سالها عمر بباید تا شود جهان به کام

http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1396/5/22/728980_877.jpg

کم و بیش با آمدن دولت دوازدهم و گرفتن رای اعتماد مجلس برای وزرای پیشنهادی توقعات مردم نیز از جمله تمرکز بر روی اشتغال نیروهای جوان و تحصیلکرده و رفع کمبود نقدینگی سازمان ها و موسسات، صنایع و معادن کشور می بایست در اولویت قرار گیرند.

در این راستا با غبارروبی از پرونده های متعدد و بیشماری که برای اشتغال جوانان و راه اندازی کار و کسب در مشاغل کوچک روستایی نظیر صنایع دستی و گردشگری و یا مسکن مهر، وام ازدواج و غیره در صحبت های شعارگونه برخی افراد مسئول موج می زند آیا می توان با جهشی سریع بر حل مشکلات جامعه امروز در این زمینه دست یافت!

با همت و تلاش فرماندار ان شهرستان رامسر در دو دهه گذشته و تدوین سند چشم انداز توسعه شهرستان نمونه هدف گردشگری استان مازندران  در حوزه های مختلف اجتماعی و اقتصادی به نظر می رسد اجرای آیین نامه ها و پیگیری طرح های مصوّب نیمه تمام در شهرستان با اُفت و خیزهای زیادی همراه بوده است که همت مسئولین، تلاش دست اندرکاران پروژه ها و سعه صدر و صبر مردم را می طلبد.

با توجه به خصوصیات جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان مازندران، می‌توان مهمترین عوامل رسیدن به توسعۀ پایدار را به صورت ذیل معرفی نمود:

  • کشاورزی

  • صنعت و بازرگانی

  • خدمات

  • امور زیربنایی

حال با توجه به انجام مصاحبات گوناگون و جلسات بیشمار در شهرستان رامسر و مرکز استان هنوز این بار بر روی دوش برخی از افراد سنگینی می کند و تا بر زمین گذاشتن این مهم فرسنگ ها فاصله و سالها وقت لازم است. پر و بال دادن به سازمان های مردم نهاد شهرستان رامسر نظیر تعاونی توسعه و عمران شهرستان رامسر  و هدایت بخش خصوصی واقعی به سمت اجرای طرح ها و پروژه های اقتصادی و فرهنگی از رشد قابل توجهی برخوردار شده است. این امر  نیازمند دقّت و توجه بیشتری جهت انجام بهینه مسئولیت ها و کارهای محولّه از سوی ناظران دولتی و توجه بیشتری به نقش زنان در توسعه  شهرستان می باشد.

پروژه های کلیدی نظیر تصفیه خانه آب شُرب، سیستم فاضلاب شهری، احداث فرهنگسرا و  توسعه باند فرودگاه و  غیره در برابر کارهای زیادی که انجام شده اند، هنوز بر زمین مانده است.سهم شهرستان رامسر از سند برنامه ششم توسعه کشور (1) تنها در حد 6 تا 8 پروژه است که نیازمند پیگیری ها و دقت بیشتری جهت انجام است تا به سرنوشت پروژه های نیمه تمام در شهرستان رامسر دچار نشوند.

 

پی نوشت:

سند ملی چشم‌انداز بیست ساله مهمترین سند کشور در حوزه برنامه‌های بین قوا محسوب می‌شود که پس از احساس ضرورت نسبت به آن در همۀ قوا و دستگاه‌های کشور و با طی فرآیند فراگیر کارشناسی در مجموعۀ نظام اعم از کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، کمیسیون‌های دولت، دانشگاه‌ها و به طور ویژه در مجمع تشخیص مصلحت نظام و با استناد به تجارب، دستاوردهای علمی، مطالعات انجام شده و اسناد پیشین، تدوین شده و به تصویب مقام معظم رهبری رسیده و در 23/8/1382 به همۀ قوا و مجموعۀ نظام ابلاغ گردیده است.

 

منابع مورد استفاده:

1- ويژه هفته دولت / دولت همدل مردم (3)
 
 

زبان سُغدی ، پهلوی(دبیره ساسانی) و زبان گیلکی

کتیبه ای به خط پهلوی در طاق بُستان (قرن چهارم میلادی)

 

*دریافت مقاله اصلی (9 صفحه ای) همراه با داستان نثر گیلکی :

https://www.4shared.com/web/preview/pdf/vRynTw_zca

 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/99/Taq-e_Bostan_-_Pahlavi_writing.jpg

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/99/Taq-e_Bostan_-_Pahlavi_writing.jpg

طرح سالم سازی دریا

http://cdn.isna.ir/d/2016/07/03/3/57313342.jpg?ts=1498045331768

 استفاده از مواهب طبیعی نظیر کوه ها، جنگل های طبیعی و دست کاشت، غارها و دریا اگر  با رعایت اصول  صحیح، حفظ حرمت ها  و فرهنگ مردم منطقه و ایمنی زیستی  همراه شود علاوه بر پیشگیری از آلودگی آب ها و پارک های آبی، از بروز اتفاقات ناگوار و گاهأ بسیار تلخ  جلوگیری می نماید. این کار می تواند علاوه بر افزایش روحیه شادابی، انجام تفریحات سالم و به جای گذاشتن خاطراتی خوش و بسیار شیرین برای خانواده های ایرانی و گردشگران ساحل دریای خزر،  نمونه ای بارز از توسعه فرهنگی و شخصیت اجتماعی مردم استان های مهمان باشد.

در این راستا جهت حفظ زیبایی سواحل و پیشگیری از ناامنی و سرقت وسایل داخل اتومبیل بازرسان کل کشور، نیروی انتظامی و اداره ارشاد نسبت به ایجاد و راه اندازی طرح سالمسازی دریا اقدام نموده اند تا هرساله از شمار تلفات غرق شدگی و مالباختگان کاسته شود.

http://i61.tinypic.com/2jadbf9.jpg

 

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1394/02/28/13940228000753_PhotoL.jpg

http://www.mirmalas.com/wp-content/uploads/2015/07/archive-28-5-1392-IMAGE635125340191846843.jpg

با توجه به اینکه 98 درصد غرق شدگان در خارج از طرح دریا بوده اند همکاری خود مردم ، شناکردن در محل های مجاز با وجود نجات غریق و نیروی انتظامی جهت حفظ وسایل داخل اتومبیل، شنانکردن در منطقه ساحلی با پرچم زرد که نشانه آلودگی آب دریاست، اولین شرط پیشگیری از حوادث تلخ و  بسیار ناگوار است.

زبانزدهای گیلکی رامسری 61(کمتر شنیده شده)

1-                 بیکاره آقا

ترجمه: آدم بیکار و بی عار

کنایه: از آدم تنبل و تن پرور.

یادآوری:

پدر: بیا برویم سایه

فرزند: سایه خودش می آیه!

 

2-                 خودشه کین گونه  می هَمَرَه نی یَه تو بو دَنِه!

به باسَن خود می گوید تو با من نیا بو می دهی!

کنایه: آدم پر مدعا و پر توقع، خودبزرگ بین.

یادآوری:

1-                 چُسان فِسان

آدم با تکبّر ( برای خود کلاس می گذارد).

2-                 خوشتِرَرِه نوشابه بازا کانِه.

برای خود نوشابه باز می کند.

 

3-                 یِه درنگه مِرِه مُهلت بَدِه.

برای لحظه ای به من مهلت بده.

کنایه: صبر و بردباری

یادآوری:

1-                 چند ماهِه به دنیا بمه بی!

چند ماهه به دنیا آمدی.

کنایه: صبر و قرار نداشتن. تعجیل در کارها.

 

4-      دل داره صندوق(خانه).

یک دل دارد مثل صندوق(خانه).

کنایه: آدم رازدار و محرم اسرار.

 

 

5-                 ترش خَلِه خبر بارِه

ترش خله(قلیه): نام نوعی خورشت محلی با سبزی ترش واش و تخم مرغ.

کنایه: آدم پرگو و نامحرم، رازدار نیست و خبر را برای همه جا ر می زند.

یادآوری:

1-                 وینی لوکا انگوشت داکرده همه دانِن!.

اگر در سوراخ بینی انگشت کردی همه می دانند.

 

6-                  وینِه گرما خیلی سوجِنه!

می بیند آبگرم خیلی داغ است!

کنایه: هوا پس است. اوضاع خیلی خراب است.

     یادآوری:

مسجد جای گوزیدن نی یَه.

مسجد جای گوزیدن نیست.

 

7-                 اصلَن وِرِه خودِه دار سَر باد بزنه(بزنی).

انگار برایش روی درخت ها باد بزند(بزنی).

کنایه: آدم بی خیال، بدون توجه به حرف دیگران.

یادآوری:

1-                 دونیایَه آو بابُره اونو خواب بارِه!

اگر دنیا را آب ببرد او را خواب می رباید(همیشه در خواب و خیال است).

 

8-                 اَنا مَنا گُرِه  نوکانِه.

اَنا مَنا(به احتمال نام نوعی جاندار)  صدا نمی دهد.

کنایه: جای ساکت و آرام، سرشار از سکوت.

یادآوری:

دال هم پر نزنه(نزه).

پرند کرکس هم که جاهای خلوت را دوست دارد در آن محل پر نمی زند(نمی زد).

 

9-      آغوزدار

درخت گردو

کنایه: آدم  بی ریشه و جاسوس، خبر بَر.

یادآوری:

پُلت دار وَلگ مانه هر طرف باد هَنِه هورَه شونو.

مثل برگ پهن درخت پُلت هر طرف با د بیاید همان طرف می چرخد.

ستون پنجم.

 

10-  گود موسو

آدم پرچانه، پرحرف و حاضر جواب.

یادآوری:

آدم پیش حرف:

کسی که اجازه نگرفته در جلوی بزرگترها حرف خود را می زند.

 

 

11-  مگر مرِه ورگ پی وَرِه

مگر چربی گرگ به تن من خورده است.

کنایه: دوری گزیدن افراد از یک شخص، کناره گیری.

یادآوری:

دور دل باره نزدیک زال بار!

از دور دل می برد ولی از نزدیک زال(طحال) تو را می ترکاند(شدت ترس).

کنایه: شدت  دورنگی و ظاهرسازی .

 

12-  اَفتاو سو بَس خودشه سایه(سیانَه)  نیا بوکون.

رو به آفتاب بایست و به سایه ات نگاه کن.

کنایه: در هنگام انجام کار بچگانه از افراد بزرگسال این زبانزد کاربرد دارد.

یادآوری:

تی فلانه خانه سَردار نی یَه شَانِه!

فلان تو را به عنوان خرک می توان روی سقف خانه ها کار گذاشت!

کنایه: بزرگ و بالغ شدن.

 

13- تی سر کلایَه بدر باد وِرِه نابُرِه

کلاهت را محکم بگیر باد آن را نبرد.

کنایه: حواس جمع بودن. مالداری و قناعت. مواظب حرکات و رفتار اجتماعی خود بودن.

 

14- وَرزا گوز بَدَه غلِّه بُسوتِه!

گاو نر (دوکاره ورزا) گوز داد و غله(برنج و گندم) سوخت.

کنایه: دوچیز نامربوط، بهانه گیری بیخود. انجام نشدن کار.

 

15- راه  رو  باخُشته اَمِه وَر بی یَه.

اگر راه ها خشک شدند باز هم طرف ما بیا.

کنایه: دوری راه، عدم دیدار در سر وقت موعد.

یادآوری:

کوله وِبینی سَر!

موقع سربریدن گوساله!

عدم انجام کار یا قول و وعده بیخود، (وعده سر خرمن).

 

جواهرده نگین شهرستان رامسر

http://dc604.4shared.com/img/lS5fQBwnce/s24/1570e0d01e0/javaherdeh?async&rand=0.5611246230693856

عکس: محمد ولی تکاسی

جواهرده رامسر- سال 1394

ادامه نوشته

چورته (Chorte)

http://s5.picofile.com/file/8147225968/rosta_chorteh_erth.jpg

چورته، روستایی با مناظر بکر و زیبا از توابع بخش مرکزی شهرستان رامسر در استان مازندران است. این روستا تابع دهستان جنت‌رودبار شهرستان رامسر است و در حدود 300سال قدمت دارد. تمام افراد روستا با هم نسبت نزدیک دارند. 

ترمیم و بازسازی جاده آسفالته و استراحتگاه های بین راهی همراه با برگزاری جشن های آیینی و مسابقات کُشتی محلی(مُشت کوشتی، گیله مردی) بین پهلوانان گیلان و مازندران می تواند در رونق گردشگری روستایی (Rural Tourism) در این منطقه خوش آب و هوا و تاریخی بسیار تأثیرگذار باشد.

http://www.dana.ir/content/files/mazandvarzesh/829880.jpg

 

حفظ گونه های حیات وحش بر عهده تک تک افراد یک جامعه است

http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1395/8/18/1057344_255.jpg

خانه لَت به سر

https://dc737.4shared.com/img/AB9g_124ba/s24/155cad49b78/IMG_9392?async&rand=0.23848857442459725

مصلی امام جواد الائمه(ع)

https://dc757.4shared.com/img/j727wDXjce/s24/148c9f75e28/Picture_607?async&rand=0.8339870644956203

عکس: محمد ولی تکاسی

 تابستان 1393

این مصلّی جهت برگزاری نماز جمعه و انجام سخنرانی ها و مراسم سوگواری و غیره در زمینی به مساحت      مترمربع در ابتدای بلوار معلم (کازینو) و با همّت امام جمعه وقت(حجت الاسلام محمد تقی نحوی) در دهه 1360 شمسی در ابتدای بلوار معلّم احداث گردید. در کنار آن حوزه علمیه المهدی(عج) رامسر در دهه 1360 شمسی جهت تربیت طلاب علوم دینی راه اندازی و احداث گردید.

تئاتر رادیویی گیلکی(آو توبه)

زن: بد کردم زنت شدم تو رو از فلاکت و بدبختی نجاتِت دادم!

 

شوهر: والله اگر مُو روزبُن دانِسِم  تِرَم سر همسری هَلِی نی یَه. فقط اهل چُسان فِسانِ  هرگز تِرِه نابُردنابام!

شوهر: به خدا قسم، اگر من از روز اول می دانستم برای تو حفظ آبرو اهمیت ندارد فقط فکر ظواهر زندگی هستی هرگز با تو ازدواج نمی کردم!.

 

زن: همه کمالات را دارم . خیلی هم دلت بخواد.

 

شوهر: تو دِ همه چی تِمان. تی سر بگیره کین دَرشی همانی."خر سیاه خا سفید نوبونِه".

شوهر: تو که همه خوبیها را داری. از سر تا پایت یکسان است. " خر سیاه که سفید نمی شود"(کنایه: عدم تغییر خلق و خوی و ذات افراد".

 

زن: تو نمی تونی با من بسازی و زندگی کنی. پس چه بهتر خودت روعوض کنی!

 

شوهر: اَمِه جدّ اندر جَدَ  کشاورز بیم ، وَنِه کشت وکار بوکونیم . بی یِم بیشیم مغازه آو لیمو فروشی بزنیم، مگس پرانی بوکونیم.

شوهر: ما جدّ اندر جدّ کشاورز بودیم، باید کشت و کار بکنیم. آنوقت برویم مغازه آبلیموفروشی بزنیم، مگس پرانی کنیم(کنایه:از شدت بیکاری).

 

زن: آب من و تو توی یک جوی نمی رود، من طلاق می خواهم!

 

شوهر: اَمه پَئر وصیت بوکورده با اَمِه خاندان دل طلاق "اَمِره حَکی ندارِه". مِرَم "آو توبه" بَدَن تا هِچ وَخت طلاق نَدَم. تو وَنِه یِه کَم خوشته توقعات جیر بیاری تا زندگی دل وَکی!.هر چند که می گمان تو "وَکِتِن شی نی یَه". دعای سنگینی وَنِه. خوشته سعی بوکون.

شوهر: پدرم وصیت کرده در خاندان ما طلاق مرسوم نیست. من را هم آب توبه داده اند تا هیچ وقت طلاق ندهم. تو باید کمی توقعات خود را کم کنی تا در زندگی پیشرفت کنی. هر چند که تو اهل درست شدن نیستی. دعای سنگینی می خواهد. سعی خودت را بکن.

 

نتیجه اخلاقی:

"قبل از ازدواج برای انتخاب شریک زندگی خود چشم ها را خوب باز کنید

و بعد از ازدواج کمی آن را ببندید."

روز قلم بر اهل قلم مبارک(14 تیرماه1396)

http://files.wikipg.com/photosite/site_view/15234.jpg

 

دختر گیل

http://caspress.com/wp-content/uploads/2016/05/483244_361.jpg

 

رونق بازارهای محلی و فروش مستقیم  اقلام کشاورزی از تولید به مصرف نیازمند توجه بیشتر مسئولین است

http://www.iana.ir/files/fa/news/1396/3/3/41394_669.jpg

عید سعید فطر مبارک

http://www.sibtayn.com/en/images/stories/month/Shawal/fitr%20(4).jpg

 

هلال عید می بینی و من پیوسته  آبرویت
مبارک باد بر تو عید و بر من دیدن رویت

عید شما مبارک باد

تئاتر رادیویی گیلکی رامسری(روزه داری)

http://cdn.mashreghnews.ir/old/files/fa/news/1390/5/17/84180_918.jpg

اولی: اَی مار مو اَرمانِ همه چی بامُردِم   دِ هِچّی خواردِه نیارِم!

اولی: ای مادر (به دادم برس) من در آرزوی همه چیز مُردم    دیگر چیزی نمی توانم بخورم!

 

دومی: مو خا ماه رمضان بونو پنج وعده غذا خوارِم!

دومی: من که هر وقت ماه رمضان می آید پنج وعده غذا می خورم!

 

اولی: یکی اَندی بُخواردِه وَزرِس دَرِه  یکی هم آه ندارِه با ناله سودا بوکونِه!

اولی: یکی انقدر خورده داره پاره می شود  یکی هم آه ندارد با ناله سودا کند!

 

دومی: مو تِرِه گوتِم هَمَش به قاعده بُخوار!

دومی: من  به تو می گفتم همیشه به اندازه بخور!

 

اولی: اندی جوانی دل بدخوراک بام قند بیردِم. فشار خون دَرِم. می کُلیه هم سنگ سازه.

اولی: آنقدر در جوانی بدخوراک بودم مرض قند آوردم. فشارخون دارم. کُلیه من هم سنگ ساز است.

 

دومی: اندی ناپرهیزی بوکورده تو دِ پرهیز نداره! هر چی بدی یِه بخور ندی یِه نخور!

دومی: تو آنقدر نا پرهیزی کردی دیگر پرهیز نداری! هر چه را دیدی بخور و ندیدی نخور!

  

نتیجه اخلاقی:

"روزه خوار دَنبِکی  -   سحر خواره نَهَر خواره نَترکی"

"روزه خوار دَنبکی(شکم بزرگ) – سحر می خوری نهار می خوری نترکی"

کنایه: کم خوری و تعادل در غذا خوردن حتی در هنگام روزه داری.

 

پشه  غول پیکر(گیلکی رامسری= گُزو= لَل مار)

http://www.taknaz.net/upload/68/0.363813001337356606_taknaz_ir.jpg

پشه ها جهت تخمریزی خود به آب راکد نیاز دارند چون اغلب لارو پشه ها با کمک سیفون تنفسی در انتهای دم خود بخش از زندگی را در آب می گذرانند و سپس به زندگی خود در خشکی ادامه می دهند.

لذا در شهرهای پرباران و مناطق پرآبی که از لحاظ درجه حرارت نیز مناسب هستند نظیر شهرستان رامسر پشه ها شدیدا تکثیر می یابند و برای مبارزه با آنها اولین اقدام خشک کردن باتلاق ها و از بین بردن آب های راکد جهت پیشگیری از رشد لارو آنهاست. در شهرستان رامسر برای پشه  از  اصطلاح "لَل" استفاده می شود و به پشه بند گاها "لَله بند" هم می گویند. اگر پشه ها از حد معمولی بزرگتر و دارای دست و پاهای بلندتر باشند به آن "لَلِه مار"  یا " گُزو" می گویند.

جشن دودوشان سرگالش  در اشکور رامسر با قدمتی بیش از یک قرن

http://media.mehrnews.com/old/Larg1/1392/03/08/IMG13563680.jpg

http://media.farsnews.com/media//8810/Images/jpg/A0797/A0797456.jpg

این آیین کهن با قدمتی بیش از یک قرن با همّت و تلاش ده یاران و اداره منابع طبیعی شهرستان رامسر رنگی قانونی به خود گرفته است که تقریبا برای سیزدهمین  بار در سال 1396 به یاری مردم خونگرم، پرتلاش و نجیب اشکور انجام خواهد شد.

در این آیین سرگالش که توسط چوپانان منطقه انتخاب می گردد، گوسفندان را به مراتع اطراف برده و مدت چهار ماه گوسفندان را در آنجا نگهداری می کند و سرانجام آنها را به صاحبان آنان تحویل می دهد. با این کار، گوسفندان از مرتع محلّی خارج شده و داخل مرتع تابستانی می شوند تا دامداران راحت تر علوفه زمستانی خود را جمع آوری کنند. 

ثبت آیین های کهن و مراسم سنتّی در فهرست میراث فرهنگی کشور و جهانی و برگزاری جشنواره های محلی علاوه بر ایجاد روحیه تلاش و همکاری مردم به دلیل فراهم آوردن جایگاهی جهت شناساندن ظرفیت های بالقوّه گردشگری روستایی (Rural Tourism)و اقتصاد توریسم محور سبب ایجاد بازار فروش محصولات اصلی و فرآورده های فرعی کشاورزی و صنایع دستی جهت صادرات به استان های دیگر و کشورهای همجوار سبب افزایش تولید و اشتغال نیز خواهد شد.

گل گاوزبان ، زبان حرف  زدن ندارد عمل می خواهد!

http://dc738.4shared.com/img/Ekfd4iMQba/s24/15519a8c1d0/IMG_9424?async&rand=0.17308785902431312

منطقه جنت رودبار و ییلاقات اطراف آن نظیر اشکورات، دو هزار و سه هزار تنکابن، طالقان و روستاهای  منطقه رحیم آباد کلاچای از توابع شهرستان رودسر  به دلیل وجود خاک و شرایط مساعد آب و هوایی یکی از مناطق مستعد کشت گیاه گل گاوزبان(گونه غیر اروپایی) در کشور محسوب  می­شوند. منطقه جنت رودبار به دلیل وجود امکانات رفاهی و زیرساخت هایی نظیر آب لوله کشی، برق و جاده آسفالته جهت توسعه فعالیت­های اقتصادی توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی می تواند مد نظر قرار گیرد. از طرفی تعاونی های روستایی با نظارت شوراهای اسلامی و ده یاران می توانند راهکارهای مناسب تولید و توزیع این گیاه دارویی با قدمتی بیش از چند هزار سال  در منطقه را مورد توجه قرار دهند. چهارمین جشنواره گل گاوزبان در منطقه جنت رودبار در حالی برگزار می شود که در زمینه ترویج اقلام اصلاح شده(نظیر فندق و گردو)، نیازهای آبی و خاک، برداشت مکانیزه ، فرآوری و بسته بندی شکیل آن بر اساس تنوع فرآورده های فرعی و جانبی و نحوه استخراج مواد دارویی و ترکیبات شیمیایی آن هنوز در اول راه هستیم. همدلی و تلاش همه جانبه توسط ادارات ذیربط و شوراهای اسلامی و ده یاران به معنای واقعی کلمه برای برنامه های جشنواره ، کنترل ایاب و ذهاب و ترویج فرهنگ تولید مرغوب و توزیع گیاه گل گاوزبان در سراسر کشور هنوز وجود ندارد.

شایسته است جمع کارشناسی در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان رامسر با همکاری دانشکده کشاورزی و متخصّصان گیاهان دارویی نسبت به پیگیری امور مربوط به کاشت، داشت و برداشت و توزیع این گیاه شفابخش در استان های همجوار، کشور و حتی صادرات آن  با تایید مراجع ذیصلاح و دریافت گواهینامه با یک برند اقدام عاجل فرمایند.

http://women.tums.ac.ir/portal/sites/default/files/38914797772966043026.jpg

بهره گیری از تجربیات استان های دیگر نظیر زعفران در خراسان، گلاب گیری و صادرات غنچه گل محمدی در کاشان و کرمان، سقّز در کرمانشا و غیره می تواند راهگشا باشد. برنامه ریزی میان مدت و استمرار در انجام فعالیت های فرهنگی جهت شناساندن این محصول از طریق رسانه های جمعی و روزنامه های کثیرالانتشار همراه با افزایش تعداد غرفه های فروش در مبادی ورودی روستاها و مراکز جذب گردشگران و مسافران نظیر فروشگاه های بزرگ داخل شهر می­تواند در تولید، توزیع و بسته بندی بهداشتی این محصول کمک نماید و در آمار استقبال از جشنواره و کسب درآمد شاغلین این بخش که اغلب از روستائیان پرتلاش این دیار هستند تأثیر قابل ملاحظه ای داشته باشد.

محصولات فرعی نظیر برگهای کرکی و ساقه آن به دلیل وجود مواد دارویی و معدنی فراوان به همراه گل گاوزبان در  دم نوش های گیاهی (به همراه چای، به لیمو و لیموترش) نیز قابل استفاده هستند.

در ضمن ناگفته نماند، تجربه نشان داده است که کارهای فرهنگی جذب توریسم در درازمدت جواب داده است  .

 

http://www.tabnak.ir//files/fa/news/1391/3/21/164575_821.jpg

پی نوشت:

دانش سنتی برداشت گل گاوزبان روستای جنت رودبار رامسر سال گذشته1395 به ثبت ملی رسید و دبیرخانه دائمی جشنواره ملی گل گاوزبان و اقامتگاه بوم گردی روستای جنت رودبار مهرماه نیز در سال1395 در این روستا افتتاح شد.

روز معلم(12 اردیبهشت) مبارک باد

 

http://saten.ir/wp-content/uploads/2016/04/sms-teacher-day.jpeg

معلم، چراغ هدایت انسان به سوی آینده ای روشن

اُسوه ایثار

http://www.askdin.com/gallery/images/8087/1_ovh6aosevxj6jwkw98.jpg

سالگرد میلاد حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام ، روز جانباز(11 اردیبهشت 1396) نام گذاری شده است. عباس علیه السلام بزرگ جانباز تاریخ انسانیت است که صحنه کربلا را تجلیگاه ایثار و جانبازی نمود. فداکاری های برادر رشید امام حسین علیه السلام در تاریخ بشر مانندی ندارد. دست حیدرآسای عباس علیه السلام شعر زیبای عشق و ایثار در راه ولایت را با خون سرخ بر زمین تفتیده، کربلا نگاشت، و راه و رسم عاشقی و شیوه جانبازی را به جهانیان آموخت.

زندگی و سرگذشت انسان ها در طول زندگی کوتاه و یا بلند مدت خود دستخوش هنجارها و ناهنجاریهای زیادی بر گرفته از وضعیت معیشتی، اخلاق خانوادگی و شرایط محیطی حاکم بر اجتماع در منطقه-شهر و کشور خود می باشد.

انسانهای پاک و عالی مقام تنها در سایه تفکر و اندیشه ناب بر پایه فطرت و وجدان خود می توانند در مسیر درست زندگی گام برداشته و به جنگ مشکلات بروند. عزیزترین سرمایه زندگی یعنی حیات خود را در جهت رسیدن به کمالات و تکامل نهایی در طبق اخلاص گذاشته و برای سربلندی و افتخار هر عزیز هموطن از خون خویش مایه بگذارند.

شهیدان و جانبازان حق بزرگی بر گردن همه ما داشته و دارند. تا دنیا پا برجاست، حدیث جانفشانی ها،رشادت ها و دلیریهایشان می بایست محفل زبانها و نوشتارها بوده و باشد. از کلیه عزیزان عاجزانه تمنا دارم چنانچه وصیت نامه- شعر و نوشتار-نوار کوتاه از صدا و یا فیلم – و حرف یا صحبتی از شهداء و جانبازان دارند در قسمت نظرات برای ما ارسال فرمایند تا به نام خودشان در این وبلاگ بارگذاری شود. قبلأ از بذل توجه و مساعدت شما کمال تشکر و سپاسگذاری را دارم.

محمد ولی تکاسی

mwtokasi@yahoo.com

عید مبعث(13 سال قبل از هجرت ) بر عموم مسلمانان ایران و جهان مبارک باد

http://www.persian-star.org/wp-content/uploads/2017/04/eyd-mabas-5.jpg

 

مسئولین شهر و روستا به خودشان نمره بدهند!  (2)

مسئولین شهر و روستا به خودشان نمره بدهند! (2)

محمد ولی تکاسیmwtokasi@yahoo.com

با گذشت زمان نتایج زحمات و تلاش برخی و نتیجه غفلت و کم کاری برخی دیگر در طول چند سال مسئولیت خود به مَنصه ظهور خواهد رسید. کسانی بودند که فقط و فقط در کنار گود نشسته و به ریشه یابی دروغی برخی مشکلات و ناهنجاری های یک جامعه شهری دامن زده و بدون اینکه برنامه و طرحی نو داشته باشند فقط به ذکر کمی و کاستی ها و بهره برداری تبلیغاتی از وقایع و اتفاقات طبیعی و غیرطبیعی به نفع خود بهره برداری نموده اند. سالی که گذشت با خرید امکانات و تجهیز بیمارستان ها، کتابخانه ها، مدارس شهرستان به فن آوری های جدیدتر ،عدم پیشرفت احداث بنای فرهنگسرا، ادامه فعالیت مرکز بین المللی کنوانسیون رامسر،اجرای طرح تکاپو(تجارت الکترونیک) ، برگزاری سالانه جشن های محلی و ملی نظیر شکوفه بهارنارنج، گل گاوزبان و سمپوزیوم گل و گیاهان زینتی و غیره، احداث پل­ها و پارک­های مجهّز ، ساختمان­ها و ابنیه مسکونی و تجاری جدید و گسترش آنها در جهت افزایش سرمایه­گذاری خصوصی در راه توسعه شهر نمونه هدف گردشگری استان مازندران گامهای جدی برداشته شد که ان شاءالله تا چندین سال دیگر جواب خود را می­دهد.

در این میان مشکلاتی نظیر بهره برداری غیراصولی از منابع جنگلی و معادن شن و ماسه در رودخانه ها رانش زمین، سیل، عدم مهار آبهای سطحی، ناتمام ماندن پروژه فاضلاب شهری به دلیل وجود پاره­ای از مشکلات منطقی و غیرمنطقی  هنوز باقی مانده است. کمبود نقدینگی در دست دهیاری­ها و شوراهای اسلامی جهت افزایش امکانات زیرساختی نظیر تعریض و ترمیم راههای روستایی و تجهیز اماکن گردشگری و اقامتی بین راهی و درمانگاه ها جهت رفاه حال مسافران و گردشگران مسئله ای کاملأ جدی و شاخص به شمار می آید. پیشگیری از انباشت زباله ها در برخی مسیرهای پر رفت و آمد شهری و روستایی با مدیریت و تدبیر اهالی روستا و ادارات ذیربط در قالب طرح های تشویقی قابل کنترل می باشد.  

مسئولین  محترم شهری و شوراهای روستایی فاصله حرف تا عمل خودشان را متر نمایند. شاید برخی هنوز فرسنگ ها فاصله دارند و برخی در عمل انجام قول ها و حرف های خود را ثابت نموده اند. با شروع تبلیغات زودهنگام توسط برخی از افرد  و تعامل بیشتر با مردم بهتر است در ابتدا مسئولین شهری و روستایی و دهیاری ها به خود امتیاز بدهند و سپس اهداف آینده و خواسته های خود را جهت جمع آوری رأی مردم مطرح نمایند.

" دو صد گفته بیش از نیم کردار نیست"

 

https://hammihan.com/users/status/thumbs/thumb_HamMihan-20151067719979067921430285626.5338.jpg

 

موزه مردم شناسی رامسر

http://dc626.4shared.com/img/9trj-kBjce/s24/155a011d860/IMG_9337?async&rand=0.2461725287106976

موزه (به فرانسوی: musée)، فارسی دری: موزیم (به انگلیسی: museum) یا آثارخانه به مکان خاصی که در آن مجموعه‌ای از آثار باستانی و صنعتی و اشیاء با ارزش را به معرض نمایش می‌گذارند، گفته می‌شود. ۱۸ می مصادف با ۲۸ اردیبهشت روز جهانی موزه است.

شورای بین‌المللی موزه که زیر نظر یونسکو فعالیت می‌کند در بند سه و چهار اساسنامه خود موزه را اینگونه تعریف کرده‌است:

«موزه مؤسسه‌ای‌ست دائمی و بدون هدف مادی که درهای آن به روی همگان باز است و در خدمت جامعه و پیشرفت آن فعالیت می‌کند. هدف موزه‌ها، تحقیق در آثار و شواهد به‌جای‌مانده انسان و محیط زیست او، گردآوری آثار، حفظ و بهره‌وری معنوی و ایجاد ارتباط بین این آثار، به ویژه به نمایش گذاردن آنها به منظور بررسی و بهره معنوی است.»

موزه ها مکانی برای اتصال و ارتباط نسل گذشته و آینده است که تهیه تمهیدات آن بر پایه نسل حاضر می باشد و بر دوش مسئولین نیز گران می آید چون درآمداقتصادی نظیر کسب های دیگر ندارد. غافل از اینکه اگر ملتی با گذشته خود آشنا نباشد فرصت برای تبلیغات فرهنگ بیگانه فراهم شده و راه برای القای اهداف و نیات شوم دست اندرکاران تهاجم فرهنگی باز خواهد شد. پس رسیدگی به کار موزه ها و افزایش بازدیدکنندگان از موزه نه تنها جهت مبارزه با تهاجم فرهنگی به کار دولتمردان می آید بلکه برای خودشناسی نسل جوان نیز می تواند رهگشا باشد تا در دام تزویر و تبلیغات پرزرق و برق بیگانه پرستان و حلقه از خودبیگانی نیفتند.

کار مسئول محترم نخستین دهکده تخصصّی صنایع دستی  و روستایی کشور در پلاژ شهرداری رامسر جهت در اختیار نهادن مکان این موزه بدون چشمداشت مالی ، شایسته ستایش است. ولی ستوده تر و نیکوتر خواهد شد اگر مسئولین میراث فرهنگی، فرمانداری و شهرداری شهرستان رامسر  دست به دست هم داده و چند نمونه خانه زگالی دو طبقه منطبق با فولکلور مناطق قدیم  سخت سر و نواحی ییلاقی و اشکورات رامسر نیز به این مجموعه بی نظیر که بر اساس فولکلور منطقه مرکزی و غرب گیلان ساخته شده است سر و سامانی بدهند و بر زیبایی آن  بیافزایند.

همچنین شایسته است برای ثبت ان در فهرست آثار ملی اقدام عاجل و بایسته انجام دهند تا ضمن حفظ موقعیت مکانی خود بر طبق روال گذشته دستخوش تعطیلی و یا تغییر کاربری نشود.

عرفان های نوظهور بلای نسل جدید

 

http://adyannews.com/files/fa/news/1394/5/31/38373_378.jpg

علل و عوامل گرایش مردم به عرفان‌های نوظهور را میتوان در دو گروه کلّی قرار داد؛ عوامل فردی یا «علل درونی» و عوامل محیطی یا «علل بیرونی»ای که موجب گرایش به این عرفان‌ها می‌شود.

http://www.ferghenews.com/files/fa/news/1395/7/12/3519_889.jpg

یکی از مهمترین علل گرایش به عرفان‌های نوظهور در کشور ما، سطح پایین معلومات اشخاص است. در عصر حاضر، مردم وقت کمتری را برای بالا بردن سطح معلومات علمی و دینی خود صرف می کنند. خلأ حاصله از این مسئله، نه تنها راه سوء استفاده را برای دنیادوستان فراهم میسازد، بلکه موجب می‌گردد که فرد توانایی شناخت مسیر حق از باطل را نداشته و در برخی از موارد، به دست خود در دام دشمن بیفتد.

دریافت اصل مقاله:

http://www.hadidnews.com/vdcex78x.jh8eni9bbj.html

معرفی اجمالی عرفان های کاذب در ایران  

 
سخنرانی استاد علی اکبر رائفی پور در فردیس کرج در 21 شهریور 1390 – فرقه های نوظهور و عرفانهای کاذب
 

" به جوانان بگویید بی محابا در شبکه های مجازی اعتماد نکنند"

روز ولادت حضرت علی (ع)(13 رجب 1438ه.ق)  و روز پدر (22 فروردین1396ه.ش) مبارک باد

 

http://s5.picofile.com/file/8132691500/decad727063c423bb65b380a60ee5276.jpg

در طریق مرد بودن
همچو کوه درد باش
یا نزن حرفی ز مردی
یا حقیقت مرد باش

حمله شیمیایی

مرگ کودکان در حمله شیمیایی در سوریه

منبع:

Updated 0237 GMT (1037 HKT) April 7, 2017

دروغ سیزده سال

دروغ سیزده سال

محمد ولی تکاسی

mwtokasi@yahoo.com

جهت تفریح و سرگرمی و مشغول شدن اذهان مردم،  تقریبأ در همه کشورها دروغ سال وجود دارد. این به منزله بد شمردن دروغ و عدم وجهه اجتماعی  فرد دروغگو در هر مذهب و مَسلکی است.  روز دروغ آوریل در بسیاری از کشورها به عنوان یک روز ویژه با گفتن دروغ‌هایی به شوخی در اول  آوریل گرامی داشته می‌شود[1].

یش ازشصت سال است که در ایران، شوخی سیزده نوروز از سوی چند روزنامه‌نگار ایرانی رواج پیدا کرده است. آغازماه آوریل یک روز پیش ازسیزده نوروز می‌باشد و این هم‌زمانی دست‌آویزی شد که درسیزده نوروز که ویژه جشن، شادی و نیایش برای باران و باروری زمین است، زیر نام شوخی سیزده با مردم و دیگر رسانه ها شوخی کنند. اسماعیل پوروالی، روزنامه نگار سرشناس ایرانی که میان همکارانش به آقای مدیر شناخته شده بود، در ماهنامه روزگار نو در اردیبهشت ۱۳۷۰ خورشیدی در پاریس نوشت: «ما شمارهٔ سیزده فروردین سال ۱۳۲۲ شمسی روزنامهٔ «نبرد» را یک پارچه به صورت دروغ درآوردیم. یکی از این دروغ‌ها، نطقی بود از هیتلر، که در آن بحبوحهٔ جنگ، دستور آتش‌بس می‌داد و این مژده‌ای بود که همهٔ مردم از پیر و جوان، زن و مرد و بزرگ و کوچک را خوشحال می‌کرد. درکنار این دروغ شادی‌دهنده، دروغ آزاردهنده‌ای که در آن روز بساط سیزده نوروز خیلی‌ها را به هم ریخت، خبر فوت «حاج محتشم السلطنه» رئیس مجلس وقت بود، که چون در بین مردم تهران بخصوص بازاریها وجهه و احترام و اعتباری خاص داشت. هزارها نفر راه خانهٔ او را درپیش گرفتند تا در مراسم تشییع جنازه‌اش شرکت کنند

یکی از جنجالی‌ترین شوخی سیزده در ایران خبر کج شدن و احتمال سقوط برج میلادبود که روزنامه شرق در آخرین شماره خود در سال ۱۳۸۳منتشر ساخت. این شوخی توسط رسانه‌های اپوزیسیون جدی گرفته شد و به تحلیل آن پرداختند. برخی دیگر نیز آن را به برنامه اتمی ایران نسبت دادند. همچنین قیمت ملک در مناطق اطراف برج نیز برای مدتی کاهش یافت. خبرگزاری میراث فرهنگی در سیزده فروردین ماه 1394 خبر از قول دفتر ملکه بریتانیااعلام کرد : کوه نوررا به ایران باز پس می دهیم. این خبرگزاری سپس در یادداشتی به قلم شاهین سپنتااین خبر را "شوخی سیزده" این رسانه اعلام کرد و در این مورد نوشت:شوخی سیزده در ایران معمولا بازتاب طنز گونه حقایق مختلف تاریخی و اجتماعی و گاه سیاسی است تا در یک روز شاد، تلنگری باشد به مخاطب رسانه ها و توجه آنها را به گوشه های ناگفته ای از حقایق تاریخی و اجتماعی جلب کند.

دروغ ، چیزی است که در کشور ما اصلأ وجود ندارد و در مواردی بسیار نادر آنهم دروغ مصلحتی در بین بزرگان قوم گاهی رخ نمایان می­­ کند. دروغ سیزده سال 1395 مبنی بر فوت آقای فرشچیان نقاش و هنرمند نام آور ایران در عرصه مینیاتور و تعطیل بودن مدارس در روز شنبه 14 فرودین ماه 1395 بود که با تکذیب آن توسط اطلاعیه آموزش و پرورش باطل گردید. در دین اسلام  دروغ  تا آن اندازه  مذموم است که فرد درغگو را دشمن خدا معرفی می نمایند. دروغ سرمنشأ خطاهای انسان و جهت فرار از واقعیت های موجود در زندگی فردی و اجتماعی است. گاهأ این مشکل تا جایی در فرد ریشه  می دواند که علاوه بر دیگران  حتی به خودش نیز دروغ می گوید. دروغ گفتن استفاده از فرصت ها و امکان پیشرفت را از انسان سَلب می نماید .دروغ مثل برف است که هر چه آنرا بغلتانند بزرگتر می شود .

در شهرستان رامسر زبانزد زیر بین مردم متداول  است:

دورو  گونه تا راس هگیرِه(هَرِه)

ترجمه: دروغ می گوید تا راست را به دست آورد.

کنایه: ته و توی چیزی را در آوردن

 

" و دروغ ها همچنان ادامه دارند نه تنها در سیزده بلکه در تمام اوقات سال"

دروغ سیزده 1396: پرسپولیس برنده دربی شد!

http://fararu.com/fa/news/44069/%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%BA-D8%B3%DB%8C%D8%B2%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%A8%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%84

 

 


[1] - گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد ریشهٔ این رسم مطرح است. یکی از معروفترین آن‌ها پیدایش دروغ آوریل را به اقدام شارل نهمپادشاه فرانسهدر سال ۱۵۶۴ نسبت می‌دهد که در هنگام اصلاح تقویم گریگوریجشن‌های سال نو را از اول آوریل به اول ژانویه منتقل کرد. پس از آن مخالفان این تغییر همچنان در روز اول آوریل به دید و بازدید عید می‌رفتند دوستان و آشنایان‌شان این افراد را که بر برگزاری عید در روز اول آوریل اصرار داشتند، دست انداخته و سرِ کار گذاشته و آن‌ها را «احمق‌های آوریل» می‌نامیدند.

اقوام گذشته در رامسر و تنکابُن

از نظر چینه شناسی ساختمان زمین شناسی ناحیه رامسر و تنکابن، سازه های مختلفی را از(دوران سوم زمین شناسی  و بروز چین خوردگی­های پوسته خارجی زمین) پرکامبرین تا رسوبات دریایی- آبرفتی عصر حاضر را در بر می­گیرد .چون دریای فراخکَرت (بازمانده از دریای تِتیس ) بسیار پَست بود و از طرفی رودهای ولگا، اَرَس، سفیدرود، تَجن و غیره بطور مداوم در آن آب می­ریزند، تمامی دریا در اثر تابش آفتاب خشک  نشد و دریای بسته ­ای پدید آمد که به خاطر سکونت        قوم کاس­ ها در سواحل آن به نام دریای کاسپیان نامیده شد. در نهایت با پایین آمدن سطح آب دریا، زمین ­ها به صورت  خشکی در آمده و جلگه ساحلی اطراف دریا را بوجود آوردند که استانهای شمالی کشور(گرگان، مازندران و گیلان) و شهرهای ساحلی از جمله تنکابن و رامسر را بوجود آوردند.

ادامه نوشته

نوروزتان مبارک

ژاله اصفهانی

بشکفد بار دگر لاله‌ی رنگین مراد
غنچه‌ی سرخ فرو بسته‌ی دل باز شود
من نگویم که بهاری که گذشت آید باز
روز گاری که به سر آمده آغاز شود

 

https://dc531.4shared.com/img/uMN6rpp0ca/s24/15ad5cc7230/1395___?async&rand=0.7840323101969656

 هتل قدیم و جدید رامسر1395

عکاس: محمدولی تکاسی

ادامه نوشته

روز زن و تولد حضرت فاطمه (س) بر زنان ایران زمین مبارک

 

http://photos02.wisgoon.com/media/pin/images/o/2015/6/1/6/1433123914261874.JPG

 

امیرالمؤمنین علی ع فرمودند : بزرگترین و مهم ترین تکلیف الهی نیکی به پدر و مادر است .