نان 72 تن مشهور است.

*گَهرِه دابُسُن(گهواره بستن)

گهواره کوچکی را تهیه نموده و به داخل ضریح امامزادگان و مساجد متبرکه  با نخ سبز رنگ می­بندند.

درمان ناباروری

امروزه با گسترش دانش بشر و توسعه علم بیوتکنولوژی برای درمان  ناباروری ازروش هایی مثل تلقیح درون و خارجی رحمی(IVF)، تزریق اسپرم داخل تخمک، اهدای جنین و دهها روش دیگرو یا تقویت ترشح هورمونهای جنسی و یا اجاره رحم استفاده می­شود که مبتنی بر اصول علمی است و اغلب تا بیش از 90 درصد جواب می­دهد.

http://www.clicksalamat.ir/media/k2/items/cache/1989b63796ddb198c6c6f884b17b0892_XL.jpg

 

شکل 1- روش درمان ناباروری و نازایی با میکرواینجکشن یا تزریق اسپرم داخل تخمک (ICSI)

 

 منبع مورد استفاده:

پاینده لنگرودی،محمود. 1366. فرهنگ گیل و دیلم. تهران. انتشارات امیر کبیر.

رامسر 96

https://dc373.4shared.com/img/AsFGeq6Oei/s24/15eddaa7368/IMG_2207?async=&rand=0.030674119113493492

جهت بزرگنمایی بیشتر روی عکس راست کلیک فرمایید.

رامسر شهریور 1396

عکس: محمد ولی تکاسی

 

گیاه گاوزبان وحشی و گیاه گل گاوزبان ایرانی

http://seeiran.ir/wp-content/uploads/2015/07/2381.jpg

گیاه گاوزبان وحشی(Anchusa italica Retz ) و گیاه گل گاوزبان ایرانی( Echium  amoenum)

محمد ولی تکاسی

mwtokasi@yahoo.com

      http://seeiran.ir/wp-content/uploads/2015/07/2384.jpg

http://sodininku.info/wp-content/uploads/2016/03/agurkliu-sodinukai.jpg

گاوزبان گیاهی دو یا چندساله از خانواده Boraginaceae و با نام انگلیسی Borage است.  

عمل گل چینی این گیاه نسبت به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف ، از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شده و تا پایان گلدهی آن در تابستان ادامه می‌یابد و گل‌های برداشت شده در فضای باز و با نور غیر مستقیم آفتاب خشک می‌شود .

گل گاوزبان به صورت سنتی کشت ، برداشت و فرآوری می‌شود به طوری که این گیاه از اواخر زمستان از خاک می‌روید و از اوایل اردیبهشت ماه تا پایان فصل تابستان گل‌های آن در چندین مرحله برداشت می‌شود.

عطاران فرقي بين "گل گاوزبان" و "گياه گاوزبان" قايل نبودند، آنها را به جاي هم مي دادند، و به همين جهت معالجه آنها نتيجه نمي داد و محققين از اينکه خواص و منافع اين گياه از بين رفته است در تعجب بودند.

ادامه نوشته

هیبریدهای جنس مرکبات

pummelo (or shaddock)

citron Hybrids
Several hybrids among Citrus species, and between Citrus and Poncirus or Fortunella, have been produced either naturally or through controlled breeding. A series of prefixes and suffixes is used to denote the parents of such hybrids:

Citrange (trifoliate orange x sweet orange)
Citrumelo (trifoliate orange x grapefruit)
Tangor (sweet orange x tangerine)
Tangelo (tangerine x grapefruit)

Cultivars

Sweet Orange. Cultivars are subdivided into 4 groups based on fruit characteristics:
Common or round oranges
Blood oranges
Navel oranges
Acidless oranges
Tangerine. Like sweet oranges, tangerine cultivars fall into 4 main groups:
Common
Satsuma
Mediterranean or ‘Willowleaf
Hybrids. Crosses of tangerine with orange (tangors) or grapefruit (tangelos) have produced many cultivars of importance in the USA.

Ref: http://www.fruit-crops.com/lemon-lime-orange-tangerine-grapefruit/

رادیو رامسر

  رادیو رامسر

برنامه چهل و یکم

"دیلم و اشکورات"

https://dc778.4shared.com/img/SswSzX-hei/s24/15d7a3215a8/javaherdeh?async&rand=0.2439979408807963

دریافت فایل صوتی:

https://www.4shared.com/mp3/f-xgW8geba/Recorded_Audio_2014-May-20_08-.html

 

 

گردشگری مذهبی، فرصتی برای فرمانداران و ده یاران

گردشگری مذهبی، فرصتی برای فرمانداران و ده یاران

محمد ولی تکاسی

mwtokasi@yahoo.com

صنعت گردشگری اگر با برنامه ریزی جامع و مُنسَجِم همراه شود علاوه بر تبدیل شدن به یک فرصت جهت درآمد زایی و اشتغال مولِّد در توسعه شهرها نیز می تواند بسیار تأثیرگذار باشد ولی اگر بر طبق سلیقه افراد و  انجام امور بدون کار کارشناسی صورت پذیرد در آینده­ای نه چندان دور علاوه بر اینکه فرصتی را فراهم نمی­نماید بلکه تهدیدی نیز برای وضعیت موجود به حساب می آید. چنانکه در بخش اکوتوریسم و طبیعت گردی در صفحات سرسبز شمال با رهاکردن زباله ها و تخریب مراکز بِکر و دست نخورده نظیر جواهرده، ارتفاعات اشکورات و سُماموس را شاهد هستیم.

 

توریسم مذهبی

توریسم مذهبی، عبارت است از بازدید گردشگران (با تعریف ویژه جهانگردی) از اماکن مقدس نظیر زیارتگاه­ها؛ مقبره امامزاده­ها و نظایر آنها .

 

*توریست مذهبی

گردشگرانی فرهنگی هستند كه برای زیارت اماكن، آثار، یادمان های مذهبی، انجام اعمال مذهبی و دینی، ترویج و آموزش و گذران اوقات فراغت به مكان­ها و مراكز مذهبی جهان سفر می­كنند(دكتر علی رحیم پور، 1375).

 

در اینجا با دو دسته مختلف از جهانگردان روبرو می شویم:

الف)دسته اول کسانی که از اماکن مقدسه در دین خود بازدید می­نمایند.

ب)گروه دوم کسانی که از اماکن مقدسه سایر ادیان دیدن می کنند.

 

*خصوصیات توریست های مذهبی:

به عنوان اولین شاخه از توریست­های آرام و بی آزار به طبیعت به حساب می­آیند. آنها تلاش می­كنند از امكانات طبیعی موجود بیشترین صرفه جویی و بهره وری را داشته باشند. هم چنین بیشترین هزینه را در رسیدن به اهداف خود  می­كنند.

 

موارد ذیل را می توان از ویژگی های توریسم مذهبی دانست:

1- برای این گونه توریست ها بُعد سفر اهمیّت چندانی ندارد.

2- به بهداشت زیاد اهمیّت می­دهند.

3- قابل اعتماد و كم مدّعا هستند.

4-پول بیشتری نسبت به دیگر توریست ها خرج می كنند و سوغات بیشتری نیز می­خرند.

 

مساجد قدیمی و اماکن مذهبی رامسر

آنچه مشخص است  منطقه سخت سر بیش از ده قرن آباد بوده است و خاندان های بزرگی در آن زیسته­اند كه بیشتر آنها از سادات می­باشند. در جواهرده رامسر،مسجد آدینه با بیش از 700سال قدمت ساخته شده است. استفاده از ظرفیت­های موجود در بخش گردشگری مذهبی شهرستان رامسر و روستاهای اطراف آن نظیر وجود مساجد و بقاع امامزاده­ها، انجام مراسم آیینی شیعی در ماه­های محرم و رمضان، میلاد­ها و غیره علاوه بر كَسب درآمد و اشتغال می­تواند در گسترش فرهنگ شیعه اثنی­عشری نیز در بین مسافران و گردشگران خارجی غیر اسلامی بسیار كارآمد باشد.شهرستان رامسر دارای 57 بقعه ،104 مسجد[1]  و 4 حسینیه می باشد كه درطول سال شاهد برگزاری ولادت­ها،وفیات،جشن­ ها و دیگر مراسمات ملی مذهبی می باشد(اداره اوقاف شهرستان رامسر،1394).

مساجد رامسر، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و ظهور کار هنری و معماری گذشته مردم دیار سخت سر  همگام با دینداری  پیروان مذاهب و آیین های کهن و همچنین دین جهان گستر اسلام است .

خرده فرهنگ ها و آیین های مذهبی شهرستان رامسر و حومه

1-آیین سنّتی کَرنا نوازی

در شب عاشورا کرنانوازان از شهرستان رامسر و یا در روستای "لَزَربُن" به همراه هیئت عزاداری این روستا به سمت امامزاده حسین شهر شیرود می‌روند و در حالی که جلوی هیئت های عزاداری حرکت می‌کنند با رسیدن به جلوی امامزاده شروع به نواختن کرنا می‌کنند و نوای یاحسین سر می دهند و مردم مشتاق نیز در عین حال که اشک می‌ریزند به تماشای برگزاری این آیین کهن می‌پردازند.این مراسم آیینی در شهرستان رامسر در فهرست آثار معنوی استان مازندران توسط آقای موسی عطوفت شمسی در سال 1391 شمسی به ثبت رسیده است.

2- مراسم شب تاسوعای حسینی در بخش کتالم در مسجد حضرت علی اکبر رامسر که با حضور کلیه دستجات سینه زنی و زنجیر زنی انجام می گردد و در سال1394ثبت رسمی شده  است.

3- تجمّع بزرگ روز تاسوعا در امامزاده آقامیرملک راجوب و سید محمد نیاسته با حضور گسترده عزاداران همراه با اطعام دهی صورت می­پذیرد.

 4- مراسم پخت آش نذری در امامزاده سیدمحمد و سیده فاطمه روستای "پُتَک" یکی از مراسم­های بسیار باشکوه در شهرستان رامسر می­باشد و هرساله زائرین و عزاداران در اربعین امام شهیدان حسین بن علی(ع) و رحلت حضرت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن(ع) این فرهنگ محلی و اسلامی را  به نام "آش امام حسنی" پاس می­دارند.

5- مراسم زاره زاره(زاری زاری) در مسجد گالش محله کتالم نیز در صبح روز عاشورا یکی از مراسم جذّاب و مخصوص شیعیان امام حسین (ع) و یاران او و پاسداشت شهدای محّله می باشد.

شكل 1- پخت آش نذری در روستای پُتک (عکس از آقای علوی1393)

 

 شكل 2 -عاشواری حسینی در مسجد آقاپلاسید سادات شهر

(عکس از آقای علوی 1393)

 

 

 

6- اجتماع بزرگ حسینیون در مسجد آقاپلاسید سادات شهر رامسر

این مراسم باشکوه هرساله در روز عاشورا با تجمّع تمامی عزاداران شهرستان رامسر و شهرهای اطراف آن و اعزام هیئت های سینه زنی مساجد در ظهر روز عاشورا با شکوه هرچه تمامتر و شور و اشتیاق بیشتر از روزهای قبل  در مسجد آقاپلاسید سادات شهر رامسر انجام می شود.

توجه:

جهت استفاده بهتر از امکانات موجود در کشور جهت گردشگری مذهبی چند پیشنهاد  به شرح ذیل بیان می شوند:

1-    سازمان میراث فرهنگی کشور علاوه بر ثبت آیین های مذهبی نظیر نخل گردانی در تفت یزد، مراسم قالی شویان مشهد اردهال کاشان، تَشت اندازی در اردبیل و غیره در فهرست آثار معنوی و ملی، نسبت به ایجاد یک تقویم زمانی جهت انجام تبلیغات در داخل و خارج جهت جذب گردشگران از طریق رسانه های جمعی و فضای مجازی  اقدام عاجل فرماید.

2-    فرمانداران و ده یاران بر طبق استان محل سکونت خود و از طریق شبکه های استانی نسبت به معرفی آیین های سنّتی و مذهبی شهر خود و دعوت از همطرازان خود در سایر شهرها و استان ها اهتمام بیشتری نمایند.

3-    صاحبان تورهای  گردشگری و زیارتی غیر از اعزام زائران به قم و مشهد مقدس جهت سفر و دیدن آیین های مذهبی شهرهای دیگر برای گردشگران داخلی و علی الخصوص خارجی در زمان مناسب، تمهیدات لازم را ایجاد نمایند تا ضمن درآمدزایی از طریق آنها به صادرات فرهنگ  و آیین های سنّتی و مذهبی مردم ایران  به  سایر کشورهای  جهان اقدام نمایند.

منابع مورد استفاده:

1-    کتاب در حال ویرایش متن "رامسر در آینه گردشگری" اثر نگارنده.

2-    اینترنت .



[1] - که 28 باب آن در خود رامسر و حومه قرار دارد و بقیه در شهرهای سادات شهر  و کتالم و روستاهای اطراف انها  قرار گرفته ­اند.

 

هفته دفاع مقدس گرامی باد

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1396/07/03/1396070300480098312033604.jpg

 یک پلاک سالهای سال تنها زیر خاک.

آیا تا بحال سری به درونت زده ای تا ببینی بخاطر غفلت هایی که داری

چه جوابی می تونی به این مادر شهیدان بدهی ؟

 

http://www.fardanews.com/files/fa/news/1390/7/5/75908_110.jpg

یه پلاک از دل خاک

عشق فقط یک کلام "حسین(ع)"

https://dc617.4shared.com/img/XUXRp9kJba/s24/157b9a31418/IMG_0703weblog?async&rand=0.5390830925346012

عکس: محمد ولی تکاسی

محرم 1395

سرزنده مثل چشمه، سرسبزچون بهاریم
سرویم و سبزقامت، کوهیم و استواریم

روح حماسه و عشق در جان ما، حسین است
آغاز ما حسین و پایان ما، حسین است

مصطفی محدثی رحمانی

عکس

https://dc772.4shared.com/img/ita9yvfcba/s24/14d9391b770/IMG_6586?async&rand=0.10215765374683083

مجتمع فدک پلاژ توسکاسرا

عکس: محمد ولی تکاسی(بهار 1395)

* توسکا:(اصطلاح گیلکی رامسری توسا")بر دو نوع جنگلی و جلگه ای در کناره ساحلی دریای مازندران است.

آغاز مهر بر معلمان دلسوز و دانش آموزان پرتلاش مبارک باد

http://tadbirvaomid.ir/files/fa/news/1395/2/29/141470_568.jpg

وزیر اموزش و پرورش اعلام کرد:
معلمینی که چون شمع می سوزند
تا پایان سال گازسوز خواهند شد!!!!!!!!!!!!!!

دزد کول بُن(دوسکول بُن)

https://dc773.4shared.com/img/hPL19wdzei/s24/15e98fe0590/IMG_2213?async=&rand=0.42265378076015847

عکس: محمد ولی تکاسی شهریور  1396

قلعه دزد کول (دوسکول بُن)  یکی از معدود قلعه های تاریخی رامسر است که اطلاعات و مستندات کمی از آن موجود است. در افواه مردم  اینجنین بیان می شود که قلعه دزدکول ، برای کنترل ایاب و ذهاب  افراد از گذشته های دور تا پهلوی اول توسط نگهبانان مورد استفاده قرار می گرفت چون جاده قدیم شاه عباسی از زیر این تپه صخره ای و مُشرف به اطراف می گذشت تا به دامنه کوه ایلمیلی می رسید. احتمال می رود کاربرد نظامی این قلعه از لحاظ موقعیت مکانی آن نسبت به کوه های اطراف و کوه ایلمیلی ارجَح بوده است. این قلعه نیز  از کند و کاوهای غیر اصولی مصون نمانده است. به وجود یک غار در سمت جنوبی این قلعه نیز اشاره شده است که به کوه ایلمیلی راه داشته است.

غارهای رامسر

https://dc773.4shared.com/img/qU2ERMTuca/s24/15e99003040/IMG_2216?async&rand=0.3602942189939832

غار کورشاپرچال

عکس: محمد ولی تکاسی(شهریور1396)

https://dc773.4shared.com/img/H2S87dLOei/s24/15e99014d68/IMG_2218?async&rand=0.9793451186994007

 غارها ی رامسر

 

غار،  حفره ای است که بطور معمول بر اثر حل شدن سنگ ها با آب و ذوب شدن یخ ها و یا خروج مواد آتشفشانی از دل کوه ها و جنگل ها ایجاد می‌شود. بزرگترین و شگفت‌انگیزترین غارها در سنگ های آهکی بوجود آمده‌اند. گاها غارها را میتوان به دو صورت طبیعی و مصنوعی نیز طبقه بندی نمود.

اغلب غارهای طبیعی پناهگاه حیات وحش بوده و یکی از مراکز و جاذبه های گردشگری طبیعی به شمار می آیند.

غارهای مصنوعی نیز اغلب  به صورت دست کَند بوده و به عنوان مسیرهای پنهانی جهت انتقال غذا و تسلیحات نظامی در هنگام جنگ و فرار از دست دشمنان ایجاد شده اند .

در ذیل نام تعدادی از غارهای شناخته شده در شهرستان رامسر و اطراف آن ذکر می شوند:

 

*غار یاغی لوکا  و گَر گَر لوکا در بالای کوه ایلمیلی

این غارها احتمالا محل خروج مواد مذاب آتشفشانی در گذشته­ های دور بودند و مدتی به عنوان پناهگاه دزدان و یاغی­ ها (یوگی =یاغی) طایفه­ ای از سکاهای مهاجر به نام ایمیری بوده است که در این مکان حکمرانی داشته­ اند.

*غار کور شاپر چال (شب پره چال)

این غار در  لات محله (خ شهید بهشتی کوچه صفای 14 روبروی مسجد لات محله در یک باغ مرکبات)قرار دارد و وجه تسمیه آن به دلیل وجود خفاش(شب پره=کورشاپَر) در آن است. در افواه مردم این طور بیان می شود که از این غار به قلعه های اطراف نظیر دزدکول بُن و کوه ایلمیلی راهی وجود داشته است.

*غار بام بامِه

این غار عجیب و سحرانگیز تقریبا در دامنه کوه قلعه بند قرار دارد.در جنوب هتل و جنوب غربی محله رمک در میان جنگل های پوشیده از درختان کهنسال،در فاصله دویست متری دامنه کوه قلعه بند قرار گرفته و دهانه ی آن به شکل مثلث می باشد و حدود چهل متر عمق داشته و گویند در گذشته محل اختفای اشیایی با ارزش بوده است.

*غار کُه بُن

این غار در روبروی کوه سُرخ تله و در دامنه ­ی کوهی به همین نام بوده است که گنجایش نگهداری 500 رأس گوسفند را نیز دارد. در رامسر بر اساس باور قدیمی به غار اصحاب کَهَف معروف است.

*غار آهکی در زیر  کوه مارکوه

مدتها این غار به عنوان معدن آهک  مورد بهره ­برداری قرار می­گرفت ولی با توسعه جاده آسفالته و احیاء مجدّد قلعه مارکوه توسط سازمانهای مردم نهاد و اداره میراث فرهنگی و گردشگری رامسر از ادامه کار آن جلوگیری شد.

*غار یخچال طبیعی جواهرده(غار سَه بُن)

این غار یخدان طبیعی (ورف چال) در کَمرکش کوه سه برادر(سه براره رگِه رَجِه) کمی  بالاتر از محوطه مرتع طبیعی قُرُق شده  لَشت کُنُس و بالاتر از سراگاه گاو" لی سِرَه " و در محلی به نام  سَه بُن (زیر سایه ) قرار دارد.

*غار شاه سفید کوه

این غار از غارهای قدیمی رامسر است. این غار تداعی کننده جنگ کیکاووس در مازندران و اسیرشدن وی  در غار هفت خوان دیو سفید مازندران است که به دست رستم پهلوان با گذشتن از هفت خوان نجات یافت(رحیمیان،ع.1390). این غار را نباید با غار دیو (دیو دژ) در اطراف ساری به نام دیوکالی و یا غار اسپهبد خورشید قائمشهر یکی دانست.

*در شهرستان رامسر علاوه بر غار چندین چاه نیز وجود دارد که از جمله آنها چاه کِشکِرِت کول(محل وجود زاغ) است که در دامنه کوه دریادیم چپرسر(چور=زمینی که آباد نشده است) در سادات شهر رامسر وجود دارد.

*

پیشنهاد تهیه یک فیلم مستنداز غارهای رامسر توسط نگارنده به صدا و سیمای استان مازندان ارائه شده است که نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی است. علاقمندان می توانند با ای میل نویسنده وبلاگ تماس حاصل فرمایند.

mwtokasi@yahoo.com

1- کتاب رامسر در آینه گردشگری (در حال تهیه و ویرایش)

2-  وب سایت غارهای ایران    ( http://www.irancaves.com)

کهنه بازار رامسر

https://dc397.4shared.com/img/zYJLCZ-Hca/s24/15e76fe58f0/File0869?async&rand=0.3866179703180713

رامسر در قدیم دارای دو بازار بود:

کهنه بازار در غرب رودخانه صفارود نزدیک ایستگاه فعلی ماشین سواری جواهرده و

2- بازار جدید در شرق رودخانه.

 

دریافت مقاله اصلی

در ادامه مطلب

ادامه نوشته

آلودگی آب دریای خزر در برخی مکان ها بیشتر از حد مجاز است!

 

http://media.qudsonline.ir/Larg/1393/07/09/IMG13095387.jpg

 

 

دریای خزر با طول تقریبی 1200 کیلومتر و عرض متوسط 320 کیلومتر و مساحت 43800 کیلومتر مربع و حجت 770000کیلومتر مکعب بزرگترین دریاچه جهان است این دریا تبدیل به یکی از آلوده ترین دریاهای جهان شده است.

 

با توجه به بالا بودن سطح آب های زیرزمینی و ارتباط آن با رودخانه ها و دریاچه ها، در مناطق ساحلی دریای خزر، عدم رعایت حریم دریا و ساخت و سازهای 10 سال اخیر در نوار ساحلی دریای خزر توسط افراد حقیقی و حقوقی یعنی سازمان های دولتی، نهادهای مختلف و مردم مقادیر زیادی فاضلاب انسانی وارد دریای خزر می شود.

 

بحرانی‌شدن آلودگی خزر بیشتر از ١٠‌ سال است که توسط سازمان ملل متحد هشدار داده شده و به تشکیل یک کنوانسیون بین‌المللی برای خزر نیز منجر شده است اما این کنوانسیون که به مرکزیت ایران شکل گرفته، تاکنون کار چندانی از پیش نبرده است. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی که به تازگی منتشر کرده، وضع آلاینده‌های خزر را خارج از استانداردهای جهانی معرفی کرده است.

 

سالیانه در حدود 200000تن  رسوبات رودخانه ای حاصل از فرسایش خاک در نواحی جنگلی و جلگه ای وارد دریای خزر می ریزد که این امر سبب افزایش رسوبات، کاهش کلر و افزایش نمک های سولفات، نیترات و غیره در دریای خزر می شود که نیازمند دقت شناگران و کاهش آن توسط مسئولین محترم شهرستان و استان های شمالی و کشورهای همسایه دریای مازندران است.

*لذا شایسته است جلسات وزارت خارجه و محیط زیست در شمال کشور برقرار شود و هشدارهای ایمنی جهت سلامتی مسافران و گردشگران در محل های آلوده جدی گرفته شوند.

دریافت مقاله

http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-992-fa.pdf

 

مجتمع فرهنگی - موزه ای شهدای شهرستان رامسر

https://dc774.4shared.com/img/HUfok4yTca/s24/15e76fdcc50/File0868?async&rand=0.36484443817496826

مجموعه  گردشگری شهرستان رامسر

 ·        مجتمع فرهنگی-موزه ای شهدای رامسر

 مقدمه

مجموعه گردشگری شهرستان رامسر شامل ساختمان هتل قدیم و كاخ پهلوی اول(كاخ موزه)، باغ سی و سه هكتاری(شماره ثبت 1521 در سال 1352)، چهارصد دستگاه(چهار صد قطعه هزار متری با احداث بنا در یک طبقه)، بیمارستان منطقه­ ای، كازینوی رامسر(توسکاسرا) و پلاژها(بیست متری و کازینو)، بلوار كازینو(خ معلم) و بلوار بیست متری، اردوگاه ­های تفریحی و غیره از سال 1310 شمسی به بعد تا سال 1320 با پاک سازی مسیرها و احداث باغ خیابان­ ها نیز تعریف، طرّاحی و اجراء گردید. در سالهای بعد هتل 4 ستاره بزرگ رامسر، مُتل سخت سر(محل فعلی بسیج سپاه رامسر)، مُتل ساحلی خزر (متل ساحلی پارسیان خزر) در جنب كازینو ایجاد شد و مورد بهره برداری قرار گرفتند و  چهره این منطقه از شمال کشور به کلی دگرگون گردید.

 

تغییر مجموعه شهر گردشگری رامسر

در سالهای بعد با پیشرفت تكنولو‍ژی،کارهای بدون برنامه نظیر خیابان كشی و تعریض جاده ­های اصلی، ساخت بناهای متعدّدی نظیر ایجاد باشگاه ورزشی، ساختمان مخابرات، ساختمان و درمانگاه بیمه تأمین اجتماعی، اداره ثبت و احوال، شهرک شهراسر  و احداث کمربندی رامسربه همراه احداث هتل­ های جدید و فضاسازی اطراف آنها و غیره، نقشه جامع مجموعه شهر گردشگری رامسر را به هم ریخت.   

https://dc397.4shared.com/img/DimxtjR_ca/s24/15e76ff00e8/File0870?async&rand=0.22540460924605243

(منبع نشریه سمن رامسر شماره 23سال هفتم-1396)

 در حال حاضر به دلیل عدم رعایت كامل مفاد قانونی و رشد و توسعه آپارتمان سازی و ساختمان های بیش از دو طبقه در محدوده میراث فرهنگی در این مجموعه برخی از چشم اندازها و مناظر طبیعی آن دستخوش تغییرات اساسی شده اند و پیگیری مسئولین محترم را جهت رفع این مشكل طلب می نماید.

بدیهی است ادامه كار ساختمان سازی با رشد قارچ گونه و ایجاد تغییرات زیربنایی بدون برنامه ریزی جامع در تعریف شهر گردشگری در آینده ای نزدیک از شهرستان نمونه هدف گردشگری رامسر به جای جاذبه های طبیعی و چشم اندازهای زیبا، جز مشتی سنگ و آهن و خاك بر جای نخواهد نماند.

 

مجتمع فرهنگی- موزه ­ای شهدای شهرستان رامسر

با کوشش هنرمندان رامسری و وسعت دید مسئولان شهری این مکان با عنوان مجتمع فرهنگی-موزه ای شهدای رامسر جهت پر کردن خلأ فرهنگسرا در شهرستان رامسر که احداث آن با امّا و اگرهایی همراه شده است، غنیمت است. وجود این مجتمع و برگزاری جشن های محلی و آیینی نظیر جشنواره بهارنارنج و غیره جهت به بار نشستن جلسات هم اندیشی سَمَن­ ها و دولتمردان شهرستانی و استان برای حفظ آثار فرهنگی و میراث معنوی شهرستان نیز بسیار مفید واقع شده است.

 

http://www.ramsar.org/sites/default/files/img_8555.jpg

این مجتمع فرهنگی- موزه ­ای در مجموعه تعریف شده شهر گردشگری از سال 1312 شمسی لغایت تاکنون با تغییرات قابل ملاحظه ­ای در ساختمان ­ها، رنگ و طرّاحی فضای سبز همراه بوده است که به بهترشدن آن جهت جذب گردشگران داخلی و خارجی کمک زیادی نموده است.

 

 

https://dc696.4shared.com/img/L8S0UPegei/s24/15e7fcf0010/photo_2017-09-15_13-51-13?async&rand=0.926156551005639

مجتمع فرهنگی-موزه ای شهدای رامسر در حال حاضر شامل موارد ذیل است:

1-      کاخ موزه رامسر

2-      موزه عاج  ایران

3-      موزه مردم شناسی شمال کشور

4-      حمام قدیمی

5-      موزه اسناد و املاک خاندان پهلوی در شمال ایران

 

موزه

موزه :به فرانسوی(musée)، فارسی دری: موزیم (به انگلیسیmuseum) ) یا آثارخانه به مکان خاصی که در آن مجموعه‌ای از آثار باستانی و صنعتی و اشیاء با ارزش و علمی را به معرض نمایش می‌گذارند، گفته می‌شود. ۱۸ می مصادف با ۲۸ اردیبهشت روز جهانی موزه است.

موزه، از جمله مراکز گردشگری و فرهنگی است که همچون نقش برجسته ای از رد پای تاریخ در طی اعصار گوناگون، رسالت خود را ایفاء می­نماید. غنای موزه ­ها، بیانگر ارزش و اعتبار فرهنگی و هنری مردم گذشته است. اهمیّت مسئله­ ی اخیر را زمانی می­توان بیشتر درک نمود که برخی از    ملت­ های فاقد تمدّن و سابقه ­ی تاریخی می کوشند تا با تهیه اشیای کهن و قراردادن آنها در موزه ­ها تاریخ سازی کنند.

موزه ها مکانی برای اتصال و ارتباط نسل گذشته و آینده است که تهیه تمهیدات آن بر پایه نسل حاضر می باشد و بر دوش مسئولین نیز گران می آید چون درآمداقتصادی نظیر کسب های دیگر را ندارد. غافل از اینکه اگر ملتی با گذشته خود آشنا نباشد فرصت برای تبلیغات فرهنگ بیگانه فراهم شده و راه برای القای اهداف و نیّات شوم دست اندرکاران تهاجم فرهنگی باز خواهد شد. پس رسیدگی به کار موزه ها و افزایش بازدیدکنندگان از موزه نه تنها جهت مبارزه با تهاجم فرهنگی به کار دولتمردان می آید بلکه برای خودشناسی نسل جوان نیز می تواند رهگشا باشد تا در دام تزویر و تبلیغات پرزرق و برق بیگانه پرستان و حلقه از خودبیگانی نیفتند.

موزه کاخ رامسر

این موزه در محل کاخ سلطنتی رامسر و در قسمت غرب هتل بزرگ قرار دارد. این مجتمع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در دهه 60 با نامهای موزه کاخ مرمر و موزه تماشاگه خزر[1] و باغ موزه در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.

https://dc762.4shared.com/img/1lF7hwwmei/s24/15e7fcf65a0/photo_2017-09-15_13-51-48?async&rand=0.530895134137498

این بنا در اوایل دوران پهلوی در میان باغی بزرگ شامل گونه ­های مختلف مرکبات در مساحت ده هکتار با شیوه معماری اروپایی ساخته شده است. این کاخ در سالهای 1312 تا 1318 شمسی همزمان با ساخت هتل قدیم جهت اقامت خانواده پهلوی اول ساخته شد. با طرّاحی مهندسین ایرانی و بلژیکی نمای ساختمان کاخ تمامأ از مرمر سفید(با رگه های قرمز) و مرمر سفید(با رگه های سبز)  توسط استاد عمورحیم حجّارباشی(گل علی مشهدی)  کار شده است و شرکت اُشکودا(چکسلواکی) سیم کشی و برق دهی این کاخ را بر عهده داشته است.

در کاخ موزه رامسر در سال ۱۳۷۹ عملیات احیاء انجام و تبدیل به موزه کاخ رامسر شد. در موزه کاخ رامسر ۲۵۰ اثر از تابلوهای نقاشی، مبلمان، تندیس ­ها آثار برنزی و فرش ­ها به نمایش گذاشته شده است. کاخ موزه رامسر باشماره ثبت ملی ۲۳۲۳ واقع در شهر رامسر، خیابان شهید رجایی (سخت سر سابق)، غرب هتل رامسر یکی از جاذبه­ های مهم گردشگری شهری در رامسر است.



[1] -خزر نام ناحیه یا قوم!

در خصوص اینکه خزر نام قوم است یا نام ناحیه و اگر خزر قومیت است نژاد آنها و مذهب و زبان آنها چه بوده‌است؟ در متون کلاسیک فارسی و عربی اختلاف نظر وجود دارد. پرویز ورجاونددر مقاله‌ای تحت عنوان «دریای مازندران یا خزر» در مجله اطلاعات سیاسی اقتصادی (شماره ۱۸۸ خرداد ۱۳۸۲) ضمن مخالفت با نام دریای خزر (خزران را یک قوم مهاجم دانسته) و یاد آوری نموده که قبادساسانی توانست قوم خزر را که به خاک ایران زمینوارد شده بودند، را تا آنسوی رودخانه ولگابراند. وی فرمان داد تا شهر دربندو دژ دربندبازسازی شود. این دژ شهر که هنوز نام پهلوی بر خود دارد و در جمهوری داغستانروسیهواقع است شمالی‌ترینمرزبانی ایران در زمان ساسانیانبوده‌است، بنابر کتیبه پهلوی که بر دیوارهای سنگی این شهر نصب است، دژ دربند به فرمان خسرو انوشیروان، ساخته می‌شود تا جلوی تازش اقوام شمالی گرفته شود و قباد، پسر خسرو انوشیروان، پس از واپس راندن خزرها، در پیروز نامه‌ای که بر سنگ‌های شهر دربند نقش است داستان این پیروزی و فرمانش به بازسازی را نقل کرده‌است. دژ شهر دربندیادگار تات نشینان است و به عنوان میراث معنوی و فرهنگی به ثبت جهانی رسیده‌است. هنوز هم هرچند شمارشان رو به کاهش گذاشته اما مردمان این شهر پهلوی زبان و تات هستند. برای دکتر پرویز ورجاوند و مجله اطلاعات سیاسی اقتصادی پاسخی ارسال شد که همان موقع در چند وب سایت و روزنامه مردم سالاری مرداد ۱۳۸۲ و سپس در مجله علمی اقتصادی پیام دریای ۱۳۱–۱۳۳ مهر و آذر ۱۳۸۳ چاپ شد و به شبهه‌های مخالفان نام دریای خزر پاسخ داده و اختلاف‌های متعدد و متضادی که در روایت‌ها و مکتوبات در مورد خزران وجود دارد را یاد آوری نموده و نوشته‌است. نام دریای خزردر تمام متون فارسی قراردادها(حدود ۲۰ عهدنامه) و ازجمله عهدنامه‌های شاه طهماسب(1732)با پتر کبیرو عهدنامه نادرشاه(1735 (حتی یادداشت­ها و تفاهم نامه‌های بعد از انقلاب اسلامی فقط با نامهای بحر خزر و در لاتین با کاسپین ثبت شده‌ است. در مورد دریای شمال ایران اگر چه بیشتر از ۴۰ نام دیگر برای آن بطور موردی مانند گرگان – گیلان - حوض فارس، بحر جیلان، طبرستان، خراسان، خوارزم، کادوس، هیرکان، ساری، تیپر، بحرالاعاجم (عجم‌ها)، و … بکار رفته ولی همواره نام غالب همان کاسپین (متن‌های اروپایی) و خزر (در متن‌های عربی- فارسی - ترکی) و در بیشتر متن‌های عربی (عربی شده کسپین) به شکل قزوین و قزبین ثبت شده‌ است. علی رغم اینکه در یکی دو کتاب در دوره پهلوی در خصوص خزران و قوم کاسی مطالعاتی انجام شده بود اما اطلاع‌رسانی نشده بود و بخش دانشگاهی ایران نیز گمان می‌کرد که "کاسپین" یک واژه بیگانه‌است؛ و درک دقیقی از سوابق این نام نداشتند.

موزه مردم شناسی شمال کشور

اولین موزه خصوصی کشور با همّت سازمان­های مردم نهاد(NGO) و سرمایه ­گذاری بخش خصوصی در رامسر از استان مازندران در سال 1389 هجری شمسی توسط آقای عیسی خاتمی بازنشسته فرهنگی افتتاح گردید. این موزه در سه طبقه با پوشش شبکه امنیتی مناسب و زیرزمین (جهت احداث کارگاه­ های صنایع دستی نمدمالی، کوزه­ گری و غیره) برای نگهداری و حفظ آثار گذشته و ارزشهای معنوی موجود در منطقه رامسر و حومه از جمله ابزار و ادوات کشاورزی، صنایع دستی، کتاب ها و قرآن­ های دست خط و غیره  افتتاح شد ولی بعد از چندی به دلیل هزینه های زیاد نگهداری تعطیل گردید. در سال 1392 با حمایت فرماندار و شهردار وقت و مسئول محترم نخستین دهکده تخصصی صنایع دستی  و روستایی کشور در پلاژ شهرداری رامسر با عنوان" موزه مردم شناسی رامسر[1]" مجدداٌ راه اندازی شد.

 

http://www.mchto.ir/public/uploads/photo_2016-05-24_23-57-54.jpg

در فروردین ماه سال 1396 شمسی شعبه دوم موزه مردم شناسی شمال کشور در مجتمع فرهنگی-موزه ای شهدای شهرستان رامسر راه اندازی شد و مورد بازدید علاقمندان قرار گرفت.

https://dc583.4shared.com/img/jXOl80s5ca/s24/15e83f93160/Doc1musium?async&rand=0.627429544008196

 



[1] - کار مسئول محترم نخستین دهکده تخصّصی صنایع دستی  و روستایی کشور در پلاژ شهرداری رامسر جهت در اختیار نهادن مکان موزه مردم شناسی شماره 1 بدون چشمداشت مالی، شایسته ستایش است ولی ستوده تر و نیکوتر خواهد شد اگر مسئولین میراث فرهنگی، فرمانداری و شهرداری شهرستان رامسر  دست به دست هم داده و برای ثبت ان در فهرست آثار ملی اقدام عاجل و بایسته انجام دهند تا ضمن حفظ موقعیت مکانی خود بر طبق روال گذشته دستخوش تعطیلی و یا تغییر کاربری نشود.

 

موزه تخصّصی عاج ایران [1]

موزه عاج  ایران در فروردین ماه 1396 به عنوان اولین موزه تخصّصی عاج  در ایران و خاورمیانه در مجتمع فرهنگی موزه­ ای شهدای رامسر و در ساختمان احداثی پهلوی دوم به نام کاخ مادر شاه (در طی سالهای 1312 تا 1314)شروع به کار کرد و به نمایش حدود 300 اثر عاج  به صورت خام و تراش خورده پرداخته است. آثار عاج  منحصر بفرد به نمایش در آمده از عاج  فیل های آفریقایی و آسیایی  توسط هنرمندان چینی، هندی، آفریقایی، ژاپنی، اندونزی و ایرانی کنده کاری شده اند. آثار با     قدمت ­های بین 100 تا 300 سال در این موزه به نمایش در آمده اند[2].  

 

https://dc696.4shared.com/img/tStdexOBei/s24/15e7fcff240/photo_2017-09-15_13-52-52?async&rand=0.6481759064617103

 حمام قدیمی

 حمام خزینه­ ای، همزمان با ساخت کاخ مرمر در سال 1316 هجری شمسی به جهت استفاده پهلوی اول از آبگرم معدنی موجود در محوطه عمارت مزبور بنا گردید.

https://dc774.4shared.com/img/zEsbpZLEca/s24/15e76f5d158/photo_2017-09-11_21-15-46?async&rand=0.4438273735991035

این حمام، شامل دو حوضچه آبگرم طبیعی معدنی و آبگرمی بوده که توسط کوره­ ای در زیر حوضچه، گرم می­ شده است. یک سرویس بهداشتی نیز از جمله بخش ­های این حمام به حساب می آید که در سمت راست و خارج از قسمت حوضچه ها قرار دارد. تجهیزات حمام بر اساس اسناد موجود از شرکت " تریتون بلکو" آلمان تامین گردید. چرا که در سال 1317 هجری شمسی در سند مورد نظر آمده است که شرکت مذکور موظف است سریعاً کسری­ های تجهیزات حمام رامسر را مرتفع نماید.کاشی­ های به کار رفته موجود در حمام قدیم، از زمان ساخت بدون کوچک ترین تغییراتی تا به امروز حفظ گردیده است.

https://dc684.4shared.com/img/bB745Od5ei/s24/15e76f6e2c8/photo_2017-09-11_21-16-45__1_?async&rand=0.1606327423268018

این حمام در حال حاضر در مجموعه فرهنگی – موزه ای شهدای رامسر جهت بازدید علاقمندان و گردشگران به صورت حمام قدیمی درآمده است. در این حمام قدیمی با نصب مولاژهایی از پیکر انسان  در حال حمام کردن و مجموعه ای تقریبأ کامل از اَدوات و وسایل حمام کردن مردم گذشته سخت سر و شمال کشور به نمایش عموم گذاشته شده است.

 موزه اسناد و املاک خاندان پهلوی در شمال ایران

http://ramsarpalacemuseum.ir/wp-content/uploads/2017/03/image-4-300x225.jpg

پهلوی اول بعد از به قدرت رسیدن و توجه ویژه به ساخت بناهای با معماری جدید و استراحتگاه­ های سلطنتی در هر منطقه از شمال کشور که مناسب می یافت نسبت به غصب اموال و زمین­ های اطراف همّت می گماشت.

 

http://www.tabnak.ir/files/fa/news/1389/9/14/76446_219.jpg

بر اساس لایحه مجلس در 20 تیرماه 1328 کلیه این موارد به نام "موقوفه خاندان پهلوی" نامیده شد. در سال 1330 شمسی تشکیل "سازمان املاک و مُستغلات پهلوی" به دستور محمد رضا شاه صادر شد و سپس تحت لوای "بنیاد خیریه پهلوی" به کارش ادامه داد. رسیدگی به امور مربوط به دَخل و خرج این زمین ها و ابنیه نیز بعدها بوسیله "بنیاد پهلوی" زیر نظر مستقیم شاه قرار گرفت. نمایشگاه عکس و اسناد املاک خاندان پهلوی در شمال ایران در فروردین ماه 1396 شمسی در مجتمع فرهنگی-موزه ای شهدای رامسر راه اندازی شد که در حال حاضر پذیرای گردشگران و علاقمندان زیادی است.

 

اطلاعات بیشتر شامل مقالات اصلی

در ادامه مطلب

 

منابع مورد استفاده

1-      کتاب در حال ویرایش"رامسر در آینه گردشگری" اثر نگارنده.

2-      مجتمع فرهنگی-موزه ای شهدای رامسر(آقای مهندس غلامی و خانم مهندس قاسمی)



[1]-عاج:  دندان حیوانات است. درست است که عاج  از فیل ها و ماموت به دست می آید؛ با این حال، اصطلاح آن به طور کلی برای عاج  پستانداران دیگر و برخی مصنوعات بکار می رود. بطور شیمیایی، عاج  مشابه استخوان و شاخ است و شامل ماتریکس کُلاژنی با مولفه های معدنی است. بر خلاف استخوان، عاج  سیستم رگ  خونی ندارد و تراکم بیشتری دارد. عاج  یکی از مواد آلی طبیعی است  که برای هزاران سال بخشی از هنر و فرهنگ مردم بوده است و همیشه نماد قدرت و نیروی زندگی و عظمت طبیعت و برکت بوده و اشیای ساخته شده با عاج  علاوه بر جنبه های زینتی و تشریفاتی اهداف کاربردی زیادی برای تمدن های بزرگ بشری دارد.

 [2] -ساختمان فعلی موزه عاج در اصل به نام کاخ مادرشاه(تاج الملوک) است که مدتی به عنوان فرمانداری و سپس بلااستفاده مانده بود. و حمام مادر شاه(به اصطلاح گیلکی رامسری"شاه ماره گرما") در کنار کاخ تا مدت ها مورد استفاده عموم مردم قرار می گرفت.

 

ادامه نوشته

پلاژ باغ ملی رامسر

https://dc774.4shared.com/img/b3RUjgbnca/s24/15e76f4bc00/__online?async&rand=0.5417975279599019

عکس:محمد ولی تکاسی

شهریور1396